Tvärvägrar!
Godkväll :)
Det är som så här att jag håller på att rida in ett femårigt sto. Allt har gått jätte bra, och vi har kommit så långt att jag börjat rida henne i skritt. Problemet som är just nu är att hon stannar och vägrar gå, men bara i början av turen. Har provat att volta henne och det fungerar ibland, men idag så vägrade hon tillomed att gå åt andra hållet(hemväg) och växte helt enkelt fast i marken. En som red med på annan häst tog och ledde henne en bit, men hon stannade ändå efter några steg. Leder jag henne går hon med jätte snällt och helt utan protester, men så fort jag sitter upp i början på varvet så vägrar hon att gå. När man väl kommit förbi "gränsen" för vägran så går hon framåt och lyssnar på varenda hjälp…
Antar att det ligger nåt i att hon inte ser mig som en ledare på ryggen helt och hållet, men på marken gör hon det.
Någon som har ett tips? Det är ju inte den roligaste ovanan menar jag …
Hälsningar Astrid :)
Hon er jo bare bebbis men jag ville trena henne lite med och leda fra stallet og sitte opp hjem pressar du et så ungt sto får du store problemer sen jag lovar, en annan ting kansje noen kan ride med deg som kan väre drage hjelp och ride för deg eller viss du kan prova ha henne som håndhäst.
jag vet inte hvor lenge du har rid inn henne? men det er nu så at efter innridning så får de en lang vila for och tenke over hva de lära av dette.
Jag red inn min is och så fikk han vila til våren igjen och det betalar seg sen ser jag:)
Jag rider henne varannan gång och låter det gå en dag emellan passen. De är inte mer än 20 minuter långa, sen rider jag henne inte hela rundan heller.
Hon var grundad när jag började med henne, tömkörd och longerad, "handhästad" och egentligen redo för att sittas upp på enl. förra ägaren. Jag har dock markövar mycket med henne, och har bara ridit henne nu de två senaste veckorna.
Förra ägaren startade inridningen i början på sommaren, hon kom till oss i mitten av sommaren och jag började med henne i mitten på september. Hon är jätte lätt att ha att göra med vid markarbetet. Det är just de första metrana när man suttit upp som hon sätter sig på tvären.
Förlåt, men var menar du i din försa mening? :)
Läste i en bok engång, att när de är sådär unga kan det vara bra att ha dem som handhäst när de ska ut första gångerna. Alltså ingen ska rida på hästen i början när de går som handhäst, sedan ta det succesivt och sitta på den när den går som handhäst också. Sedan efter ett tag kan man rida hem på dem och sådär… har aldrig testat, men det låter klokt tycker jag. :-)
Okaj. Jag tycker det är lite krångligt iomed att det inte är jag som satt igång henne från börjar. Och enl. förra ägaren så är hon som sagt redan "grundad".
Om ni två säger att hon är för ung för att ridas in, så undrar jag varför förra ägaren började med det. Det är stoet är otroligt coolt i alla situationer och antar att det var därför hon tyckte att hon var mogen, trots att de flesta verkar vänta ytterligare. Mina tidigare erfarenheter av inridningsstarter har varit att man börjar vid fem år. Men jag kan säkert ha fel, även de som jag har pratat med.
Usch, just nu känns det bara som att jag gjort en massa fel och inte borde göra det jag gör.
Har nu kikat runt lite på nätet om när folk brukar rida in sina isisar, vissa börjar markarbeta och vänja vid att ha någon på ryggen redan vid fyra år och andra vid fem år. Sen beror mycket på hästens mognad och det antar jag att förra ägaren tyckte att det här stoet var redo för att sättas igång.
Av ren nyfikenhet, varför tycker ni att hon är för ung?
Kan tillägga att detta inte är min egna häst, utan en som jag hjälper en kompis med.
Min 4-åring har samma trix för sig, bara tvärvägrar gå ibland. Han är också en stjärna i all hantering och funkar toppen annars i ridningen när han inte "megar sig".
I början när jag precis påbörjade hans inridning fick jag alltid göra så att jag promenerade bort från stallet, satte upp och red hem. Eller red tillsammans med någon annan häst som draghjälp.
För mig tog det nästan 4 månader innan jag kunde rida från stallet. Jag kan tillägga att jag tar det vääääääääldigt lugnt och försiktigt med hans inridning, jag har verkligen inte bråttom och när folk tycker att jag borde kommit längre med honom brukar jag skratta och säga att han är inriden och "riktig ridhäst" när han är 7-8 år :)
Ganska snart därefter var det dags för hans första längre vila. Nu satte jag igång honom igen för någon månad sen. I början gick det ganska bra även bortåt, antagligen mycket beroende på att vi nu står i ett nytt stall och det fanns så mycket nytt och kul att upptäcka. Nu har han börjat trixa igen ibland, jag tar det mest som att han testar lite gränser och sen är det inte så supermycket fart i honom överhuvudtaget. Så nu lägger jag ner all energi på att det ska vara skitroligt att vara ute. Han får välja tempo själv, välja vägar ibland, ger överdrivet mycket beröm osv. Ibland när jag märker på honom att han ska börja trixa rider jag tillbaka till stallet, sitter av och promenerar bortåt istället. Förut kunde jag sitta av när han trixade men jag har börjat tro att det är fel taktik, för det blir ju lite som att jag ger mig även om jag fortsätter samma väg jag ville att vi skulle gå ändå (hängde du med nu? :P).
Jag tror inte på att tvinga honom, framåtbjudning betyder ju att hästen själv bjuder framåt, dvs själv har viljan att gå fram. Då är det bättre att sakta men säkert locka fram bjudningen istället för att tvinga honom framåt.
#6, Tack för ett bra inlägg :) Skönt att höra någon som verkar vara eller har varit i en liknande situation :)
Jag har tänkt pyssla lite med NH på henne, så att jag blir ledaren. Sen tänker jag som du skriver, bara rida på hemvägen, just för att få henne att bjuda framåt. Vi har haft med en annan häst som draghjälp, men hon vägrar iaf :/ Det är lite som att när man kommer över "gränsen" så skrittar hon på jätte glatt. Känner också att det är dumt att sitta av varje gång, för det blir ju som att hon vinner och slipper jobba. Dock har jag ju bara ridit henne fyra ggr än så länge, men känns inte kul att hon skulle lägga sig till med en sådan jobbig olat …
Tycker det är bra att ta det lugnt :) Förra ägaren sa ju som sagt att det bara var att sadla, tränsa och sitta upp, men jag började med promenader och sedan efter hand har jag provar hur hon reagerar på vojlock, resårhjord, sadel utan och med hjord och stugbyglar på. Känner liksom att jag inte har bråttom och sen det att man inte alls vet hur hon menar med klar. Känns inte bra att stressa och göra för mycket för fort. Hittills har det gått bra, förutom att hon stannar nu då ;)
Tack för tipsen :)
jag menear inte hun er for ung til och rida inn men hon er for ung til och pressas hon skall tycke det er kul sen ennu bare bebbis:)
noen hästar er klar ner de er den alderen och jätte duktige andre er inte klar jag ville latt henne fått en lang vila och så hadde jag prova igjen hva Zinoida sier höres klokt ut:)
:)
du se ner et sto så ung blir stoi moste man lura dem lite sen man vinner alldri med och pressa eller sloss men tapar och tapar man blir de värre så gå en tur och rid hem gi goddis ner du komme rinn i stallet i krubban så hon fattar at hon var ducktig:) ydmyk som jag kallar det vinner du som rytter mere på en och pressa :)
#10 ja självklart :) Jag håller på mycket med ledarskapsövningar nu, så hoppas på att det skall gå vägen :) Plus att jag inte rider från stallet utan bara promenerar. Än så länge har det gått bra :D
Så fint:)
#11 Vad roligt! Hoppas att det fortsätter så :)
Fick bakslag idag :( Skulle ta med henne som handhäst, men hon vägrade helt att gå. Inga intriger hästarna emellan, de kan komma nära utan att de ens drar öronen bakåt, hon bara vägrade :/ Var dock själv och kanske skulle funka om någon kan bara gå med och driva på bakom?
Hej! Har inte varit inne här på vääääldigt länge! Men tänkte bara berätta att det gått jätte bra med den lilla nu, det senaste har hon gått jätte fint från gården. Jag hade med ett annat ekipage i drivposition de första metrarna och då traskade hon på fint hela rundan :D
Sen har hon gått från gården utan problem, men stannat ibland. Då har jag bara väntat ut henne och sedan smackat så har hon gått :)
#15 Vad kul att höra! För oss går det också mycket bättre. När vi får "motorstopp" numera brukar det funka att backa honom några steg, för bakåt är ju tråkigare än framåt, så då brukar han villigt gå framåt igen :)
# Man lär sig små knep :) Jag lät henne galoppera en dag faktiskt, vi hängde på en annan häst på en ny runda, och det har nog gjort mycket. Verkar som att hon tycker att det är mer spännande att få komma ut nu och har större förväntningar liksom, dock har det inte blivit nåt mer spring, men det satte nog igång henne lite ;)