Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettfoder
Läst 1557 ggr
frivon
0

Hösilage

Något jag alltid funderat på är vad de vita prickarna är som ibland finns i höet? Är det mögel? Farligt för hästarna?

Har haft rundbalar i flera år men har alltid vägt höpåsar. Har alltid kastat bort om jag sett dessa visa prickar.

Killen
0

Tror att det är jäst. Vet ej om det är farligt men brukar undvika att ge det till min häst.

kissmekate.blogg.se

Zinoida
0

Fick svaret från min leverantör att om det är vita prickar/fläckar som löses upp och "dammar" när man smular i det med fingrarna är det inte mögel utan sockeransamlingar som kan bildas under ensileringsprocessen.

De gav mig rådet att alltid lukta på hösilaget också (förutom att "smula"), så länge det luktar hösilage (vare sig det luktar mycket eller lite) så är det ok.

De sa att mögel oftast är mer "missfärgat" och sällan vitt, dessutom luktar det kraftigt illa! Då hade vi kastat 6 balar med sånt här vitt som de sa var helt ofarligt. Leveransen efter det fick vi faktiskt en bal med mögel och det kanske var tur i oturen för nu vet jag när det är mögel. Det syntes verkligen att det var mögel och luktade nåt fruktansvärt!!! Så nu vet jag när jag behöver kasta hösilage, OCH att jag kastat 6 balar helt i onödan…… :P

frivon
0

Tack för svaren!
Jag har nog kastat rätt många balar sammanlagt oxå! Har alltid trott det varit början till mögel :p Mögel luktar skunk, rutten banan och vette tusan vad mer det luktar!
Allstå är det helt ofarligt för hästen om man lämnar kvar de vita prickarna?

Alex
0

Ja, det är helt ofarligt för hästarna om du lämnar kvar de vita prickarna. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

frivon
0

Då var det alltså på tiden att fråga!Glad Eldade upp bra många kilo igår pga dessa förbaskade prickar! :( haha