Svårfångad häst!
Hejsan! Jag har just blivit medryttare på en underbar islandshäst. Han är verkligen hur snäll som helst och ärlig i alla lägen. Men märkte idag att det finns ett (litet) problem… Han är nämligen väldigt svårfångad i hagen! Han är ganska känslig, och gillar inte när man tar grimman över huvudet.. Han sneglar lixom på en först, och sen springer han iväg åt andra hållet också. Detta är kanske inte ett "jätteproblem", men det är ju lite trist att missa hela ridturen pga att man inte får ut hästen från hagen på väldigt lång tid.. Hehe ;) Vill helst inte ha med godis för att locka varje gång heller.. Är jättetacksam för alla svar, så skriv gärna om ni har några bra tips därute!! Kramar från mej och Draumur!
Klara♥
Ta inte grimman över huvudet, knäpp upp den över nacken i stället!
Sedan finns det säkert 1000 trådar med tips om hur man lär hästen att komma eller att låta sig fångas, både här och på bukefalos. Börja med att colla dem! ;D
Ta hjälp av ägaren! Han/hon borde ha ett stort intresse av att hjälpa dig så du kan fånga hästen. Samt att han/hon kanske har några speciella tips och vet hur hästen fungerar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Min pålle gör samma sak, det jag gör, som är det snabbaste och enklaste sättet är att ta med musli till honom, den går han alltid på! det är bara på sommaren när betet är grönt som han inte vill gå in =) han får lite i hagen när jag tagit honom och sen får han utanför hagen, vi har gjort det till rutin, annars hade jag fått springa i hagen hela dagen.
jag har testat med äppel, morötter, you name it, muslin är det enda som fungerar.
Har jag inte musli så får jag liksom gå i cirklar runt honom, leka lite titt ut, gå bakom honom när han vänder rumpan till och tillslut blir han så nyfiken att han måste vända sig om… grimman är dock omöjlig att ta på honom så den är på tills jag ska rida och sen tar jag av den efteråt, för när han ska in på kvällen så bryr han sig inte.
Det kan vara lite frustrerande emellanåt, men locka med mat är den enda lösningen som fungerar, tyvärr =P
Testa att ta grimskaftet runt halsen och sedan sätta på grimman, har inget annat tips… förutom godis.
Tack så mycket för alla svar och tips!!!
Får testa nu och se om det går bättre… 
Klara♥
Jag lägger till ett tips om att inte gå rakt emot honom då många hästar tolkar detta som något hotfullt, utan gå i en halvcirkel istället och gå mot bogen på honom istället och kolla helst inte rakt mot honom under tiden.
Hoppas att det ordnar sig för dig! =)
Älskade Draumur! <3
Snabba lösningar är oftast dåliga lösningar, vill du bygga upp relationen så att hästen är mer positiv till att vara med dig så får det ta tid. Följ efter honom i hagen, så fort han stannar eller ger dig uppmärksamhet så vänder du dig bort och tar bort fokus från hästen. Börjar han gå igen följer du efter honom igen tills han ger dig uppmärksamhet och då tar du bort fokus från honom. Till slut kan du sträcka fram en hand och se om han vill nosa. Viktigt att inte ta i hästen utan att han först nosat på dig, av respekt för hans integritet. Går han iväg när du nosat så fortsätter du. Till slut (kan ta låång tid) så kanske du kan stå och klappa honom. Klappa länge, ta tid. Klappa först där han tycker det är bekvämt. Sen där du brukar sätta på grimman, men närma dig området långsamt (dock inte "sneeky" du ska inte lura honom då blir han bara misstänksam). När du gjort detta kommer det svåraste, gå därifrån. Ta inte på grimman, ta inte in honom. Nästan gång kan du kanske ta på grimman, men klappa honom först överallt med grimman och var hundra på¨att han är ok med detta. Sen sätt på den, gå runt lite i hagen med honom, mys. Sen ta av, åk hem. Tredje gången kan du nog ta in honom om det gått bra.
Detta är mitt tips om du vill göra det ordentligt. Man vill ju ha en häst som vill vara med en, en kompis. Du kommer få tusenfaldigt tillbaka om du bara ger honom tid! lycka till!