Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 2107 ggr
Fjordell
1

Låg standard

Hej allesammans!

Tänkte kolla om det är någon som vet om det finns någon lag på hur kallt det får vara i ett stall, om det måste vara isolerat osv för att hästar ska få stå där?

Har dessa funderingar då en jag känner har en ganska låg standard på stallet, men vill inte hänga ut någon. Men jag känner en viss oro för hästarnas välbefinnande, eller är jag bara svamlig? Min tanke är att det inte kan vara rättvist mot en häst att stänga in den i en box under nästan 12 timmar, där det är kring 20 minusgrader ibland. Jag menar, utomhus kan ju hästarna åtminstone röra på sig fritt…

Alex
0

Nej, oisolerade stall är fullt tillåtet, precis som uteboxar. Hästarna mår sällan dåligt av det, bara de har päls eller täcken.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Fjordell
0

Känns konstigt. Visserligen, är det en mild vinter som nere i söder så visst. Men här uppe i norr när temperaturerna ibland går ned ända till - 30 grader, så känns det inte alls kul. Inte för att jag är så jätteorolig för min islandshästpojke, han har ju tjock päls. Men de stackarna som inte alls har tjock päls…

Alex
1

Hästar har inte problem med kyla, pälsen isolerar såpass bra. Det som kan bli problem om de har mindre med päls är vind och nederbörd, vilket ett stall skyddar mot, oavsett temperatur. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

Om de är så kallt som  -30 så får man ju fodra därefter. Ger man mer mat så blir hästen varmare och fryser inte. De säger att mer mat är effektivare än täcke.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Uss
0

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning, DFS 2007:6 (Jordbruksverkets hemsida, klicka på Djur och sedan Häst, en länk till föreskrifterna finns i en ruta nere till höger)

Det står inte mycket i föreskrifterna, men i 3 kap 14 paragrafen står att stall ska ha ett klimat som är anpassat till hästar (termisk konfort). Följande paragrafer handlar om luften.

Själv håller jag med de som svarat dig tidigare; kyla är inga problem (givetvis tillräckligt med foder och kanske en rejäl bädd att ligga på), jag ser hellre ett kallstall med bra luft än ett isolerat stall med hög luftfuktighet…

Fjordell
0

#5 Absolut, men grejen är den att det är riktigt fuktigt där inne, så man måste ta hem sina täcken på tork. Sen om hästen blivit svettig eller något så har den heller inte någon chans att ens nästan hinna torka. Det finns inte heller någon underlagsmatta under spånbädden, så jag öser ganska så rejält med spån till min häst, dels för att jag vet att han gärna ligger ned och för att han inte ska behöva stå på hårt underlag hela tiden. Medan de andra hästarna knappt har spån så det täcker betongen.

Visst, hästen kanske överlever med såna förhållanden, men jag vet att jag tycker att det hade kunnat vara mycket bättre. Stallvärden har lovat många grejer när vi spekulerade på stallplatsen, hon sa att det ska isoleras ordentligt och att en värmepump redan är beställd. Det blev aldrig så, nu har jag stått där med min häst i snart 2 år… Dessutom sa hon att hon ska sätta upp ett galler mellan min hästs och en annans häst, då den andra hästen hela tiden står och försöker bita och komma åt min. Detta var för snart ett halvår sedan. Jag är otroligt besviken. Men nu är det i alla fall så att så fort jag får körkort så ska jag byta stallplats, helst där fler än 3 hästar får gå tillsammans, för jag vill att min gamla gubbe ska ha det riktigt bra sina sista år.

Alex
1

Vad stallägaren har lovat och inte gjort har inget med djurskyddslagen att göra, matta under bädden har jag aldrig haft, alltid haft ströet direkt på betongen utan problem.

Ang fuktigheten är det alltid fuktigare i ett stall än i ett hus, det är få täcken som torkar snabbt i ett kallstall vintertid, men det betyder inte att luften är dålig. Faktum är att det oftast är svårare att hålla fräsch luft i ett varmstall.

Sen gällande kylan har det ingen betydelse om hästen står still eller inte, för en häst rör sig inte för att hålla värmen. Och även en häst som går ute på lösdrift i kyla måste väl få kunna lägga sig och vila emellanåt, vilket den klarar alldeles galant. Men det är ju knappast djurplågeri att ha en häst på lösdrift vintertid. Så ett kallstall med minusgrader är inga som helst problem, vi människor brukar lida i det betydligt mer än hästarna. Flört

Trivs du inte i stallet är det nog bara att flytta, jag tror inte det finns något du kan sätta dit henne för.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fjordell
0

#7 Jag vill inte sätta dit henne för något! Jag ville bara se om jag har några argument för att kanske försöka få förbättring på saker och ting. Hade jag vetat att det skulle bli såhär med stallet då jag ställde mig där, så hade jag nog förmodligen bara låtit ha honom på lösdrift.

Är otroligt less på alla dessa stallbyten bara. Ställde mig i ett mindre stall just eftersom jag kom direkt från ett stort stall där det jämt var bråk och konflikter, folk anklagade andra för stöld och folk stal från mig. Dessutom fick inte hästarna gå tillsammans, utan alla gick i sammanlänkade hagar, men det mår inte min häst bra av och det ser jag. Han vill vara i flock, som alla hästar borde få vara. Det verkar vara en riktig utmaning att kunna hitta ett stall där både man själv och hästen trivs.

Uss
1

Det ENDA jag tycker att du faktiskt kan klaga på (med reservation för att i vart fall en del av fukten beror på att luftcirkulationen är otillräcklig) är det där med galler OM det är så att boxarna inte är tillräckligt stora så att din häst kan komma undan när "grannen" är på dåligt humör, annars gillar hästarna att kunna ha kontakt med varandra. Vi har JÄTTEboxar, men pojkarna står jämt bara på var sida om väggen och "snackar" ;D

Hur är det när det blir minusgrader ute - torkar/fryser det då på väggarna? Annars kanske det behövs en fläkt för luftcirkulationen och DÅ hade jag inte stått en minut till i det stallet, körkort eller inte!

Det är ju inte farligt för hästarna med (måttligt) fuktig luft i sig, det kan/behöver inte bli torrare i ett kallstall inne än ute, så att säga, och när det är kallt så torkar inte saker - så är det bara. Då behövs tillskottsvärme som INTE är så uppskattat av hästar… Mina hästar torkar inte över natten nu, det behövs minusgrader för det och ju tjockare pälsen är, desto svårare för hästen att torka den ända ut i hårspetsarna ;D

Man kan lägga på täcken som suger upp den värsta fukten i pälsen och sedan torka täckena där det är uppvärmt/i torkskåp osv men det innersta torkar av kroppsvärmen och den ökar man med foder. När hästarna bara är blöta i det yttersta (och förmodligen innan pälsen blivit för tjock, har dock inte tänkt på om jag sett ett samband där, men kan de inte torka sin egen päls pga att den är för tjock så borde de ju inte kunna torka ett täcke) kan de faktiskt torka täcket också om de får ha det en lite längre stund, men jag tycker inte det känns bra att de står med täcke när det inte längre behövs för DERAS skull…

Uss
0

Vill tillägga att det kanske inte alls är trevligt för din Gubbe att komma till ett större stall - mina hästar fick flytta runt en hel del under vårt första år tillsammans, olika anledningar, och det var ganska tydligt att de trivs bäst med ett mellanstort stall.

När det blev för mycket hästar och människor som härjade runt så blev pållarna märkbart störda! Det är tom bättre när de står ensamma, även om de då lätt blir lite sjåpiga ;D

Nu är det ju individuellt vad som är större och mindre stall, vårt största stall var kanske 40 hästar och de de verkar ha gillat bäst har varit kanske 7-10 hästar.

gejsa
0

Har inte läst allt ni skrivit. Men ser att din häst inte får vara ifred i boxen. Och DET är det viktigaste av allt.
Kan ni inte byta boxar så din häst kan få stå bredvid någon som är snäll? Annars är det galler på en gång som gäller eller brädor så dom inte ser varandra. En del hästar håller ju på att gnabbas jämt i boxarna och det är inte bra för någon häst. Dels blir dom stressade och så får dom inte vila när dom vill.

Jag har haft olika inackorderade och jag har galler emellan. Men en vinter så var det någon häst som jämt tjaffsade inne iboxen. Och då har jag 4 boxar mot varandra så vi var tvungna att sätta upp skynken och så spikade vi för mot varandra så dom inte såg någon. Då blev det lugnt igen.

Isolera ett stall behövs inte för en häst mår inte dåligt av kyla. OM det inte är extremkyla som jag nog tycker det låter som när du skriver -30 grader. Då behöver ju hästen fri tillgång till grovfoder så den äter sig varm. Men att stå i ett kallt stall mår annars bara hästar bra av. Bara det inte blåser eller dom blir blöta. Som när dom är ute.

Har varit i stall som har flera plusgrader inne och varmt när det är jättekallt ute dom har element och annat på. Och det mår inte hästarna bra av, det är bara vi människor. Vattnet måste ju frysa direkt om det är -30 grader också.

Fjordell
0

Nja, stallet jag funderar att flytta till är inte stort, men större än det vi är i nu som det bara finns 3 boxar i. Där borta kanske det finns sammanlagt 10 boxplatser, så det är inte så mycket spring.

Väggarna i stallet är alltid täckta med frost, man kan inte se ut genom fönstrena eller ens skriva på whiteboarden som också är täckt i is.

#11 Jag tror inte det är så extremt att han inte får vara ifred alls, men så fort grannen ätit upp kraften så går han på min gubbe, som fortfarande äter. (Grannen får inte mycket kraftfoder, så han är på min grabb nästan på en gång de kommit in…) Men när min häst ska äta höet så får han vara ifred, då vi flyttat så han har höet åt andra hållet.

Hästarna har inte fri tillgång till varken foder eller hö/silage. Vattnet fryser både inne och ute, så de får mest i sig snö, som inte ger så mycket vätska som det egentligen behövs.

Jag försöker fara dit ofta och knacka ur isen ur hinken som är i boxen och fylla nytt vatten, men det är förmodligen is igen innan hästarna fått komma in. Jag känner att min häst inte får i sig tillräckligt mycket vätska, för hans kiss är mörkt och luktar starkt. Ute fyller stallvärden inte ens vatten vintertid, för hon tycker att det är onödigt då det ändå fryser. Men om man bor på gården där man har sitt stall så borde det inte vara så krångligt att se till att de åtminstone har tillgång till vatten några gånger om dagen.

gejsa
0

Vatten vintertid är väldigt viktigt för en häst att ha.

Har ni inget varmvatten i stallet? Då är det ju lättast att få bort all is i hinkarna. Jag häller i varmt vatten 3 ggr per dag ute och byter hinkarna. Mina hästar har alltid tillgång till vatten vinter- som sommar. Det blir för lite som hästarna får i sig genom att slicka snö. Det är stor risk för kolik på en häst om den får i sig för lite vatten.

Då var det inte så farligt med din häst i boxen då. Trodde den inte fick vara ifred något. Att dom kivas vid maten och insläpp om maten är vägg i vägg är nog inte så konstigt.