Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: utrustning
Läst 8205 ggr
FeliciaS
0

Sadel till överbyggd häst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan jag köpte sadeln för 1,5 års sedan har Hekla hunnit ändra kroppsform både hit och dit. Nu har jag tröttnat rejält på att min Henri de Rivel Horizon (som är jättekort) inte ligger still… Men Hekla är så svår att hitta en passande sadel till för hon har extremt kort rygg och är dessutom överbyggd. Hon hade svanskappa hos sin förra ägare och det har jag haft hela tiden, men på senare tid har jag ändrat uppfattning och vill helst försöka hitta en sadel där jag slipper svanskappan. Jag har även en Gel-Eze wither pad under sadeln som höjer den i fram och den gör att sadeln ligger bättre.

Under pälsfällningen i våras blev hon grinig vid sadling, vilket jag trodde hängde ihop med fällningen eftersom hon är lite känsligare då, men det har inte försvunnit. Då köpte jag en ny sadelgjord (Formiga) men det hjälpte inte nämnvärt. Senaste planen var att köpa en Eric le Tixerant-gjord både mot att sadeln åker fram och mot att hon är grinig vid sadling. Men nu funderar jag mest på att hitta en ny sadel för jag misstänker att det är grundproblemet. Jag är mest inne på en bomlös efter att ha läst och hört andra med överbyggda hästar där de funkar bra.

Har ni något tips eller vet något om Star Trekk Island, EQUES Pad, Sensation Ride G3 eller Karslund Kontakt? Helst vill jag ha en som ser någorlunda ut som en vanlig sadel, tycker inte Sensation Ride är särskilt snygg även om den verkar väldigt bra.

(Oj vad långt det här blev, hoppas någon orkar läsa!)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

740tjejen
0

Jag tycker dock sensation är betydligt snyggare än karslund, För den tycker jag ser klumpig ut.

Sen verkar ju sensation vara lite stabilare.

powderpuff
0

Kolla upp Supreme Töltmaster. De ska vara en sadel som passa många olika typer av ryggar och ska vara superbra till överbyggda hästar.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

FeliciaS
0

Tack för era svar!

#1 Karlslund ser ju ungefär ut som en vanlig sadel tycker jag. Har testat att lägga en Sensation G3 på henne men 17" är alldeles för stor.

#2 Var hittar man den? Jag hittade ingen återförsäljare och läste någonstans att den har slutat tillverkas?

Mvh Felicia

powderpuff
0

hon på softsaddles har varit återförsäljare innan.  Stod de något om varför den hade slutat tillverkas?

Jag har en och är i valet och kvalet att sälja den…

Så här ser den ut Glad

FeliciaS
0

#4 Ja, att den var för dyr att producera verkade det som. Varför ska du sälja din?

Mvh Felicia

powderpuff
0

ok. De är synd för jag tycker man ser aldrig de sadlarna till salu annars så de är nog en bra sadel.

Mest för jag inte rider längre. Sadlen är använd 1 gång så de är lite onödigt att den hänger här och samlar damm. Även om den bara hänger så måste den ju smörjas ändå och då tycker jag de är bättre någon annan har använding för den. Ska ev testa den på min unghäst innan jag tar de sista beslutet att sälja.

FeliciaS
0

#6 Ja :/ Okej.

Såg bilden först nu. Har du någon när den ligger på en häst? Jag tycker den ser rätt lång ut faktiskt, med tanke på hur kort sadel jag behöver :P

Mvh Felicia

powderpuff
0

Ja jag har en bild men ingen bra. Jag köpte sadlen när mitt sto var högdräktig så jag bara la den på henne. Min häst har ett sadelläge på max 43 cm så hon är också rätt kort i ryggen.

FeliciaS
0

#8 Jo, den var bra :) Fast den ser längre ut än min nuvarande faktiskt.

Mvh Felicia

powderpuff
0

Töltmastern är en av de kortaste på marknaden sa de till mig när jag köpte den. Har även en Globus The Turner och den är något längre och den ska också vara väldigt kort.

Usch, sadlar är ett jäkla kapitel. Dyrt och de verkar omöjligt att hitta den perfekta till bra pris Obestämd

FeliciaS
1

#10 Okej :) Ja, usch ja… Det lutar åt en Sensation Ride ändå för min del. Men det blir till att spara en massa i så fall, en utgift som jag inte hade räknat med riktigt :/

Mvh Felicia

Uss
0

#10 ska du sälja sadeln? :D

powderpuff
0

# 12 Japp den ligger ute på annons på både blocket, hästnet och bukefalos. Är du intresserad kan du pm:a eller mejla , lill@kund.biknet.se    Glad

may-britt
0

den sadelen ligger på  bogbladet på  bildet:( den skall väre 3 fingrer bakom bogbladet i  bomlös sadel er star trekk dressy och  island en kort sadel som jag selv har prova på  min super korte is den andre bomlöse dere snakkar om Sensation er for stor och  long .

powderpuff
0

De är nog bara som de ser ut för när jag la på den så låg den bakom bogbladet,

Hade jag sedan lagt den ännu längre bak så hade den legat på korset.

Elinormaggan
0

En bomlös sadel är alltid ett alternativ, den formar sig efter hästens rygg och därav brukar det inte vara några problem med att sadeln glider runt.
Dock så är dom oftast inte så jätte snygga och ser inte ut som en vanlig sadel, men det är ett alternativ!

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

FeliciaS
1

Jag har haft min Sensation Ride i ett par veckor nu och är väldigt förtjust! Trodde inte det fanns så sköna sadlar, eller att jag skulle hitta en sadel som ligger stilla på min lilla tös - men det gjorde jag :)

Mvh Felicia

may-britt
0

Star trekken dressyr ser ut som en helt vanlig sadel och  er jätte kort sen jag brukar den noen ganger på  min super korte Eldfari.

jag har oxså  prova jacson santa cruz sadelen den nyeste som man kan forandre bomviden på  den er oxså  super kort och  god och  ride i och man forandrer bomviden på  bare noen minutter:)

sen jag har 2 av mine is som er korte i  ryggen moste jag finne sadler som passar dem men det er inte så  svårt :) EQUES sadlar er oxså  en sadel som passar til kort is