Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettfoder
Läst 7326 ggr
Alex
2009-08-18 20:08
0

Foderstater

Nyfiken på vad ni ger era hästar för foder, och även hur mycket. Samt vad hästarna används till, vad de presterar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
2009-08-18 20:22
0

Sylgja har semester och är dräktig och äter enbart hösilage (samt mineraler). Osäker på hur mycket hösilage hon får dock, då jag inte har henne hemma. Fodras med HorseHage, så det är mycket bra värden så hon klarar sig gott och väl på enbart hösilage.

När jag hade henne hemma hade vi hösilage med betydligt sämre värden, så då blev jag tyvärr tvungen att ge en del tillskott. Så då fick hon 6,5 kg hösilage, 1 kg lusernhack, 2 dl betfor samt drygt 1 dl soja.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

emmaaab
2009-08-18 21:07
0

På vinterhalvåret, när det inte är gräs ute får min Höttur 2 kg torrhö frukost, lunch, middag samt ett halv 1kg-mått (ej packat) fibergi låg. Mammas Hersir får 2 kg torrhö frukost, lunch 3 kg middag samt ett helt 1kg-mått (packat) fibergi bas. Detta för att han är smalare och tappar lätt vikt, Höttur lägger gärna på sig och har svårt att bli av med magen ;)
När dom fäller/sätter päls får dom även b-vitamin :)

Funderar dock på att byta foder till "Activ' 50" eller "Active' 100" då det är väldigt mycket socker i fibergi. Någon som har erfarenhet av detta foder som jag hade tänkt byta till? :) Är det bra/dåligt?

emmaaab
2009-08-18 21:10
0

Glömde säga vad hästarna används till ;)

Höttur: Min tävlingshäst. Tränas flera gånger i veckan samt tävlar regelbundet :)

Hersir: Mammas skogsmulle som hon är nöjd med om hon får ren tölt, hihi :P Tränar ibland för tränare, inte ofta. Jag har tävlat han i lite lätta klasser 2 gånger :)

Pia-Lena
2009-08-19 16:36
0

Álfur har fri tillgång till hö (vintern, just nu bara bete), får lite Eggermans Revital Cubes, mest för att kunna blanda i div fodertillskott såsom Tokosel, glukosamin, magnesiumsulfat och foderjäst. Álfur är 21 år och  precis igångsatt efter en längre tids problem med SI-leden.

MalinLarsson
2009-08-24 20:41
0

I normal träning under vintern får mina ston: 4-5kg hösilage/dag + 1kg halm, 1/2kg Pavo Liga, olja och äppelcidervinäger.

under sommaren får de bara mineraltillskott i form av Pavo summer fit.

monsterblom
2009-08-24 23:28
0

Lyfta får 4kg hösilage och är det sämre värden så ökas mängden. hon har fri tillgång på mineraler och salt. ska börja ge henne 1 dl betfor om dagen så att hon får i sig glucos och biotin. funderar på att ge henne alger för sitt eksem också.

hon är endast en promenadhäst en så länge…

Tuva-Lena
2009-08-26 00:01
0

Min häst är pensionär och rids bara i skogen numera. Nu under sommaren går han på bete, men under vintern blir det skulltorkat hö och betfor, lite kornkross och morötter till middagen ibland också.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

gejsa
2009-08-26 16:17
0

I vintras fick min fille 7 kg hösilage som nästan var som torrt hö. Plus mineraler, kiselgur, ½ dl torr betfor som blöts upp givetvis, 1 dl musli för att foderstaten inte krävde mer enl analys av hö. Givetvis även några morötter eller äpplen vid tillgång.

Han promenadreds ca 3 ggr i veckan då.

MusCarro
2009-10-01 13:59
0

Min Lyfting får på sommaren bete och på vintern ca 6-7 kg hösilage.

Seadn får hon ca ½kg krafft bas, algmineraler, rapsojla, under fällperioderna b-vitaminer och lite morötter eller äpple till maten! :)

Tränas dagligen och tävlas regelbundet, har haft lite paus nu men är igång igen :)

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

egounge
2010-02-11 18:05
0

på sommaren får hon inte så mkt mer än det gräs hon äter på betet, jo lite gotte efter hon ridits för att få tillbaka energin och som belöning.
På vintern får hon hö på morgonen men jag vet inte hur mkt jag ger inte för det är inte min häst jag bara rider henne och säger vad hon ska ha, men hon får ungefär 3kg hö på morgonen och om det är slut vid 12-1 så får de lite till för de ska ha något att göra, även om de har en jätte hag så blir de rätt uttråkade och dummar sig lite, en nrä de kommer in får de 3kg ungefär och 2,5dl betfore, höt är rätt bra hö så de klarar sig på det, men efter de ridits får de lite mer, 2,5dl betfore och lite drygt 1L pellets, det är inte så mkt mer än det som de får, även om det finns vissa miniraler jag skulle vilja ge oc hsådant som ägaren VÄGRAR :S

Maja
2010-12-03 12:35
0

*putt* :)

selfrejection
2010-12-03 14:02
0

Guffi har fri tillgång till hösilage på vintern, annars gräs och får ca 1 kg havre efter ridpass, ibland mindre om han inte gått lika hårt. Också morötter och äpplen när det finns ;)

Josefineep
2010-12-03 15:43
0

Herkules äter 7 kg hösilage, ½ kg havre, ½ kg betfor + mineraler varje dag. Ibland blir det lite mer hö beroende på väderlek.

Fodras även med Krafft under vinterhalvåret.

7 årig häst, tränas flera gånger i veckan. Tävlas även. :)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Killen
2010-12-03 23:01
0

Ess får ca 10-11 kg hösilage

7 dl fibergi och 7 dl havre, mineraler, salt samt äpplen/morötter.

Han tränas ganska hårt 5-6 gånger i veckan.

kissmekate.blogg.se

[vretenskaniner]
2010-12-04 19:30
0

Freyfaxi får 7 kg hösilage, 1/4 skopa havre, 1/2 skopa betfor och 1/2 dl mineraler. Vet ej vad skopan har för mått ;)

FeliciaS
2010-12-04 22:35
0

Hekla får hösilage morgon och kväll. Efter ridning eller annat arbete får hon en näve hackad lucernmix, en skvätt havre samt mineraler. Hon går på lösdrift och arbetas (ridning, tömkörning, markarbete) 5-6 dagar/vecka, inte så hårt för tillfället pga. vädret (halka och snö) samt massa skolarbete senaste 2-3 veckorna.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[silversvart]
2010-12-05 15:10
0

Mina hästar äter hackad lucern, havrefri musli, pellets 125 kraft,mineraler, vitaminer och extra selen i olika mängder beroende på hur hård träning de är i och storleken. :)

Sedan har de fri tillgång på torrhö och halm står installade allihopa.

=)

[Scruffe]
2011-12-20 12:11
0

# 2

Om det är Dynavena Activ 50 och Activ 100 du menar så ger vi våra hästar activ 100. Jag tycker att det fungerar super! Har gett min ponny Dynavena sen vi köpte honom 2007, i början när han var unghäst fick han Dynavenas Elevage vilket är väldigt bra för unghästar som ska bygga muskler. Men, nu får både han och islänningen Activ 100. Min ponny får just nu 2kg hösilage morgon, em och kväll och 3 kg till lunch + ca 5 dl activ 100 morgon, em och kväll. Islänningen får just nu ca 2-3 kg hösilage 3 gånger om dagen (ska dock öka upp till fri tillgång då han går på lösdrift) + ca 7 dl activ 100 efter ridning.

Tycker Dynavena är ett superfoder och ett stort plus är att det ser aptitligt ut. Jag har även smakat på det och det smakar lite som vanlig müsli som man har i fil xD Alla hästar jag har givit Dynavena har tyckt att det varit mums och slickat krubban ren, vilket jag ser som ett bra betyg :)

Så, jag kan verkligen rekomendera det!! :D

Har även Dynavenas Mash, som man blötlägger i varmt vatten. Mash används för att återställa mjölksyra hos hästarna m.m efter tävling eller hård träning. Även detta funkar toppen och hästarna älskar Mashen oxå!

Killen
2011-12-20 22:52
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I november stog Ess på ca 14 kg hösilage, han stog då i en hage där det ej fans någåt att äta ifrån.

Nu står han på ca 10 kg hösilage, 5 dl korn, 5 dl fibergi elit.

Så här ser han ut nu i hullet:

kissmekate.blogg.se