Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 2183 ggr
powderpuff
0

De evigt gröna ängarna...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har mitt älskade sto vandrat vidare till Gråter

Kvällen den 29 November när jag tog in henne, Móa, och de andra hästarna så var hon lite hängig och andades rätt så fort.

Körde upp till stallet igen ett par timmar senare och var ute och gick med henne. Körde hem en runda till men körde dit igen efter ca 1 timma. Hon var då fortfarande ltie hängig och hon var fotfarande lite häftig i andningen och hon åt inte så jag ringde ut distrikts veterinären.

De kom strax efter midnatt då den 30/11. Móa fick kramlösande och smärtstillande och hon blev slangad med vatten. Efter en stund så blev andningen normal och hon drack.

Jag skulle ut och gå med henne i gång i timmen i 10 min var gång i ca 6-7 timmar.

Hon blev piggare och började äta igen och hon drack som vanligt.

Och jag trodde allt var frid och fröjd men så var de nog inte för på kvällen den 1 December hittade jag Móa i hagen och var död.

De gör mig så ont att hon int finns hos mig längre och tårarna rinner var gång jag tänker på henne GråterGråterGråter

Jag har inte orkat köra upp till mina andra hästar än så jag har en vän som tar hand om de så länge

jag fick ha henne till låns i 10,5 år Kyss

R.I.P Móa Från Kvarnbacka Gård

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

[Valtyr]
0

fina fina Móa :´( kram på dig <3

Maja
0

Mycket, mycket tråkigt! :( Hon var ju så himla fin! Kanske en okänslig fråga nu - men ska du obducera henne för att se vad felet var? Kramar

powderpuff
0

Tack, Valtyr.

Maja, jag var i valet och kvalet att göra en obuktion. Hade jag haft gott om pengar så hade jag nog gjort de men de kostar 10000kr.

Troligen har hon dött av de som så många andra hästar har dött av i år för de har visst haft samma symtom som Móa =´(

Alex
0

Än en gång, vila i frid, fina Móa. Hon springer pigg och frisk där uppe nu och vakar över dig och Blædís. Sylgja stod nog vid porten och tog emot henne när hon kom också…

Vad är det som så många hästar har dött av i år? Måste jag ha missat totalt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

powderpuff
0

Jag vet inte riktigt vad de är men jag tycker jag hör att hästarna dör som flugor överallt Gråter

Men de misstänker att de är den fuktiga luften som gör de och att de blir så mycket mögel i både gräs och hö så de blir någon typ av förgiftning. De visar sig som lindrig kolik och sedan pignar hästarna till och sedan bara dör de sedan. De har snackat om de på bla Tn och de har stått i tidningarna.

Hittade en lite notis på Tidningen Ridsport men de gäller nog över hela landet. just här där jag bor har de varit extremt många islänningar

Alex
0

Usch då… Rynkar på näsan Det lät ju verkligen inte roligt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

alla jag känner här nere hispar om sina hästar nu och är livrädda att de ska hända något.

Själv är jag extremt petig när de gäller hö/hösilage till mina hästar så de har inte fått något dåligt hö/hösilge. Min sambo tycker jag är så jobbig när de gäller den biten Flört

Så när de gäller Móas fall så vet jag inte riktig vad de beror på varför hon dog men de gick snabbt för henne för de finns inga sprätte märken i hagen där hn gick. De måste ha varit något som bara brustit inuti henne.

Killen
0

Usch vad tråkigt, jag beklagar Gråter

En häst i mitt stall dog på ungefär samma sett, ägaren tog in hästen, tror att han har fått kolik, vetrinären kommer ut efter 1½ timme, hon säger, åk in med hästen till klinik, men först skulle vetrinären slanga med vatten, en person går och kör fram hästlasbilen, en annan hämtar vatten, precis när de kommer tillbaka så helt plötsligt faller hästen ner på marken - död.

kissmekate.blogg.se

powderpuff
0

#8 Fattar intevad de är som händer med hästarna och framför allt isisarna. Här nere runt kristianstads trakten är de många som gått bort på liknande sätt.

De är hemskt att säga de med jag önskar de hade varit någon av mina andra istället för just Móa var mitt allt bland hästarna GråterGråter

De är 2 veckor sedan idag och de känns som hur lång tid som helst Gråter

[Valtyr]
0

Förmodligen är det samma sak som drabbat Moa :(

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6173198

powderpuff
0

Å ändå är jag extremt petig med vad för hö/hösilage mina hästar får + att de har alltid mat att tugga på mend e är visst inte alltid de hjälper Gråter

gejsa
0

"11" Hade hon ständigt tillgång till vatten även i hagen?

powderpuff
0

#12 vattenbaljorna var/är alltid fyllda med vatten. Hon drack även när hon var hängig…. De tckte vet var konstigt men bra…

[Valtyr]
0

kanske är det så att gräset i hagen tagit skada? för även om de får bra hö eller hösilage så knaprar dom ju på det som finns i hagen.

powderpuff
0

Då tycker jag man skulle sett något lite på de andra också…

gejsa
0

Ok. Men alla hästar är inte lika känsliga. Så alla behöver inte bli sjuka. När det varit sånt här väder med fryst och plusgrader så blir ju gräset chockat och det är risk för fång mer än annars tex. Men det kanske inte fanns så mycket gräs i hagen? Hos dom flesta har det ju blivit rena rama lervällingen i vinterhagen nu pga värmen.

powderpuff
0

Mina går fortfarande ute på sitt stora sommarbete så än har de inte blivit lervälling där.

Oavsett vad som hänt tycker jag de är så ledsamt och saknaden är så enormt stor efter henne.

Och ja jag anklagar mig själv för jag hade kanske kunnat gjort annat (vet dock ej hur) för att rädda henneGråter

gejsa
0

Ja, det förstår jag. Kan inte ens tänka mig hur jobbigt du har och har haft det. Hur gammal var hon?

Tror inte att du kunde göra så mycket mer än vad du gjorde. Det är ju veterinärens uppgift att söka efter fel. Och just kolik är ju så himla grymt. Man märker inte det så mycket på hästen fast den kanske har molande värk i magen hela tiden.

Min grannes häst fick kolik i våras. Den hade föl i magen. Hade veterinären ute på morgonen. Han sa att dom skulle vänta och se om det gick över. Dom höll på och gå och gå med henne hela dagen. Vid 17 tiden så åkte dom till djursjukhuset. Där öppnade dom magen på henne och såg att det var över 1 dm död tjocktarm så det var bara att avliva henne med fölet. Rynkar på näsan Efter denna händelse så ökade jag på min veterinärvård på islänning att det ska ingå öppning av buk vid ev kolik. Vill inte vara med om samma sak som dom.

powderpuff
0

Hon var 17 år och jag har haft henne i 10,5 år. På de åren har hon aldriv varit sjuk mer än när jag fick hem henne och då var de mycket med henne. Hon hade febertoppar och hon svullnade i benen och en massa annat smått och gott och efter de har hon varit frisk som en nötkärna.

Hade henne på betäckning i somras och jag misstänker hennes imunförsvar har blivit helt utslaget med tanke på hur hennes foder sett ut så jag tror de kan vara de som ligger bakom vad som hände henne.

Själv har jag alltid varit etxtremt nog på hur de släpps på bete och när mitt sto åkte till hingsten så gick hon i en grushage ca 1 vecka och sedan ut på jätte kraftigt bete som hon blev sjukligt fet och fick en rejäl fångnacke. Jag sa till att de fick ta bort henne från betet och då åkte hon in i grushagen igen och så höll de på hela sommaren för hon blev inte dräktig.

När hon var hemma i mellan betäckningar så fick hon något som heter proffed och ska vara bra för magen.

Jag har haft häst sedan 1988 och har haft kolik 2 ggr om detta var kolik mitt sto hade. Vtet någon som har kolik på sina hästar 3-6 ggr /höst och deras hästar klarar sig alltid.

Ska jag vara ärlig så vet jag inte om jag vågat ha en kolikhäst i transporten. Har lite anti mot djursjukhus då jag haft en häst där och de ville inte avliva henne för de var tvunga till att hitta felet på henne men de hittade inget så de fick avliva henne ändå och då var hon bara skinn och ben kvar på henne Gråter

gejsa
0

Ja, där har du nog anledningen till att hon var i dåligt skick. Kanske det inte syns på kroppen men inuti.

Min har också en kraftig fångnacke och fick lätt fång i somras. Då påstod veterinären att han varit hos 5 fånghästar samma dag innan han kom till mig.

Profeed är bra det har jag själv gett min häst.

Hon blev aldrig dräktig då? Att hoppa så där från kraftigt till ingenting mår ju verkligen inte en häst bra av.

Jag är också jättenoga med betet och fodret mm. Det konstiga är att jag har alltid konstgödslat mitt bete för jag har haft så många hästar här och det skulle räcka lite längre. Sedan ett par år så slutade jag med det för jag har bara haft mina två hästar kvar här hemma. Och nu i år så fick min häst fång. Han har varit hos mig sedan han var 7 månader och nu är han 9 år. Det är ju också konstigt. Eller hur? Man vet aldrig när sjukdomen kommer. Tyvärr ser man inte det på sin häst förrens det är för sent många ggr.

Jag beklagar din sorg.

powderpuff
0

Nej hon blev aldrig dräktig. Hon var hos hingsten 4 omgångar och tog sig ändå inte.

Hon fick profeed i dubbeldos när hon var hemma för de var någon som sa att man ska ge de till en början och sedan minska ner.

Där hon var hos hingsten, hörde jag nu att de haft ett sto som dog 4 dagar innan nitt sto Obestämd

Alex
0

#21 Låter ju i så fall som det kan vara någon smitta…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

Alex, Vad jag vet så gick de i samma hage fast vid olika tillfällen så mina funderingar har också varit åt de hållet att de är något sådant.

Alex
0

#23 Ja, antingen någon sånt, eller så kan det ju komma från hingsten… Har du kontaktat hingsthållarna om det, ifall det skulle vara något sånt så de kan kolla upp? Alternativt om det kom från ett sto och hingsten smittades, sånt är ju inte omöjligt heller. Bara för att förtydliga att jag inte är ute efter att ge skit åt hingstägarna, för sånt är ju inte så lätt att veta om det inte är nåt som märks.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

Detta stoet som dog hade inte betäckts av hingsten för de var deras nya tävlingshäst som de fött upp. Hon var endast 6 år gammal.

Vill ej ta upp de med hingstägaren då de blir jag som får skulden till detta också då de skyllde på mitt sto att de var hon som smittade hästarna med herpesvirus utan att ha bevis på de Rynkar på näsanSkrikandes

Alex
0

Jaha okej, då förstår jag. Trist när man måste hitta någon att skylla på sådär utan bevis! Det spelar väl ingen roll vart något började, så länge alla utsatta får info och chans att behandla…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

ja och de tycker jag ju inte är speciellt seriöst att göra såRynkar på näsan