Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 4773 ggr
[vretenskaniner]
0

EE-stånget

Någon som har erfarenhet av detta stångbett? Glad Vad rekomenderar ni annars för stångbett? Dela med er! Skrattande

[Valtyr]
0

vad är det för stång?

Jag gillar kimblewick om man ska ha stång, har ett svagt böjt från globus, gillar att skänkarna inte är så långa.

fast det brukar sluta med att jag rider på vanligt bett i alla fall, tycker ofta dom vill krulla ihop sig med stången och att det bästa är att jobba på att få dom att samla sig och bli lydiga och starka i kroppen med ett vanligt

har 2 jag ridit på stång ett tag, men sen har jag övergått till vanligt 3 delat eller odelat för jag tycker inte man kan jobba dom riktigt på samma sätt med stång.

may-britt
0

jag har ridet på bombers happy

[vretenskaniner]
0

#1 Jag förstår vad du menar, med ihopkrullning. Men jag menar mest till tävling och träning ett par ggr i månaden med det. EE-stånget finns det info om på agersta ridshops hemsida, www.agerstaridshop.nu

#2 Med stång då eller det vanliga? =)

Alex
0

Aldrig testat, men efter att ha läst om det ser jag inget speciellt. Att trycket "jämnas ut" till både tunga och laner istället för bara tunga, ja, det är för att det är tredelat. Den funktionen har alla tredelade bett. Positivt tycker dock inte jag att det är, för en häst vill ha trycket på tungan, eftersom lanerna är fruktansvärt känsliga, därav att jag föredrar raka bett.

Och ett stångbett tycker jag absolut ska vara rakt, eftersom hävstångseffekten inte fungerar som den ska om det är ledat, det förlorar liksom lite funktionen. Helst även utan tungfrihet, eftersom jag inte ser meningen med tungfrihet, av samma anledning jag skrev ovan. Hästen lyfter upp bettet med tungan för att undvika tryck på lanerna. Raka bett använder man av just den anledningen, att trycket ska hamna enbart på tungan. Ett rakt med tungfrihet… Ja, det säger väl sig självt hur konstigt det blir.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

hej ok jag fattar du  menar et islands stång:) ja ha jo  det har jag ridet med men da skall du  väre lett på  hånden och  ha en velriden häst ellers kan du  forstöra hästens munn.

jag har ridet lit på  det och  på  tevling men jag tycker bombers bett kimblewick happy bett er bettre http://www.bomberbits.com/

[Valtyr]
0

varför vill du ha stång?

Tycker alla hästar går att träna till att bli så lydiga så att dom funkar på vanligt bett, massa dressyr bara.

Jag har ett isländskt stång och ett kimblewick, men dom hänger bara på en krok för jag har inte hittat nån häst där jag tycker att effekten blir rätt på, jag tycker liksom inte man kan finrida på samma sätt, jag vill liksom få hästen uppåt och med stång tycker jag den vill neråt. Men det kanske är bra på en häst som bara vill springa med huvudet i vädret fast även det går ju att jobba bort.

Jag har inget emot stång och har provat det ibland själv, jag tycker bara effekten blir fel.

Jag är sämst på att förklara :P

Killen
0

Aldrig prövat EE stång, men min häst krullar ihop sig när jag har prövat´islandsstång.

Jag använder då hellre ett jaktkandar(kimblewick). Jag köpte det för jag tyckte att min häst inte lyssnade på mig i dressyren, så jag tog en genväg. Tyckte det var smart vid tillfället, men nu används den inte så mycket, har helt enkelt fått lära min häst att lyssna på mig med tränsbett ist. Men ibland kommer det fram, han lyssnar fortfarande bättre/snabbare på det än på tränsbett.

kissmekate.blogg.se

[Valtyr]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jo de är bra ett tag för att få dom att lyssna bättre, jag har också använt det ett tag på ett par hästar, men sen när dom blivit lydigare har jag gått över till vanligt igen.

Jag tycker på nåt sätt att man inte riktigt kan finrida på samma sätt med stång, med tränsbettet kan jag verkligen rida upp hästen och få hästen precis där jag vill ha den. Det är svårt att förklara, men det är just tölten jag pratar om, trav och galopp funkar bra på stång också, men just tölt vill jag få hästen att samla sig uppåt på ett annat sätt och då upplever jag att den krullar och hamnar på bogarna istället.

Hemma när han har mycket vilja och är uppe av sig själv funkar det men sen när jag kom på tävling och behövde RIDA mer för att få honom att gå bra så kunde jag inte det för effekten blev bara styv häst med krullad hals vilket också blev kommentarerna i protokollet, styv bakdel och på framdelen stod det.

Nu kan jag liksom rida upp honom på ett annat sätt så även när han är lite osäker eller spänd så kan jag rida bort det.

Jag kan tänka mig att stången är bra på en jätte het häst som är väldigt uppe och trampar på av sig själv men som istället behöver komma ner lite.

Här är en bild på när han krullar, han har fina lyft men han kommer inte in under sig med bakbenen :P

Jag tycker stång är bra ibland, men oftast tycker jag det bästa är vanligt bett.

[vretenskaniner]
0

Jag kommer rida på stång på femgångstävlingar, han får en mycket mer rest form och får jättebra gångarter. Tränar på det ibland, man känner en klar skillnad! Såklart skulle det vara otroligt roligt om han kunde gå så på ett vanligt tränsbett. Vi jobbar på det… Han är mycket lättriden och mjuk i munnen, men vi får inte till det lilla extra, stånget hjälper då. Och han har inga problem med stånget, har ridit på det ca 6-8 ggr. Han har accepterat det från början.

Så Alex, du tycker raka bett är bäst?

[Valtyr]
0

jag har ett 3 deat med väldigt korta skänklar, tror det är från globus, men jag är inte säker, kan fråga islandscarro vart hon köpt det för jag tycker det är bra. Gillar inte de vanliga som har jätte långa skänklar

[vretenskaniner]
0

Det jag sett från globus är med långa skänklar och även väldigt stumma… Alltså stumt mellan själva bettet och skänkeln, lite svårt att förklara. Rider ofta på ett med lite längre skänkel, tredelat. Men även på ett tredelat med kortare. Han funkar bäst på det med korta skänklar. Ska nog inhandla ett sådant, sedant vet jag inte vad som är bäst, rakt, två eller tredelat

Alex
0

#9 Japp, jag tycker raka bett är bäst. De är dessutom snällast mot munnen. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

Valtyr

jag har et sådan bett i  3 dela som du  pratar om och  jag tycker det er jätte bra:)

jag tok vekk noseremmen på  min is och  da gikk han jätte bra undrar hvarfor han har altid hatt nose rem men så  tenkte jag skulle prova och  det var stor forskjell:)