Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettsjukdomar
Läst 3946 ggr
beenrangel
2011-12-03 10:02
1

Magsår?

Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig! Min häst har en längre tid varit sur, stel i halsmusklerna och reagerat då man tar på magen/drar åt gjorden. Jag har inte tänkt så mycket på det. Men nu har hon även börjat bita på saltstenen otroligt mycket (på 2-4 dagar är saltstenen slut), hon biter på inredningen, ser väldigt mjack ut, hon totalt skiter i vad man gör, lyssnar inte på någonting alls. Till och med spöt som hon haft väldigt stor respekt för bryr hon sig inte om längre. googlade lite på olika saker och kom fram till att hon kanske lider av magsår?

Hon får 1,5kg 4ggr/dag. Havre, b-vitamin i pelletsform(nu vid pälssättning), mineraler i pelletsform, foderjäst. Hon är väldigt väldigt arg på morgonen när man släpper ut henne, och fort ska hon ut till maten. Men efter hon ätit ungefär halva sin fodergiva så är hon lugn.

någon som vet vad jag skall göra? Vad ska jag ge henne för foder? Känner mig så hjälplös just nu!

Salander
2011-12-03 11:12
0

Först å främst, vad har du för häst? (ras, storlek?)

Antar att du menar 1,5 kg hö 4 gånger per dag? Jag tycker det låter för lite, men det kan jag ju inte uttala mig om direkt förrän jag får veta vad det är för häst. Varför får han/hon havre?  Om hästen har väldigt bråttom ut till maten men lugnar sig efter en stund så tycker jag det låter som att den är hungrig. Hästar är gjorda för att äta/beta större delen av dygnet, får de inte de uppstår lätt både magsår och "beteendestörningar" Men som sagt, jag vill veta mer om själva hästen innan man kan lista ut vad beteendet beror på.

Hur är hästens hälsa annars? Bra i hull, frisk osv?

beenrangel
2011-12-03 11:32
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett islandssto.

Ja, jag ger henne alltså totalt 6kg/dag. Men hon hinner även äta ur det andra hästarnas högar. Hon får havren för energins skull, men trots havren så är hon inte längre framåt och lullar bara fram.. Hon går in kl22 och går ut kl 6:30. Kanske ska fixa Hönät med små maskor så att hon kan ha det i boxen för att fördröja ättiden? Ute ihagen går det inte då den andra ägaren inte vill/har råd med näten. I övrigt kan jag inte påstå att hon mår dåligt, fast samtidigt kan jag inte säga att hon mår bra nu heller, hon är ofta sur, verkar ha ont på flera ställen, blir iallafall måttligt irriterad om man rör vid dessa ställen. (bifogar en bild från en sida där dom förklarat magsår). Dessa ställen stämmer ganska bra överrens med där hon verkar ha ont/mkt mer känslig. Hon har haft problem med glanslös päls, dock blev detta bättre när vi började ge henne foderjäst.

Finns det något jag kan ge henne för att lindra/motverka detta om hon nu drabbats av magsår?

Salander
2011-12-03 11:44
0

Ok, anade att det var en islandshäst men jag tar inget för givet, känner flera som har både islandshäst och andra raser men som "hänger" på islandshästforum :)

Småmaskiga hönät är bra, det har vi till våra, det blir inte alls samma stress för magen, det blir en tugga i taget istället för en hel tuss med hö som tar slut på nån knapp timme. Låter lite som din häst har stressmage, det hade min förr när jag stod i ett stall där jag inte fick ge henne tillräckligt med hö.. Nu har hon fri tillgång och är mycket jämnare och lugnare, mår bättre. Foderjäst är bra, eller yea sacc som jag ger, det ge en stabilare tarmflora. Jag vet inte hur du tycker å tänekr men jag är mycket för att ge örter till min för att stadga upp immunförsvaret. Hjälper bra på min häst som blivit riktigt frisk och kry av sig, men som sagt, många tycker att det med örter är bara "fuffens"… Det är ju upp till var och en att ha sina egna åsikter om det. Men hade jag varit du hade jag tagit bort havren och börjat ge någon bra örtblandning som stabiliserar och hjälper immunförsvaret. Vill du inte ge det kan jag tipsa om äppelciervinäger i fodret, det är bra för hästar, blodrenande, bakteriedödande osv, bra för hela kroppen.

Är hon avmaskad? Har någon veterinär undersökt henne? Om hon har problem med stela muskler skulle jag anlita en hästmassör (många säger att man ska ta ut en kiropraktor/ ET först för att det har en annan typ av kunskap på hästens kropp, snedheter mm) men jag anlitar alltid hästmassör (ingen idé jag går in på detaljer varför för då blir det bara onödigt tjafs från dem som inte tycker hästmassörer duger något till)  i första hand för att låsa upp yttre spänningar och sen gå djupare i hästen.  Spända muskler kan orsaka förändingar i beteende och att dom får ont..

Hoppas jag varit till någon hjälp, skriver bara på vilket sätt jag hade valt att gå till väga om jag hade samma problm, du kommer säkert få svar från andra som säkert är tvärt emot det jag skriver, men så är det alltid, man måste alltid bestämma själv vad som känns bäst, ingen tycker lika här i världen :)

Alex
2011-12-03 12:29
0

Jag skulle börja med att ta bort havren. Havre är inte det optimala för islandshästmagar, tvärtom har det visat sig kunna orsaka problem med tarmfloran.

Hur är höets värden? Behöver hon extra energi? Hur ser hon ut i hullet? Får hon i sig allt hon behöver genom 6 kg hö skulle jag ge henne fri tillgång på halm under nätterna. Samt boka in ett veterinärbesök, för magsår kan behöva behandlas.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

beenrangel
2011-12-03 16:31
0

Har svårt att tro att hon är stressad, fast det kan ju hända att hon är det även fast det inte syns. Hon står nämligen i ett stall med 4 hästar och stora fina hagar. Hon är näst högst i rang och i hagen verkar dom komma överrens iallafall. Fast detta kan säkert bero på väldigt mycket?

I boxen skulle jag kunna köpa ett hönät men inte till hagen, heller inte fri tillgång då det är två hästar i flocken som har väldigt lätt att öka i vikt och redan nu är alldeles för stora. Och då menar jag STORA. Det är det som kör till det lite för mig, annars hade jag direkt satt henne på fri tillgång!

havren, går nog att ta bort helt, men det känns som om man skulle vilja ersätta energin på något sätt. Höt har jag ingen aning om då jag inte analyserat det. Vi har nämligen inte så mycket att välja mellan här där jag bor så vi måste ta det som finns. Men höt varken luktar eller ser dåligt ut. Det är rundbalar men med väldigt torrt hö. Vi "puffar" upp hela balen i ett hö förråd så den inte ska hinna bli dålig.

Angående äppelcidervinager, jag har googlat hela dagen i princip för att hitta tips osv. och då såg jag att om dom nu skulle ha magsår så är äppelcidervinägern väldigt ond för magen :/

Men det där med örter har jag inget emot bara jag vet att det fungerar. Vill kunna hjälpa henne så fort som möjligt och vill inte lägga ut pengar på det som inte funkar. Vad har du för tips isåfall?

Hon är inte avmaskad, men maskanalys är gjord för någon månad sedan med resultatet att det inte var nödvändigt att avmaska.

På tal om massör, en fysioterapeut har henne under behandling. Nu på söndag blir det tredje omgången hon får massage.

Och sist men inte minst, veterinären. Vi har en veterinär här. Men kan inte påstå att det är den bästa. Inte så inriktad på häst så ofta när vi anlitat har dom inte vetat något. Och just nu när det är insidan så vet jag inte om min veterinär kan se något? Vi har 24mil till närmaste Hästklinik. Ska åka förbi veterinären på måndag och se om dom är där och höra vad dom säger om det är någon mening att dom åker och kollar på henne.

Vad tror ni? Vad ska man ge henne? hur ska jag göra?

Alex
2011-12-03 16:42
0

Att höet känns fräscht och luktar gott har ingenting med värdena att göra. Är hon inte tjock tycker jag gott du kan öka högivan lite, för inne i boxen måste hon ju kunna få mer? Fri tillgång på halm inne borde ju också funka annars (måste ju inte vara fri tillgång i den bemärkelsen, men tillräckligt så hon har att tugga på hela natten).

För att kolla magsår måste du högst troligt in till klinik, ja. Ring någon klinikveterinär och fråga vad de tror om det, om det låter som magsår eller något annat. Hellre åka in en gång för mycket än en gång för lite, även om det är långt. Att gå med magsår är plågsamt och det blir inte bättre ju längre det går.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

beenrangel
2011-12-03 16:49
0

Jag tycker hon är på gränsen tilll tjock, men hon är ju inte någon sporthäst så att hon är lite rund gör mig inget, bara det inte blir värre. Men jag skall öka maten i boxen på natten då och beställa efter ett nät nu på engång.

Jo jag brukar ringa till strömsholm när jag har några funderingar. Känns som om dom är lite mera uppdaterade än den veterinär som finns här hemma.

Men finns det något annat bättre jag kan ersätta havren med? För hon behöver lite extra engergi.

Alex
2011-12-03 16:59
0

#7 Jag är personligen inte alls för att ge foder som ska göra en häst piggare. Med en bra, välbalanserad foderstat och en frisk häst får du en maximalt pigg och välmående häst. Sen är det precis som med oss människor, vissa har mer "naturlig energi" än andra. Att försöka mixtra på det med foder ser jag som att hälla i en människa energidryck, det blir ingen normal energinivå.

Extra, energirikt kraftfoder leder som allra oftast till att hästen blir tjock. Islandshästar framför allt brukar inte behöva kraftfoder alls om de får ett bra grovfoder, de får den energi de behöver genom det då. Och en islandshäst har ett lågt energibehov.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

beenrangel
2011-12-03 17:14
0

Absolut, jag håller med dig! Tidigare åt hon bara hestekraft för att få lite grann när det andra hästarna får sitt kraftfoder. Men slutade med det då jag inte fick tag på det längre så då började jag med havren och mineraler.. Kan jag fortsätta med foderjästen? För den skall väll vara bra för tarmfloran? Och just nu är den ju bra då den innehåller b-vitamin så då slipper vi b-vitamin i pelletsform..

Alex
2011-12-03 17:36
0

Foderjästen borde inte vara några som helst problem! Jag kan dock inte säga säkert att det är lugnt vid magsår, för det vet jag inget om. Men det ska ju vara bra för magen och tarmfloran, så jag skulle ju inte tro att det är problem. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Salander
2011-12-03 17:56
0

#5 Stress kan bottna i mycket, hon kan känna sig stressad över att vara hungrig t ex, om hon inte får så mycket hö. Då blir varje fodertillfälle en "kamp" för att roffa åt sig så mkt mat som möjligt. Så var det i mitt förra stall, hästarna gjorde vad dom kunde för å ta mat från varann :/ skönt att man hitta annan plats.

Bra å "milda" örter för immunförsvaret är nypon och brännässla (var uppmärksam vid brännässla, vissa hästar tål det inte, får nässelutslag) innehåller mkt nyttiga ämnen och antioxidanter.

Foderjästen ska du absolut fortsätta med! :) Det är bara bra för magen!

Prata med olika veterinärer och hör vad de tror att det kan vara. Det kan vara småsmå saker som gör att hästen mår dåligt. Men nu har du lite tips på vägen :)

beenrangel
2011-12-05 19:30
0

Min lilla pållevill inte äta bara foderjäst, Vad ska jag blande det med?

kakan89
2011-12-06 02:25
0

Säger att du fodrar med hö fast sen säger du att du fluffar upp balen för längre hållbarhet? Vad menar du?

Nu vet jag inte hur stor häst du har men 1.5 *4 kg låter som absolut minimigiva och misstänker du magsår ska du absolut öka den. Bästa medicinen för magsår är fri tillgång på grovfoder. Men jag vet att inte det är helt lätt. Men om du tar bort havren och sedan lägger till kanske 2-3 kg hö så kommer du upp i samma energinivå som havren ungefär. Sen är det inte energin de blir pigga av, energi blir de feta av.

Även om du inte kan få tag i något annat hö så ska du absolut göra en analys. Dels så ser du vad hästen får i sig sen ser du vad du behöver tillägga. Vem vet du kanske har hö som du kan ge dubbelt så mycket av och ta bort allt extra jox?

idaklausner
2011-12-09 12:45
0

Min första tanke va att dra ner på kraftfodret (och då tänker jag främst på havren) och ge mer hö. Kanske fri tillgång? Mer utevistelse?

Hoppas det löser sig för er! Glad

beenrangel
2011-12-09 12:54
0

# 14
Har tagit bort havren och mineralerna helt nu. Nu äter hon foderjäst. Brukar även ge en guck müslu bara för att hon ska äta upp foderjästen. Har ökat hö givan på kvällen men på dagen då hon går ute spelar det ingen roll då hennes hag kamrat som är högre i rang äter 1,5kg och när hon ätit klart tar hon min hästs mat.

Hon går ute 16timmar/dygn, vilket inte kan vara för lite?

gejsa
2011-12-12 01:58
0

Vad står hon på för något i boxen? Halm, sågspån? Om inte hästen står på halm så skaffa det hellre. Så kan hon alltid plocka med det. Eller öka högivan i boxen.

Nu blir det ju lite konstigt att hästen ska äta mest under dom få timmarna hon är i boxen på natten när hon ska sova och vila. Men finns det inga andra sätt så…..

Du skriver att den andra hästen äter upp hennes hö så hon inte hinner äta upp. Det går inte att dela av hagen när dom äter? Ett jäkla passande men måste man så kanske det går.

B-jäst har jag aldrig gett mina hästar så det vet jag inget om. Men om jag misstänker något med magen så har jag gett dom Profeed. http://profeedshop.se

idaklausner
2011-12-12 11:48
0

#15 De blir säkert bra, bara och prova sig fram :)

Min personliga åsikt är att ha hästen ute dygnet runt, året runt. Men då ska man ju ha tillgång till ligghall också ;) Dock har jag hästarna inne under nattetid när det är som lerigast på hösten..

Lycka till!

beenrangel
2011-12-12 15:49
0

# 16
När man har hästen i ett privat stall måste man anpassa sig efter ägaren, hade haft henne på fritillgång och ute dygnet runt om jag själv fick bestämma :)

Hon står på spån i boxen, halm har jag ej tillgång till.

gejsa
2011-12-12 17:41
0

Men inte till bekostnad av en sjuk häst. Mår hästen inte bra för att den får för lite grovfoder (om det nu är det som är felet) och stallägaren inte vill ändra på det, ja, då skulle jag ha flyttat fortare än kvickt.

Jag är själv stallägare och har haft många inackorderingar. Och mådde en häst dåligt så försökte vi självklart med alla medel att fixa så den inte mådde dåligt.

En häst mår ju alltid bäst av mycket grovfoder. Den blir lugn och fryser inte för att den står och tuggar sig varm.

Jag har inte skrivit att du borde ha din häst ute dygnet runt. Det hade inte din häst mått bättre av eftersom den andra hästen stressar och tar din hästs hö. Så då kanske den hade mått sämre i stället.

Varför kan du inte ge mer hö inne i boxen? Säger stallägaren nej till det så kan du ju köpa eget hö och ge bara i boxen. Eller halm. Det kan ju inte stallägaren neka till. Eller hur?

Alex
2011-12-12 17:54
0

Håller med gejsa lite där, att skaffa halm på egen hand borde ju inte vara alltför svårt, finns ju i småbalar som borde vara rätt lätt att förvara. Har du förklarat läget för stallägaren och att du vill kunna ge henne mer hö eller halm i boxen?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

beenrangel
2011-12-12 18:36
0

Vad jag vet har jag aldrig skrivit att jag inte får ge henne mera inne i boxen? Har skrivit att jag ökat mängden på natten :)

Hon har blivit bättre nu när jag tagit bort mineralerna och havren, och ökat högivan på kvällen. Tror det kan ha varit havren som var boven faktiskt, även fast hon alltid ätit det. Så jag tror det löser sig. Hon har även fått flera behandlingar av massör som har hjälpt hennes onda muskler.

Halm det har jag inte tillgång till, vi alla bor på olika ställen och här där jag bor finns det inte att få tag på. Har försökt få tag på det förut.

Att flytta henne det ska jag så fort det är möjligt, har detta alternativ och att ställa henne på ridklubben. På ridklubben ställer jag henne inte, vill inte att hon ska stå inne i en box i 16h/dygn, stå i en liten fyrkantig hage osv. Vi trivs där vi är nu, men här stannar vi bara några månader till och sedan flyttar vi ytterligare 50mil norrut. :D

Tackar alla för hjälpen!

gejsa
2011-12-12 19:17
0

Ja, du skrev att du ökat men inte hur mycket. Du kanske bara ökade ½ kg och det är då för lite. Tänkte jag.

Vad bra att du flyttar hästen snart för mår den inte bra så kan det ju vara av andra orsaker också. Oregelbundna tider (vilket du inte har) kan ju också påverka mycket. Vatten i hagen nu fast det är vinter är också viktigt. Eller att någon vattnar dom minst två ggr per dag.

Det är många hästar som går omkring med magkatarr har jag läst fast sånt syns ju inte. Det bästa är ju alltid att strunta i kraftfoder (när det är möjligt) och ge mycket mer av grovfodret. Det mår dom flesta hästar bäst av.

Förr så räknade jag ut foderstater åt mina hästar och följde dom till punkt och pricka. Nu ger jag nästan fri tillgång till grovfoder och dom mår jättebra. Har man en analys på ett bra hö eller hösilage så räcker det ofta. Dom flesta som inte tävlar har ju faktist mest "skogluffarhästar" och dom behöver inte så mycket extra.

Lycka till på nya stället.