Stressad/Rädd häst
Jag rider ett islandssto just nu som är lite stressad, eller rent utav rädd ibland.
Stelpa heter hon, och hon är en otroligt söt fux född 2001. Hon är väldigt mysig, hon blir gärna kliad i pannan och man kan bara stå och mysa med henne hur länge som helst. I hanteringen är hon oerhört snäll och trevlig.
När hon kom till gården var hon väldigt stirrig och ryckte till för minsta lilla ljud. Detta har blivit väldigt mycket bättre, hon är mycket lugnare nu. Men när man kommer med sadeln börjar problemen.
Hon spärrar upp ögonen och höjer huvudet och ser helt livrädd ut. Ofta försöker hon gå undan när man ska lägga på sadeln. När man fått på sadeln och spänner sadelgjorden osv är hon lugn. I början var hon lite rädd för stigbyglarna som hängde, men det har blivit avsevärt bättre. När man ska sitta upp får hon den där livrädda blicken igen, och man kan verkligen känna hur varje muskel i hennes kropp spänner sig. En gång när jag satt upp på henne så drog hon faktiskt iväg i en vild galopp, och jag hade inte hunnit ta stigbygeln på andra sidan, så jag satt inte kvar så länge. Jag föll av och hamnade under hennes mage, och hon trampade mig på ryggen. Otäckt, minst sagt. Men lyckligtsvis gjorde jag mig inte särskilt illa. Tidigare har hon kanske gått några steg framåt när man kommit upp i sadeln, men hon har inte egentligen stuckit iväg.
När man rider ute i naturen är hon lite stressad och tittig, men 9/10 gånger sköter hon sig bra. Hon kan till och med gå först utan problem. Men två gånger har hon stuckit iväg, båda gångerna på en liten äng. Första gången åkte olyckligtvis sadeln åt sidan och jag for i backen. Hon fortsatte att springa med sadeln och stigbyglarna hängande och slängande, ända hem. Andra gången hon stack på samma ställe hade jag dragit åt sadelgjorden ett hål hårdare, och jag satt kvar och fick stopp på henne relativt fort.
På ridbanan är hon lika rädd när man ska sitta upp, och de första varven är hon vääääldigt stressad. Men efter en kvart så är hon som en helt annan häst. Jag kan röra mig i sadeln utan att hon sticker iväg, och jag kan använda skänklarna ordentligt. Hon är verkligen rolig att rida då, hon har jättefin framåtbjudning och är lyhörd. När jag ska sitta av beter hon sig precis som när man ska sitta upp, men det släpper snart när jag kommit av. Efter ridpasset är hon betydligt lugnare än tidigare.
Häromdagen red jag i kanske 20 minuter, då var hon jättepigg, sedan satt jag av och släppte henne lös på ridbanan. Hon stod kvar och tittade på mig och förstod inte först vad jag ville när jag drev henne framåt. Jag tog det väldigt lugnt och viftade inte så mycket eftersom hon är så lättskrämd, jag ville ju bara att hon skulle få springa av sig lite, inte springa i ren skräck. Hon började trava runt mig, och jag stod kvar och drev henne framåt. Hon skötte sig jättefint, och efter ett par varv vände jag henne och lät henne trava några varv åt andra hållet. Sedan försökte jag få henne att springa ifrån mig och använda hela ridbanan. Till slut så satte hon fart och brallade iväg längs långsidan. Jag lät henne springa själv ett tag, vände henne några gånger. Sedan sprang jag med henne, och man kunde verkligen se hur kul hon tyckte det var. Under hela tiden hade hon ett öra riktat mot mig och det andra framåt.
Jag har ridit Stelpa i några veckor nu, och mitt intryck av henne är att hon är en väldigt känslig häst, något som jag alltid uppskattar. Hon är dessutom väldigt positivt inställd till alla övningar både från marken och när jag rider henne. Kort sagt, en häst som är sådär söt och trevlig att man bli tårögd. (i alla fall om man är lika blödig som jag).
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med hennes oro och rädsla, jag har lite idéer, men skulle gärna vilja höra vad ni andra säger. Varför blir hon så orolig vid sadling och upp/avsittning? Hur ska jag fortsätta att jobba med henne?
Jag kan tillägga att hon har haft ett föl och innan hon kom hit så har hon tydligen i princip stått i två år, så hon skulle behöva byta ut lite fett mot muskler. Jag bifogar en lite halvdålig bild.
har du sjekket hennes sadel at den passar och inte klemmer noen steder en sadelprovar er vell best och få tak i som kan gjöre det.
och sjekka hennes rygg at hon inte har ont:)
Min häst var/är precis likadan vid uppsittning. Han har antagligen blivit rädd tidigare och blivit straffat för det. Jag har ingen aning om vad som hänt honom tidigare, men har försökt göra det bästa av det hela.
När jag sitter upp är jag alltid lugn och man kan aldrig vara stressad runt honom. Är det mycket folk runt omkring brukar jag vänta eller gå iväg en bit så man inte hamnar mitt i om något skulle hände. Jag har åkt av några gånger, men med tanke på alla gånger han försökt bocka av mig, sprungit i panik och tvärvänt så har jag nog klarat mig bra.
I början började jag alltid med att longera honom innan jag hoppade upp. Han fick springa av sig lite och blev lugnare och slappnade av lite. Han fick också godis/morotsbit när jag suttit upp på en gång så han förknippade det med något gott. Detta slutade jag sedan med långsamt. När jag började hade han inga muskler, hade inte arbetat på ett år så han hade väl ungefär samma utgångspunkt som din häst verkar ha.
Nu efter två år tillsammans kan jag hoppa upp relativt enkelt, han spänner sig ibland när det händer lite för mycket runt omkring, men är oftast lugn som en filbunke. Vi har tränat mycket från marken och lärt känna varandra. I början om jag viftade för mycket på armarna så flög han iväg, nu måste jag tjoa för att han ska springa iväg ibland. Med så här känsliga hästar är det viktigt att ni litar på varandra. Min häst är också supersnäll från marken och att hålla på med, det är just uppsittning och ridning som är ett problem.
Jag skulle kunna skriva i evigheter, men jag tror det räcker med den här långa texten just nu :)
Och förresten, kolla så hon inte har ont någonstans, även om hon är en känslig tjej kan hon ha ont också.
Jag tycker det där låter som tydliga tecken på smärta faktiskt. Det är ett väldigt vanligt sätt för islandshästar att visa smärta, just genom att vara stressade, spända och emellanåt dra iväg.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
ja hålder med Alex her 100%:) jag ville ha kolla tenner hos tanlegen, efter det sadel provar til och kolla sadel och fant jag inte noe ville jag ha tatt hästen til klinikken och kolla for spatt och rygg:)
1 Kolla sadeln så den verkligen passar.
2 Kolla så inte hästen har ont någonstans.
3 Gör om inridningen, kan va så enkelt som att hon helt enkelt inte har fått en bra grund utan man har bara suttit upp o ridit i princip.
jag har en historie och fortella deg islandshästen er inte så der uten noe er velig fel her er hva hente meg jag sadla min häst sadelen var tilpassa for 3 mnd sen så jag satt opp och hva hender min häst ble vill häst de 3 förste rundene flög han uten kontroll man kunne inte stanna han på noen som helst måte han bokka inte eller noe annet dumt han bare flög så jag tok och tok hästen på lina neste dag da gikk han så lungt så ner jag sitter opp hender det samma igjen jag ringte masören som kom ut och han hadde en öm muskel på högre side av ryggen jag fatta noe var galt sen ner jag skulle sadla honom så sparka han med benet da jag skulle stramme gjorten så masören fant felen da lot jag hästen vile ner han var bra så tilpassa vi sadelen på ny det viste seg at på 3 mnd hadde den blitt trang så jag sadlar nu med bomlös sadel for och väre säker på at ingenting klemmer på han rygg och ner jag nu satt opp var han lugn som för ut.
ingen is löper så der viss inte noe er ont så kolla sadel hos sadel provar så du inte forstörar hästens rygg sen din häst vill flyga viss noe er ont och så ville du:)
at sadeln passar hästen er jätte VIKTIG eller får den problemer med ryggen så kan du glemme och ride da får du bruke penger på och fixse den i stelle och ner du er ferdig och betala på en forstöa häst så var det kansje billigere viss du hadde ringt en sadel provar som tar 500kr for och tilpassa din sadel.:)
jag ser jätte ofte folk tilpassar sadel selv och inte har greie på hva de driver med sen de er for snål med sine penger och vill inte betala en sadel provar så får hästen gå der och ha ont til den inte orkar noe mere och da provar den og si i fra til deg på den enda måten den kan men da sier folk at hästen er närvig STOPP har man råd med häst får man jammen ha råd med at hästen har sitt utstyr i orden så den inte blir skadat:) beklager men jag blir jätte iriterad på det der Lykke til med och fikse ditt utstyr:)
som tidigare nämnt måste du först försäkra dig om att det inte handlar om ett fysiskt problem som antingen är orsakat av sadelfel el annan smärta.
Om du vet att du kan utesluta detta och att det är ett psykiskt problem skulle du kunna testa att vänja henne vid sadling och upphopp på ett sätt som gör att hon är helt med dig INNAN du lägger på sadel/sitter upp. Vid sadling innebär detta att först låta henne nosa, sedan "svinga sadel" upp och ner som att du var på väg att lägga på den. håll på tills hon visar tecken på acceptans ex genom slick, huvudsänkning, frust el står stilla. då tar du bort sadeln, sen börjar du om. Första gången behöver du inte lägga på sadeln ens utan gör ngt annat efteråt.
Vid uppsittning kan samma princip appliceras. hoppa bredvid tills du får tecken på acceptans, då slutar du. Ge henne tid, det kommer synas i er relation sen!
Detta är bara en idé, kanske kan funka. Men det hjälper inte om det är ett fysiskt fel!
lycka till!