Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 1351 ggr
may-britt
0

HAR EN FRÅGA

jag har en fråga som jag undrar hva jag kan rette til min ene is er så  her ner man sitter opp står han still och  så  ber man han och  gå  frem da flyger han i  jätte snabb tölt ingen stopp als han gjör ingent annat en flygger i  tölt efter 2 runder så  lungnar han seg och  går bra men tycker inte om den flygingen sen man får inte stan på  honom over hode, jag har prova och  longsera men det blir verra da sen han stressar opp seg så  hva jag önskar er at han skrittar lungt fra begynelsen noe han inte gjör jag önsker och  sette honom i  vile sen han er ung men i  dag fikk jag venta til han var lungn och  så  hoppa av och  så  opp igjen och  ta det fra begynelsen så  han fattar at det der er inte noe smart och  flyga så  der uten noe kontroll.

noen som har noen gode råd eller som har hatt en häst som er så  her?

jag planer og sette honom i  vile men jag vill ha honom til och  väre lungn och  inte flyge så  han kan vile och  tenke over hva han har lärt, jeg önsker inte och  sette honom i  vile ner han gjör så  der vill inte at han skall tenka det er ok:)

jag har jobba honom fra bakken och  da er han jätte lugn tenner er ok och  sadelen er utprova och  ligger bra på  honom och  vet har sjekket hele hästen så  ingenting som er fel eller vont bare ung och  trenger och  läre på  rett sett:)

Bruhn
0

Jag skulle testa att :Träna in one rein stop, från marken först, sen uppsutten . först när han står still, sen i skritt o.s.v.    ett annant knep är :när du suttit upp o han står lugnt så ställ honom överdrivet åt ett håll,  typ nästan kyssa stigbygeln .när du ber honom gå fram kan han inte rusa utan kommer bara gå runt på en volt, hur stor eller liten bestämmer du,gå runt flera varv och försök sen rida rakt fram om han vill rusa igen ställ åter så han bara kommer att gå  runt. till slut kommer han att märka att det inte lönar sig att rusa för då får han bara gå runt. Gör åt båda håll. Hoppas du förstod vad jag menade

may-britt
0

hej

ja takk jag fattar han er konstig sen står still ner man sitter opp men så fort man er oppe så  rusar han jätte konstig sen min andre is var så  at han inte sto  still och  det var lite bettre sen da gjorde jag som du  forklara och  han fikk bare gå  rundt han sluta med det efter en kort stund men denn flyger inte noe dumt flyger bare i  flott tölt men ennu han skall inte gjöre så  men viss noen hålder på  honom ner jag gå  opp så  ståe han still och  er jätte lugn och  går lungt i  skritt men man kan inte ha noen der alltid for och  holde honom