HAR EN FRÅGA
jag har en fråga som jag undrar hva jag kan rette til min ene is er så her ner man sitter opp står han still och så ber man han och gå frem da flyger han i jätte snabb tölt ingen stopp als han gjör ingent annat en flygger i tölt efter 2 runder så lungnar han seg och går bra men tycker inte om den flygingen sen man får inte stan på honom over hode, jag har prova och longsera men det blir verra da sen han stressar opp seg så hva jag önskar er at han skrittar lungt fra begynelsen noe han inte gjör jag önsker och sette honom i vile sen han er ung men i dag fikk jag venta til han var lungn och så hoppa av och så opp igjen och ta det fra begynelsen så han fattar at det der er inte noe smart och flyga så der uten noe kontroll.
noen som har noen gode råd eller som har hatt en häst som er så her?
jag planer og sette honom i vile men jag vill ha honom til och väre lungn och inte flyge så han kan vile och tenke over hva han har lärt, jeg önsker inte och sette honom i vile ner han gjör så der vill inte at han skall tenka det er ok:)
jag har jobba honom fra bakken och da er han jätte lugn tenner er ok och sadelen er utprova och ligger bra på honom och vet har sjekket hele hästen så ingenting som er fel eller vont bare ung och trenger och läre på rett sett:)
Jag skulle testa att :Träna in one rein stop, från marken först, sen uppsutten . först när han står still, sen i skritt o.s.v. ett annant knep är :när du suttit upp o han står lugnt så ställ honom överdrivet åt ett håll, typ nästan kyssa stigbygeln .när du ber honom gå fram kan han inte rusa utan kommer bara gå runt på en volt, hur stor eller liten bestämmer du,gå runt flera varv och försök sen rida rakt fram om han vill rusa igen ställ åter så han bara kommer att gå runt. till slut kommer han att märka att det inte lönar sig att rusa för då får han bara gå runt. Gör åt båda håll. Hoppas du förstod vad jag menade
hej
ja takk jag fattar han er konstig sen står still ner man sitter opp men så fort man er oppe så rusar han jätte konstig sen min andre is var så at han inte sto still och det var lite bettre sen da gjorde jag som du forklara och han fikk bare gå rundt han sluta med det efter en kort stund men denn flyger inte noe dumt flyger bare i flott tölt men ennu han skall inte gjöre så men viss noen hålder på honom ner jag gå opp så ståe han still och er jätte lugn och går lungt i skritt men man kan inte ha noen der alltid for och holde honom