Bett hjälp?
Tidigare har man fått rida Breki på kandar då han var så het, bara för att få stopp på honom.. sorligt men sant, så har jag gått ner på tredelat nu hela tiden då han har varit seg av exemen, men NU! Nu går det knappt att rida honom.. han taggar som fan och kan inte stå still och det är inte överengergi då jag "riider" honom varje dag utom en dag då han vilar..
Känner att jag inte vill börja med kandar.. utan något bett som är liite skarpare en tredelat men endå inte för starkt. Islandshästbett alltså! ideer?
/Linda :))
mvh Linda Berggren 
trena honom fra bakken med stopp start spöet kakka i hans bog ner du trenar stopp viss han inte vill stanna trena stopp start fra bakken til han fattar och sen sitta opp och trena stopp start med sete inte så mycke med tyglene:) sitt inte opp på honom för han fattar han skall stanna har du sjekka hans tenner ofte hjelper det inte med sterkere bett du mose trena lederskap med honom och få han til och stola på deg:)
jag tycker det er jätte leski med hästar jag inte får stan på eller jag föler at jag inte har kontroll jag sitter inte opp på dem för jag har kontroll fra bakken sen snabbt kan de utsette deg for en ride ulykke:(
Beskriv ditt "problem" lite mer ingående.
Står han still när du sitter upp eller har han redan böjat "tagga till" då?
Kan du skritta honom på volt eller ute, eller vad händer då? Vill han bara springa i trav/tölt även om du kräver skritt?
Eller taggar han till efter lite ridning, när man fått upp tempot lite?
När ni rider i skritt, länger han överlinjen då eller springer han med huvet i vädret?
MVH Matilda
http://matildaestreus.blogspot.com/
Han taggar ibland, men jag visar oftast att jag bestämmer och väntar att hoppa upp till han står still, ibland står han still ibland taggar han. Jag kan skritta på volt. Ja! efter man har galopperat och travat kommer han igång! han länger överlinjen går på tygel av sig själv kan man säga. Han klarar inte av att en annan häst galopperar framför honom då han sticker, börjar takta och hoppa.. haha ibland är han lugn ibland helt galen! så vet inte hur jag ska göra.. han har ju förstås gått junior sm och äär lite av tävlingshäst. Men ibland är det otroligt jobbigt! :)
mvh Linda Berggren 

Har du prövat tvådelat? Det sägs vara lite skarpare än tredelat.
Sen finns ju baucherbett som är lite skarpare än tränsbett men inte jättemycket.
kissmekate.blogg.se
hjelper bette på en stressa häst da:? jag ville ha skritta honom til han lärer och stressa ned och stanna ner du sier så.
jag starta opp min 4 åring nu i dag han er en import fra Island ner jag skritta så gikk han lungt men ner jag prova travet eller tölten sen han er jätte kenslig for bena så flög han så man fikk stanna honom i jörnet mot stakketet jag vill alldri sette et skarpare bett på honom sen ville han bli van med det och inte stanna på det heller så moste man sette enda skapere fatter du så jag rider på et vanlig 3 dela och så får jag skritta honom mycke til han fattar at han behöver inte flyga:))))))
Ta hjälp av en duktig tränare. Jag tycker det låter som att du måste lära dig rida din häst, ett skarpare bett kommer inte lösa problemet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har eller hade ska jag väll säga precis samma problem med min 7åring.. Galopperade någon framför så var det bara att hålla i sig.. haha
Det som funkar på honom är att man pratar med honom och berömmer så fort han gör rätt.. Låter ju hur löjligt som helst men det blev verkligen JÄTTE skillnad.. Om jag ska rida ut med någon så gör jag massa halter och berömmer, sen när det är dags för mer fart så blir det oftast lugnt. Det har du väll säkerligen redan testat, jag kom på mig själv med att aldrig prata och nu sitter jag hela tiden BRAAAA, DUUUKTIG!! så folk kollar lite snett på mig ibland. ;)
som de tidigare skribenterna säger, skarpare bett kommer inte lösa problemet. eventuellt (väldigt ev) för dig, men inte för din häst.
nei enig med Alex her ta hjelp av en trenar skarpare bett hjelper inte du kommer til och forstöra hästens mund.
Det er inte altid man bare kan sitte opp och rida mycke arbeide fra bakken for och få respekt osv för man rider en annen ting en is flyger alldri och inte vill stanna viss den inte misoppfattar och bli stressa eller har ont noen steder.
kolla tenner och sadel VIKTIG