Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 4360 ggr
allobosia
0

Det här med boots...

När jag köpte min isis så fick jag med ett par 240g boots..

Jag har hört mycket om att det skadar hästens ben och leder och jag har därför inte ens testat dom.. Det verkar ju som att nästan alla använder boots.. Gör man bara det för sin egen skull för att nå framgång eller är det inte så farligt som jag har hört från vissa?

Men visst om man tänker efter lite så låter det ju inte speciellt naturligt .. =/

Jag vill inte skapa något forumsbråk nu utan jag vill bara veta.. Jag ska inte satsa på SM så är det inte bra så ska min isis iallafall slippa bootsen..

allobosia
0

Jag menar alltså viktboots och inte vanliga. Glad

[tlundegard]
1

Jag har aldrig hört att det ska vara skadligt att använda boots, det handlar väl ändå inte om så tunga vikter? Visst, det är väl inte bra att använda boots för ofta, men någon gång ibland borde nog inte ha någon betydelse.. Använder själv aldrig vikter om jag inte tävlar.

allobosia
0

Jag hör det väldigt ofta.. Finns ju iofs olika vikter men tänker på de lite tyngre, tex de 240g som jag fick med. Det är ju egentligen ingen stor vikt men det är klart det blir skillnad annars skulle det ju inte bli sån skillnad på hur dom rör benen vid användning.

Tror inte heller att det är så farligt någon gång ibland men det verkar ju vara många som använder regelbundet vilket jag tycker är konstigt om det nu är så att det inte är bra för hästen.

[Valtyr]
0

jag har inte hört att det skulle vara farligt, men jag använder oftast bara vanliga skyddsboots och så drar jag på 200 grams boots nån gång då och då och på tävling för att få till det lilla extra :)

[tlundegard]
0

#3 Jag vet att många använder det väldigt ofta, kanske till och med dagligen och det tror jag inte är speciellt bra. Om inte annat så trubbas ju effekten av och det känns som att hästen borde få sämre grundgångarter sedan när man tar bort bootsen just för att den är van vid att gå med vikter på benen. Det här är egentligen bara en gissning från min sida. Jag hör som sagt till de som inte använder boots speciellt ofta. Bara på tävling med vissa hästar (som har tendens till passtakt eller lyfter väldigt lite på benen). Använder bara lätta skyddsboots till min kille, eftersom att han har så bra gång redan, han blir bara framtung av vikter :) Du kan nog använda bootsen någon gång ibland om du känner att det har någon positiv effekt på din häst, men kanske inte jämt ;)

allobosia
0

#4 Okej, ja det borde ju vara lugnt. På tävling blir det ju så pass korta stunder. :)

#5 Ja, det låter väldigt troligt faktiskt. Jag använder också bara skyddsboots och så kommer det nog fortsätta. Om jag nu skulle vilja testa viktboots sen så blir det inte 240g, det känns ju för mycket så dom ryker nu. haha

Alex
0

Ja, det sliter på hästens ben om man använder onödiga vikter ofta. Viktboots är till som ett hjälpmedel vid träning och tävling, för att rätta till eller förstärka vissa saker i gångarterna. Ingenting som ska användas "bara för att". Så känner du inget behov av att använda bootsen ska du inte göra det heller.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

allobosia
0

Tack för svar! :)

Då fattar jag inte ens hur folk kan köpa dom.. Eller hur det ens kan vara tillåtet på tävling.. För det är ju egentligen fusk, som kan få hästen att lida dessutom… Dom där bootsen skapades ju bara för att tjäna pengar på, för inte är dom billiga för att vara gjorda av lite gummi..

Alex
0

#8 Fusk är det inte. Det krävs en del för att få hästen att gå bra med boots, den går inte bättre automatiskt för att du sätter vikter på hovarna. Hästen måste dessutom vara vältränad för att orka med extravikterna. Sen orsakar det inget lidande för hästen om du anväder dem rätt. Felanvändning av det mesta sliter på en häst, som hjälptyglar eller bara fel ridning…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

allobosia
0

Jaha okej. :) Då verkar det ju onödigt istället, då vore det ju bättre att träna hästen att gå bra den naturliga vägen.. :P

Hur kan man använda dom rätt?

Alex
0

Naturliga vägen? Utan sadel, träns och ryttare då? Flört

Som jag skrev i förra inlägget, ingen överanvändning utan använda vid behov, se till att hästen har styrka och kondition för det och själv kunna rida bra och veta vad man vill uppnå med bootsens hjälp.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

allobosia
0

Haha inte så pass naturligt.. Men den vanliga vägen då så att säga. :P

Ja, man får ju hoppas att folk vet bättre än mig när och hur man ska använda boots för jag har knappt förstått poängen. Jag kanske gör det efter jag testat lite olika tränare, vi får se. :)

annika.g
0

#7 håller med. bootsen kan korrigera gångart, men att använda dem för att höja steget kan slita på bogled. Enligt min åsikt så avlas för mycket på högt steg redan. Är skeptisk till det eftersom estetik riskerar att gå före hållbarhet. Att använda det ngn gång för att hjälpa till med gångart lär inte förstöra hans leder, tror amatörjag.