Jag behöver eran hjälp!!
Breki var en otrolig flotthäst skulle gått SM i tölt men såldes pgd av ägaren fick sjukdom, otroligt mycket man och svans och Lugg!
Men exem har han och det har tagit hårt på hans päls, nu är svansen rätt runt mot vanligt, manen är väldigt tunn och inte lika tjock och vacker pannlugg.. är jätte ledsen då han var så fin!
Vet ni nånting jag kan göra för att få den att bli tjock och finare, något preparat/tips? supertacksam för allt!
/Linda
mvh Linda Berggren 
Sådär såg han ut då i vintras.. <3
mvh Linda Berggren 
vet inget man kan göra för att få den att växa fortare nu på vintern, men mamma kör med en smörja hon gör själv som tar bort insekter som de brukar vara allergiska mot när de har eksem och en smörja som minskar klådan som heter grolisal och det har funkat bra.
Mammas smörja består av olivolja, vitlök, teatree oil lite hovtjära om jag minns rätt
Jag har hört att brännässla ska ha effekt på exemhästar, jag ska iaf testa att ge min det framåt våren, hon kliar sig i svansen på sommrarna. Brännässla ska vara blodrenande, vara bra för magen och stärka immunförsvaret, innehåller en mängd olika vitaminer bl a. Min har ätit nypon nu på hösten och fått en ganska så bra tillväxt både på man/svans och vinterpäls. Även nypon innehåller mycket nyttigt. Annars vet jag inget medel man kan använda "utanpå" för att få man och päls att växa, min erfarenhet är att hästen måste läka "inifrån".