Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: träning
Läst 1337 ggr
duesomsocker
0

Hej jag behöver hjälp !!!

Jag har en islandskorsning som är 50 % island. Hon ser ut som en island i kroppen bara att hon är lite avlångare och har nättare och kortare ben.

Mitt problem är att….

hon svettas jätte mkt när jag rider nu på hösten/vintern. Jag har haft henne nu i nästan en månad och hon har aldrig varit rakad innan. Hon blir jätte svettig på halsen, bringan, mellan frambenen. Jag har bara ridit barbacka så vet inte hur hon blir med sadel. Men hon går på lösdrift och har gjort det hela livet och har aldrig haft täcke. Men då hon heller aldrig har blivit riden så som hon blir nu vet jag inte hur jag ska göra. Glad för alla svar

allobosia
0

Jag skulle testa att raka iallafall. :)

selfrejection
0

Min häst har aldrig varit rakad förut vad jag vet, han står på lösdrift och i år har jag rakat honom på halsen och mellan frambenen. Han svettas fortfarande när det är varmt ute, men än så länge går det ju bra.

Så jag tror du också kan raka henne där hon svettas om hon tidigare har klarat sig utan täcke :)

Salander
0

Jag säger som de andra, testa att klippa :) Det kan räcka med att klippa fram på halsen + bringan, så det blir som en lucka där. Det har ungefär samma effekt som när vi är ute och går och öppnar upp jackan, att det fläktar lite mer :) Hästen behöver oftast inte täcke med den klippningen heller :) Min är  klippt halva halsen/bringan och ner på bogen, går utan täcke och fryser inte ett dugg på lösdriften.