Bomlös sadel?
Halloj. Tänkte höra om nån har nåt tips på en bra bomlös sadel som ligger bra på islandshäst och som är skön att rida i. Märken, storlekar? Nån som rider bomlöst själv och kan rekommendera sin egen sadel? Bifoga gärna bilder/länkar. Tack :)
144
Oj vilken konstig bild det blev. Har iaf en sån här sadel köpt för 6 år sedan på granngården. Jätteskön att rida i. Men inget stöd för skänkeln.Jag använde min med vanliga stigläder också. Bättre bild finns på Glirnashopen
Står att den är utgående hos leverantör. Glirna hade bara junior kvar och det går ju inte :P Ska kolla om den finns nån mer stans… Skulle iofs vara kul att klämma och känna lite innan man lägger den pengen :) Är den ganska kort i anläggningsytan? Har hört att många bomlösa är lite långa och det är det jag är lite rädd för ;)
Jag har en black forest aspen sadel, har ingen bild men kan försöka fixa om jag kommer ihåg att ta med kameran :) Den har knästöd och är mer uppbyggd i säte än modellerna från typ hööks eller liknande sadlar. Den har kort anläggningsyta och ligger bra på min häst som har väldigt kort rygg. Den lämnar rejäl mankfrihet (iaf på min) ochär även lite uppbyggd under för att en kanal ska bildas för ryggraden. Inte så stor kanal att du kan rida utan speciell pad till men jag upplever att den är så pass uppbyggd att jag inte behöver ha en så tjock padd nu :) Jag är mycket nöjd med sadeln, jag får bra stöd i den och den är mycket bekväm att sitta i :) Hästen trivs också med den! Brun och snygg är den också ;)
Har testat några andra bomlösa alternativ, karslund kari flex är en favorit! Hade gärna haft kvar den men den va för lång för hästen, annars en mycket bekväm sadel (ser ut och känns som en vanlig bomsadel) Har även haft en hidalgo venice (tror jag den heter) men även den va för lång för min häst, dressyrmodell, även det en bra sadel men som fick säljas. Har haft pfiffs bomlösa också, en bra sadel för pengarna men noll stöd för skänkel och man satt "platt och brett" , inte lika uppbyggd som min nuvarande. Hökks har jag testat också, men näe, inget att rekommendera :P
send meg enprivat mail viss du vill ha adressen til hem siden:)
Den Aspen såg ju inte så dum ut!
Någon som har nån erfarenhet av denna:
#8 Ja aspen är en bra sadel tycker jag, det är ju en av de få sadlar som passar min häst och som även passar mig så jag ska inte klaga :)
Har inte fått möjlighet att prova sensation sadel men jag har bara hört positivt om den och den verkar ligga bra på nästan alla hästar :) Hade sälv velat ha en, om plånboken va större :P Den är liiite för dyr för mig, men jag är övertygad om att man får vad man betala för :)
hej
jag har hatt 2 sensation sadlar som jag solgte sen kappene var for lange for mine ben och sadelen var jätte long och stor til min is.
for meg var den inte god och sitti i men det kan väre for at sadelen rett och slett var for stor til meg och min häst:) jag solgte begge to och fikk prove en aspen och en dressyr sadel så nu rider jag i dem jätte viktig på en kort häst at sadelen ligger rett:))))