Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1184 ggr
powderpuff
2011-10-31 22:47
0

Funderingar...

Hur hade ni gjort. Jag ska ju ev låna ut min unghäst sedan.

Hade ni lånat ut till en ryttare som utbildat och tävlat egna uppfödningar till grand prix dressyr. Har nu en egen 4 eller 5 årig isläning och har bra hjälp ifrån isismänniskor runt omkring sig

eller ni hade letat efter en mer "rutinerad" isismänniska?

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Alex
2011-11-01 16:11
0

Hade inte tvekat, om hon nu har bra hjälp från islandshästtränare. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

powderpuff
2011-11-01 22:34
0

Hon har Stina Helmersson i sin närhet  Flört

Eveline
2011-11-01 23:17
0

Oj, det låter som min dressyrlärare, haha. Hon bor nära Stina Helmersson och hon grejar som sagt med dressyrhästar.

Fast hon tycker att islandshästar är små hundar så det är nog inte hon :-)

powderpuff
2011-11-01 23:20
0

ok =) De är ju dock någon mil imellan men hon har hjälp av Stina

Eveline
2011-11-01 23:27
0

Ok, kan ju berätta att där finns många i det området med islandshästar, så hjälp finns det gott om. Tror till o med Stina skulle hålla nån kurs eller något hos min tränare någongång, har jag i bakhuvudet.

Tror det kunde ha blivit bra :-)

powderpuff
2011-11-01 23:31
0

Vad heter din dressyrtränare. Du kan PM om du inte vill skriva ut namnet  ;-)

[Valtyr]
2011-11-04 23:15
0

Vad har hon för egna erfarenheter av islands ridning och islands utbildning? vad hon gjort i dressyr är egentligen rätt ovesäntligt eftersom det är två totalt olika grenar.

Bara för att jag är duktig inom islandstävlingar betyder det inte att jag kan utbilda och tävla western så spec bra.

Dressyr och islandsridning är mer olika än vad man tror, jag skulle ha skickat till en som kan islandshästar direkt istället.

Synd att du inte bor närmare då hade jag kunnat hjälpa dig.

powderpuff
2011-11-04 23:59
0

Hon har fött upp och utbildat halvblodshästar till Grand Prix dressyr och har även en hel del placeringar där.

Hon köpte sin först islänning för 2-3 år sedan och började rida in honom i höstas och de går jätte bra. Hon har hjälp av islands kunning duktigt folk runt sig.

Tyvärr är de ju inte så många som vill låna en outbildad isis Obestämd

Känner inte heller så mycket isisfolk är runt omkring och jag lånar absolut inte ut till vem som helst.

hmm de är du som bor för långt bort FlörtSkrattande

[Valtyr]
2011-11-05 17:28
0

jo hon är säkert jätte duktig på dressyr, men island och dressyr är rätt olika ofta har vi vanliga ryttare fördel i grundgångarterna, men det är en massa att lära sig för att få till tölten och verkligen rida i tölten, få hästen att bära sig, ren takt och det är lite annat än dressyren för att inte tala om passen, det är mkt teknik man ska lära sig.

Det är helt olika att bara få hästen att gå i tölt och att verkligen rida bra tävlingstölt, det har tagit ett tag för mig innan jag lärt mig tekniken och hur det ska kännas när det är rätt.

Det är synd att jag bor en bit bort för det innebär att hon måste flytta hit och jag har tyvärr inte råd att bara vara fodervärd utan du måste själv stå för mat, försäkring, skor, anmälningsavgifter osv, jag är billigare än alla andra, men jag har inte råd att göra det helt gratis tyvärr. Annars hade jag kunnat utbilda henne, tävla o visa henne åt dig :)

powderpuff
2011-11-05 18:41
0

Tölten börjar manju itne träna direkt. Unghästarna måste ju lära sig grunderna först i skritt trav och galopp sedan kan jag mycket väl förstå att när tölten ska med in i bilden så måste ju hjälpt "tillsättas" och hon har duktigt folk runt sig som jag har skrivit Glad

Ska hon tävlas så får man ju ta de då. Just nu är de bara inridningen i första hand. Man ska stressa långsamt Tungan ute

[Valtyr]
2011-11-06 04:04
0

risken är att hon befäster traven för mkt, man ska inte hårdträna dom eller så, men på de som väljer traven främst ska man lägga in korta sträckor tölt rätt tidigt så att de inte fäster travmönstret för hårt.

Tror vi var alldeles för sena med Hrimandi och därför var det så himla svårt med honom.

De som däremot väljer tölt ller pass ska man vara försiktig åt andra hållet och låta dom befästa traven bra på istället.

Men jag vet ju inte hur Blaedis blir, kanske får hon lättare för sig än vad våra efter Askur har haft, men tydligen hade ymer också rätt svårt trots att mamman är väldigt stark femgångare med mycket mycket vilja.

Men det är bara att kämpa på så kommer det och när det väl kommer brukar det bli riktigt bra :) Men man får inte låta dom befästa traven för mkt. Maja hade också svårt men hon töltar som en klocka nu. Eldspyta började lossna, men nu är hon ju såld, men de hade islandstränare som hon skulle ta hjälp av och jag kände att det skulle gå jämnt ut att ha henne kvar och betala för henne och få lite mer eller sälja nu och få lite mindre både i utgifter och i försälningspris.

Imorgon ska jag åka och provrida en unghingst, får se vad det blir av det :) ska bli kul i alla fall :)