Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: avel
Läst 4438 ggr
Eveline
0

802 Hrafn frá Holtsmúla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena!

Har nu insett att detta är någonslags stamfader för islandshästar.

Skulle vara kul att se hur många som har eller vet avkommer till denna häst. Brassa på med bilder gärna!

Min, purfärskt nya häst på 19 bast har Hrafn som farfar

Killen
0

Det är Ess morfars far Glad

kissmekate.blogg.se

Eveline
0

Kul, kul! Vilken är morfadern då?

Jag försöker förgäves att plugga in olika namn, haha. Jag tycker det är döintressant med att forska lite i stammen.

Ess är ju lite lik sin avlägsne släkting Glói alltså :-) på Färgen iaf.

Ulrisa
0

#2 vilka är föräldrarna till din häst? han likanr min gamla häst som avlivades 2009, även han hade Hrafn som farfar. Det är den ljusa hästen på min profilbild Skrattande

Killen
0

#2 Hans morfar är Atli frá Syðra-Skörðugili Skrattande

kissmekate.blogg.se

Eveline
0

#3 Fafnir fra Fagranesi heter hans pappa. Mamman heter Appelsína fra Saudanesi. För att göra det lite roligare heter hans mormor Clementina. Lite halvroliga namn :)

#4 ok, några där ifrån finns inte med på i glois stam… dock många från Saudárkróki, det läser jag kors och tvärs överallt också :P

casjacool
0

har ett sto på 14år, som har honom till morfars farfar tror jag de blirObestämd

[Valtyr]
0

Támyrja har han som farfar, hon är efter Atli Glad

Eveline
0

Va roligt att så många har avkommer efter honom, han måste ha haft ett trevligt liv.

Någon som vet hur gammal Hrafn blev? född 68 eller något sånt tror jag och vem som ägde honom?

Fafnir som är min hästs pappa och hrafns avkomma föddes 74 tror jag och betäckte till han var över 30… efter vad jag har hört. Hoppas på att Glói blir lika gammal och stark :-)

Alex
0

Stamfader skulle jag inte kalla honom, en stamfader är ju någon som ligger till grund för rasen. Men Hrafn var en mycket välanvänd hingst. Han har väl ca 1200 avkommor och blev 28 år (född -68, död -96) och står nu mer uppstoppad på Hólar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Eveline
0

#9 med stamfader menade jag mer "stamfader" om man säger så :-)

Ulrisa
0

Ok, Lusses far var Gloi fra Gunnarsholti och mor var Safira fra ketilstödum

Eveline
0

#11 Den hästen jag har heter Gloi fra Saudanesi, nära skjuter ingen hare :-) Men va kul att de var lika iaf :)