Rakad häst
Hej,
Någon som rakar sin islandshäst här?
För och nackdelar med att raka?
Visa gärna en bild på hur ni har rakat era hästar.
I stallet där Glói står vill de att jag ska raka honom på halsen för han svettas så mycket… men jag vet inte, känner mig klyven. Dels för att jag tycker det är fult och tycker att han kanske borde frysa… Sen är det ju det att han svettas och jag kan ju köpa ett täcke han kan ha när det blir kallt ute…
Svettas han när du rider så bör du iaf köra en spårklippning på halsen, tycker jag!
Det är inte bra att ha en oklipp och svettig häst ( speciellt med mycke päls som isisar ) på vinter, tar lång tid för dem att torka ordentligt och de kan bli förkylda.
Raka honom lite så bör han klara att gå utan täcke i många minusgrader. Förutom när han blivit varm då.
Skönare för hästen att inte svettas så mycket också.
Har tyvärr inga bilder.
Tack! det fick mig att bli övertygad. Vill ju inte att pållen ska bli sjuk :O Får väl gå loss med rakapparaten där han svettas mest :)
#4 Det var något sådant jag hade i tankarna, Glói är fux också, så nu vet jag hur det ser ut, tack! Det ser ju inte så värst rysligt ut :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Haha precis 
Jag tänkte också raka lite i år, har aldrig gjort det förut. Tänkte göra ungefär som #4 fast även på halsen för att försöka förhindra pälsätare som älskar min häst.

#8 Haha, jag undrar just hur det kommer gå med min hariga häst :p
#8 haha, du får se det som kroppskonst, testa att gör en smilie på andra sidan. Skämt o sido, hoppas på ett bra resultat själv… först innan jag skrattar åt andra :P
#10 Haha, det gör inget :) Vi får väl se vem som får till det bäst helt enkelt.

#12 Hehe, har du också en 2 dagars klippningshäst 
kissmekate.blogg.se
Verkar inte bättre än så gamle farbrorn kan bli arg, hade jag också blivit om någon ville raka mig på halsen XD

har också klippt mitt sto som #4 har gjort. För skoj skulle så stod min 3 åring i boxen så jag tog klippmaskinen med mig in där och klippt henne också lite, mest för att se hur hon reagerade. Henne klippte jag lite mindre än #4 och då stod hon helt lös i boxen 
#15 Vad är det han gör när ni försöker klippa? Jag har klippt flera nervösa/mesiga hästar och det är inga problem bara man är lugn, bestämd och vänjer dem ordentligt vid klippmaskinen innan man börjar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag lät ju en i stallet klippa Glói för hon ville inte låna ut sin maskin, den var lite för dyr så det vore tråkigt om den gick sönder liksom.
Men på andra försäket höll han på likadant, ryggade, stegrade och var allmänt jobbig. De tyckte att vi skulle bremsa. Men jag menade att jag kan ju få försöka raka eftersom det inte är så mycket. Jag fick försöka och jag fick raka honom. Han litar helt enkelt på mig. Det blev inte SÅ snyggt, men han är rakad iaf :)

#17 Han stegrar sig och kastar sig iväg. Han har fått kolla på klippnaskinen, vi har kört den på honom avstängd, det är lungt, det är såfort man sätter på den som han håller på. Han fick också stå i en box och de rakade en annan häst brevid för att han skulle vänja sig, men nix. Vi har prövat med och utan bomull. Om man binder fast honom så stegrar han iaf. Vi har inte bremsat, men det vill jag inte.
kissmekate.blogg.se
#19 Sådär är glói också, vi körde med rakapparaten avstängd på hans hals och jag kunde inte låta bli så jag testad att låta som den och han blev sjövild, hehe. Han har dock aldrig rakats innan och är 19 år så.
hade en häst som fick en helrakning och han stod brevid i boxen, men inte hjälpte det, funderar på att ta ladyshave på honom ist ;), hehe.
Jag kände också motstånd till att bremsa, jag tycker det är lite obehagligt faktiskt…
Hur kallt klarar dom om man gör en triangelklippning?
funderar på att klippa min häst men vet inte om jag måste täcka henne då. i vintras hade vi ca -30 en längre period. Är det vansinnigt att klippa henne då eller vid vilka grader bör man börja täcka?
#19 Sitta fast ska de absolut inte göra om de är osäkra, då kan du i princip vara säker på att hästen får panik. Hur reagerade han när han stod i boxen och ni klippte en annan häst? För mig låter det inte som rädsla, utan som någon idé, som han insett funkar… Stänger ni av maskinen när han stegrar sig eller håller ni kvar den på intill honom? Och vart står ni när ni börjar klippa, framför hästen eller sidan/bakom?
#21 Vad menar du med triangelklippning? Vi klipper hästar under magen, över bogen samt halsen (halva eller hela) som går på lösdrift. Förra vintern hade vi också -30 emellanåt, om än bara korta perioder. Och de gick utan täcke. Dock klipper vi rätt tidigt så pälsen hinner växa ut en del innan det blir riktigt kallt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Med triangelklippning menar jag som #4 har klippt :)
Jag hadet tänkt klippa redan nu, då är det alltså inga problem för henne att gå utan täcke även då det blir -30! Lättsamt om man slipper täcka men samtidigt slipper en allt för svettig häst efter ridpassen.
Ja det kan du absolut göra, utan problem! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#22 Han ställde sig längst bort i boxen, men var lugn, stog helt stilla och brydde sig inte så mycket.
Troligtvis är det en idé från hans sida.
Den som höll i stog ramför och den som skulle raka stog brevid på sidan.
Eftersom han värkligen kastarsig och traskar iväg( den som håller har ingen chans )så blev vi tvugna att stänga av den för han vägrar gå tillbaka till klippningsplatsen så en behövde gå bakom honom.
Dock i tisdags så lånade jag min sambos trimmer ( vet att man igentligen inte ska använda en sån på djur) och testade. Den låter lite mindre än hästklippmaskinen, han var lite si sådär men på hans vänstra sida gick ganska bra, högra sidan gick inte alls, bara om jag själv stog på vänstra sidan så fick jag raka där. Då kunde jag både stå på sidan och hyffsat rakt frammifrån, men inte på höger sida. Ser dock väldigt ful ut 
kissmekate.blogg.se
#25 Just därför man startar klippmaskinen ståendes snett bakom hästen = den flyr inte bakåt.
Och stänga av ska man absolut inte göra, för då lär sig hästen att slänger den sig slipper den hemskheterna…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag klippte Hekla för en dryg månad sedan, men det har vuxit ut ganska mycket nu (se bild). Det var första gången hon klipptes men hon var rätt lugn, vi hade rejäla tussar i öronen så hon skulle slippa ljudet och det gick bra. Hela halsen är klippt, från bogbladet till bakom öronen ungefär och ner på bringan fram mellan frambenen. Hon har alltid svettats ganska mycket, särskilt under pälssättningen, så med klippningen blev det faktiskt stor skillnad.
#25 Nu har jag inte läst alla ovanstående inlägg, men hade ni bomullstussar i öronen på honom?
#26 Står man snett bakom är man ju drivande och hästen flyr framåt istället, alldeles vid sidan (där man sitter när man rider) är "neutral position" :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Min häst ogillar verkligen klippmaskinen, har försökt vänja henne med det förskräckliga ljudet nu i nån vecka vilket gått bra. Även när hon stod i boxen gick de bra att jag stod utanför henne men hon gömde sig i hörnet. Mutade henne med morötter och hon lyckades komma till klippmaskinen och nosa på den, lite hemskt med vibrationerna var det allt! och nöjde mej med de den gången. Hon vågade sej ju trots allt fram själv.
Frösökte idag igen, rörde henne först med maskinen innan jag slog igång och det gick bra. Rörde henne aldrig henne med den påslagen då jag inte vill skrämma henne. Sedan stod jag brevid henne och tänkte att om jag bara lägger maskinen mot henne avslagen efter att hon hört ljudet.. Hon blev livrädd! även fast den var avslagen! Jag fick knappt röra henne sen..
Är det dömt att misslyckas att klippa henne eller vänjer hon sig? Hade tänkt klippa fram på halsen/bogen..
#28 Börja med att ha maskinen i hennes närhet och röra den mot henne korta stunder. Ta bort maskinen från henne när hon står stilla och ge belöning. Vänj henne vid den så tills hon inte längre är rädd, börja med avstängd maskin och sedan påslagen :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#27 Nej, för framför står personen som håller i hästen, så hästen flyr ingenstans.
Skulle den försöka fly framåt har den som håller i nåt att säga till om, till skillnad från en häst som slänger sig bakåt (där man är ganska maktlös).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Idag började jag raka Guffi, tänkte först bara vänja honom vid maskinen men slutade med att jag rakade halsen på båda sidorna. Stolt över min häst som var så lugn, trodde han skulle kasta sig eller iaf gå undan för maskinen, men han backade bara några steg och sedan var det lugnt. Ska fortsätta en annan dag när han inte är blöt och lerig mellan benen, och ska nog finslipa det jag gjorde idag för det blev inte så bra överallt. Första gången jag klipper en häst så jag tyckte ändå det gick ganska bra.
Ni som bara har rakat era hästar på hals+bringa, hjälper det mycket eller blir hästarna mycket svettiga iaf? Min ska rakas vilken dag som hellst men jag kan inte bestämma mig för hur, så lite som möjligt men vill ändå att det blir tillräckligt så att hästen inte blir sjöblöt.
Sedan jag rakade i tisdag så har han inte blivit svettig där det är rakat, men där det är päls blir han svettig. Jag är inte klar än så det blir nog bättre när allt som ska bort är borta.
På höstlovet ska jag på ridläger hos Thilde, och jag har möjlighet att ha honom ute eller inne på nätterna. Han är klippt såhär i år, kolla bilden!
I hans stall han står i, Tuna, så stallade vi in för ett par veckor sedan.
Tycker ni jag borde lägga täcke på honom om han ska stå ute på nätterna hos Thilde? Det är ju ändå om ett par veckor.
#33 För min häst är det jätte skillnad, innan blev han hur svettig som helst och så var han även seg i ridningen. :P
Att man inte ska klippa en häst som är blöt i pälsen vet jag men hur är det om den är lite fuktig, alltså inte att dom är så svettig att det rinner om dom men att dom är varm och har hunnit bli lite fuktig i pälsen? Min häst ska klippas nu i veckan, men, eftersom hon har riktig björnpäls så är det sällan hon är riktigt snustorr i pälsen. Det är oftast bara tidigt på morgonen efter en kall natt hon är torr men den tiden finns det ingen som kan hjälpa mig klippa henne. Under dagen så blir hon varm och fuktig bara av att gå i hagen, att lägga på täcke för att hon ska torka funkar inte, hon har alldeles för tjock päls för att kunna torka med täcke när det är plusgrader ute. Så, hästen måste ju klippas, men när var å hur?
#38 Det går säkert, men jag tror maskinen kan ta ganska mycket stryck av det. Hade det varit min egna maskin skulle jag ha gjort det, men om man lånar en av någon så vet jag inte hur man ska göra om hon blir så varm hela tiden, man vill ju inte förstöra någon annans utrustning.
# 39 Ja precis, det är ju en tjej som har egen maskin som lovat att hjälpa mig, jag har ingen egen maskin, då hade jag ju kunnat fixa det tidigt på morgonen när hon är torr, men tror inte hon har möjlighet kl 7-8 på morgonen :P Ska höra hur tidigt hon kan men risken är att hon bara kan på kvällen å då är hästen knappast torr. Man vill ju aldrig va skyldig till att ha förstört någon annans saker :/
#40 Fråga henne vad hon tycker, berätta om att hästen blir svettig så får hon säga själv vad hon vill med sin maskin. Ni kanske kan göra det i helgen om du vill göra det på morgonen?
Jag har rakat klart Guffi nu, i onsdags, blev lite bättre, men inte vid huvudet. Hur gör ni i övergången hals-huvud? Han päls är snart 1dm lång där så det blir ett väldigt hopp just där.

#35 Beror på vädret och om han är svettig.
Jag är nästan som en storhäst ägare när det gäller täcken så jag hade troligtvis haft på ett täcke, ev ett fleecefodrat regntäcke. Men min häst är väldigt frusen av sig.
kissmekate.blogg.se