Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettbilder-och-filmer
Läst 4175 ggr
Sakkara
0

Lite hjälp - töltvideo

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Nu när vi kommit igång med träningen igen så tänkte jag slänga upp en video på igår. Vi har innan ridit ganska tufft i sandtaget så han är rätt trött men vad tycker ni om tölten? ALLA åsikter är välkomna, dock gärna med förklaring såklart :)

Hälsn Matilda

Killen
0

Är inte så bra på taktfel, men tycker det ser lite passtaktigt ut, några steg är bättre.

kissmekate.blogg.se

Eveline
0

Kusen jag har är passtaktig. Det bästa är att tölta på ett rakt spår, från punkt A till punkt B. Sakta av när du känner att tölten är ren, det känns när den är ren. "Black&DeckerBlack&DeckerBlack&Decker" den takten ska man höra, är det svårt i paddock, testa på en grusväg :) Ett enkelt tips bara :)

may-britt
0

passtaktig trena masse trav och  få  honom i  form ned med hue för du  töltar eller så  får han underhals han er stel mjuka opp  honom och  tölta start stopp start stopp och  på  volt ner han er sterkere. tölta nte mycke för han har muskler och  form send et forstörar hästen

min is var passaktig i  1 år för jag fikk noen steg tölt jag la vekk tölten och  bare trava och  galopp och  fikk hue hans ned och  ner han var myk og fin tok jag tak i  tölten igjen och  da kom den men trava skritta mycke oxså  masse skog ridning så  han lära och  lyfte sine ben de legger inn ren tölt ner de er klar men din er jätte stel og du  moste inte rida honom ner han er så  stel sen du  kan forstöra hästen

Eveline
0

Jag gör lite så också, när jag ska töltträna så mjukar jag upp med öppnor/slutor, skänkelvikningar, bakdelsvändingar osv. Tar alltid tölten sist. Styrka och mjukhet är a och o :)

may-britt
0

ja ha kan du  inte legge inn en video på hans trav och  galopp:)

Louise L
0

Jag själv tycker inte att det blir bra tölt av att bara rida på ett rakt spår. För det första så måste hästen ha med sig bakbenen helt. Prova rid i ett kort steg med mycket energi så att din häst trippar på tå. Formen på hästen måste också vara rätt för att få en bra tölt. Utan en avslappnad häst kommer du inte få en bra tölt.

Det är lättare att få igång tölten på ett böjt spår. Starta alltid tölten i ett hörn eller i en början till öppna. Man känner när tölten är rätt. Det ska aldrig finnas något motstånd i handen. Försök aldrig "dra" upp hästen i tölt utan låt den bära sig själv. Glad

[tlundegard]
0

Kollar man på benen så tycker inte jag att tölten ser ut att vara så passtaktig i höger varv, däremot så ser hästen lite, lite styv ut. Mer passtaktig och styvare i vänster varv. Tycker att formen är fin och naturlig, inte så mycket resning än men det kommer ju när takten blir säkrare och man kan sätta in mer energi. Lite hög form i vänster varv, men det kanske du är medveten om, haha. Fin häst! :)

may-britt
0

den trenger mere enerski mere lyft på  bak och  forben och  lite mere högere i  formen inte nosen opp men opp  med halsen och  inte henga och  tölta på  bogen jag ville trena denne med och  få  masse enerski  trampa på  steden och  noen tölt steg stopp och  så  starta om for och  få  den rest och  lyfte sine ben den drar sine bak bene efter seg den skall lyfta bena och  flyga frem:)))))) inte lett men jag ville inte tölte den rett frem så  der:))))