Lite hjälp - töltvideo
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Nu när vi kommit igång med träningen igen så tänkte jag slänga upp en video på igår. Vi har innan ridit ganska tufft i sandtaget så han är rätt trött men vad tycker ni om tölten? ALLA åsikter är välkomna, dock gärna med förklaring såklart :)
Hälsn Matilda
MVH Matilda
http://matildaestreus.blogspot.com/

Är inte så bra på taktfel, men tycker det ser lite passtaktigt ut, några steg är bättre.
kissmekate.blogg.se
Kusen jag har är passtaktig. Det bästa är att tölta på ett rakt spår, från punkt A till punkt B. Sakta av när du känner att tölten är ren, det känns när den är ren. "Black&DeckerBlack&DeckerBlack&Decker" den takten ska man höra, är det svårt i paddock, testa på en grusväg :) Ett enkelt tips bara :)
passtaktig trena masse trav och få honom i form ned med hue för du töltar eller så får han underhals han er stel mjuka opp honom och tölta start stopp start stopp och på volt ner han er sterkere. tölta nte mycke för han har muskler och form send et forstörar hästen
min is var passaktig i 1 år för jag fikk noen steg tölt jag la vekk tölten och bare trava och galopp och fikk hue hans ned och ner han var myk og fin tok jag tak i tölten igjen och da kom den men trava skritta mycke oxså masse skog ridning så han lära och lyfte sine ben de legger inn ren tölt ner de er klar men din er jätte stel og du moste inte rida honom ner han er så stel sen du kan forstöra hästen
Jag gör lite så också, när jag ska töltträna så mjukar jag upp med öppnor/slutor, skänkelvikningar, bakdelsvändingar osv. Tar alltid tölten sist. Styrka och mjukhet är a och o :)
ja ha kan du inte legge inn en video på hans trav och galopp:)
Jag själv tycker inte att det blir bra tölt av att bara rida på ett rakt spår. För det första så måste hästen ha med sig bakbenen helt. Prova rid i ett kort steg med mycket energi så att din häst trippar på tå. Formen på hästen måste också vara rätt för att få en bra tölt. Utan en avslappnad häst kommer du inte få en bra tölt.
Det är lättare att få igång tölten på ett böjt spår. Starta alltid tölten i ett hörn eller i en början till öppna. Man känner när tölten är rätt. Det ska aldrig finnas något motstånd i handen. Försök aldrig "dra" upp hästen i tölt utan låt den bära sig själv. 
Kollar man på benen så tycker inte jag att tölten ser ut att vara så passtaktig i höger varv, däremot så ser hästen lite, lite styv ut. Mer passtaktig och styvare i vänster varv. Tycker att formen är fin och naturlig, inte så mycket resning än men det kommer ju när takten blir säkrare och man kan sätta in mer energi. Lite hög form i vänster varv, men det kanske du är medveten om, haha. Fin häst! :)
den trenger mere enerski mere lyft på bak och forben och lite mere högere i formen inte nosen opp men opp med halsen och inte henga och tölta på bogen jag ville trena denne med och få masse enerski trampa på steden och noen tölt steg stopp och så starta om for och få den rest och lyfte sine ben den drar sine bak bene efter seg den skall lyfta bena och flyga frem:)))))) inte lett men jag ville inte tölte den rett frem så der:))))