Tävlingar 2011!
Hejsan!
Hittade ingen sån här tråd så nu startar jag en för jag tyckker det skulle vara kul med en.
Här kan man berätta vilka tävlingar man ska åka på, vilka mål man har, hur det gick, vad man gjorde bra, mindre bra vad man vill förbättra, tipsa varandra och självklart lägga in massa ina bilder och filmer om man vill.
Allt som har med årets tävlingar är välkommet :)
Första tävlingen i år blir Kraftur light för att värma upp inför säsongen! Det blir V5 och T8! :) Väldigt peppad!
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
spännande när är den? :) tror de kommer gå bra för er han har utvecklats jätte mkt :)
Sen var jag på stenholmen regionala nu i helgen
1.a i F2 med Valtyr med poängen 5.77, så vi blev A klassade, sen startade vi A klassen och kom 3.a på 5.83 i uttagningen och sen blev vi 5.a i A finalen :)
Sen startade vi T2 och ick 5.63 och vi hade kommit 2.a om vi inte blivit diskade på grund av att jag red fel väg :/
Och så startade vi 150m pass och vann på tiden 20sek
Támyrja kom 7.a i både F2 och speedpass (5placerade i båda grenarna)
Nästa tävling blir Stormur regionala och sen blir det Dyggur nationella i maj, sen år vi se vad det blir, kanske åker ner till margaretehof på en också.
Är anmäld till dyggur öppna vår också men jag har inte bestämt mig för om jag ska åka eftersom jag ska på intensivkurs och förhoppningsvis ta körkort då.
Vad roligt att det har gått så bra för er! Såg bloggen din, ser fint ut om man kollar på filmerna och bilderna! :D
#2 Första maj, så nu är det stenhård träning! ;)
#3-4 - Vad kul att det går bra! Grattis!
#1 - Lycka till! :)
Själv har jag inga tävlingar planerade just nu, men förhoppningsvis så blir det lite småtävlingar senare i vår/sommar. :)
Tack båda två :D
Lycka till :)

Har rävlat på stormur istölt i år i T8 och V5. Skulle ha tävlat F2 med det blev inställt så tog V5 då.
Var helnöjd eftersom jag höjde mig lite gran sen sist jag tävlade, så var helnöjd.
Nästa tävling blir blir den 7 maj - Dis vårlätta, F2 lätt och T8. Sen Stormur vårlätta i F2 och T8.
Längtar jättemycket.
kissmekate.blogg.se
Rolig tråd!
Jag hade planerat att den första tävlingen skulle vara Kraftur kval 30 april. Den blev tyvärr inställd så nu ska jag istället tävla Kraftur light 1 maj för att få in lite rutin, ska då tävla V5 och T8. Ska bli superkul! :)
Emma och Hreimur
www.emmaochhreimur.blogg.se
Stormur Vårlätt har jag tänkt ta mig till. Skulle ha tävlat på Takturs istölt, men låg hemma i magsjuka istället… Sen hade jag tänkt vara med på Blidfaris vårkval 23:e april, men har ingen lämplig häst jag vill tävla då, så känns som lite för mycket pengar att lägga ut "bara för att".
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
en dum fråga ner man rider v5 får man velge hvem värn man kan ta galoppen ?siden en mine hästar har bettre galopp i högre värv
#12 - I V5 rider du oftast på speakerns komando och när han/hon säger "Varsågod att visa mellan- till arbetstempo galopp" så fattar du galoppen. Om du fattar den senare blir det avdrag på poängen.
Rider du utan speaker blir det på kortsidan. Med speaker kan det bli hur som helst, beroende på var på banan du är.
Rider du i höger varv ska alla gångarter visas i höger varv. Samma sak med vänster - du visar alla gångarter i det varv som du väljer.
ok takk så jag kan bestemme värv selv ?
Ja, när du anmäler dig till en tävling ska du alltid uppge i vilket varv du tänker rida i.
ok takk jag har bara tevla t 8 ser du men skal prova v5 nu
Lycka till!
Takk
hej
detta bir jag svare om av dem som har tevling ner jag ber om högre håld i V 5
Men vi rider på domarens kommando - så vilket håll kan jag inte bestämma.
JAG FATTAR INTE????
manbytar vell inte verv i V 5 eller och man går da alltid inn så man er i högre vervet på tevling??????? eller har jag fel nu?
#19 - När man rider på speakerns kommando så betyder det helt enkelt att du byter gångart när speakern säger "Visa trav", "Visa galopp" och så vidare. Du rider ALLTID i det varv som du har anmält dig till i V5.
När du anmäler dig bestämmer du om du vill rida i höger eller vänster. Det talar du om i din anmälan. När du får ut ryttarlistorna står det vilka varv alla rider i, en del vill rida i vänster, andra vill rida i höger. I V5 rider du alltså ALLA gångarter i samma varv. Du får absolut inte vända och rida i det andra varvet, då kan du bli varnad eller diskvalificerad.
hej
tusen takk for hjelpen nu skal jag ta for meg hon som har tevlingen och fortelle henne reglene sen skal man ha en tevling så er förste regel at man kan reglene
Det blir vägtölt på Agersta i Maj och även Upplandsmästerskapen på Tunabanan i juni 
#3 Var har du köpt den nosgrimman? Den var jätte snygg *Vill ha* 

Har hittat en inofficiel tävling i oktober som verkar jätterolig, tidtagingslöpp. Så tänkte ställa upp i tölt, galopp och pass om vi åker.
kissmekate.blogg.se
Ska eventuellt iväg på Mökkurs Vårkval 8 maj. Får se om det blir av… :P
#25 - Upplandslöpet? :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#26 Yes box 
Vilken häst ska du tävla på mökkurs vårkval då?
kissmekate.blogg.se
Skoj! :)
Kompisens sto som mest bockar och busar hela tiden så vi får väl se hur det går… ;)
#24 det där är ett träns och det sitter ihop nosgrimman och nackstycket vilket jag inte riktigt gillar, men det är rån hööks, men jag har köpt ett annat lika dant som är mkt bättre kvalite som inte sitter ihop som är från topreiter och är köpt på emmishoppen, kan lägga in bild om en liten stund
Blir inte Stormurs vårkval för min del. Eventuellt Upplandsmästerskapet istället.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#29 Ja gärna. Skulle vilja ha tag på en Aachen- / engelsk nosgrimma med stenar på
Grattis till placeringarna och rosetterna 
Tàmyras träns ser jätte fint ut. Hade du köpt de på Emmishopen? Tycker jag hittar inget sådant där 
ja det finns på emmishopen finns både med guld och silverspännen och med vanlig flärp till snokremmen och med sån som man kan ta av om man vill ha engelsk.
Älskar emmishopen dom har så mkt träns att välja på :) Topreiter är bra, inte så jätte dyra och jätte bra kvalite :)
Ok, ska kolla lite till om jag hittar de annars får jag mejla de (om inte du ivill lägga in en länk
)
Grattis till de fina placeringarna, Elinor! :)
Jag tänkte kidnappa Valtyr och tävla honom några gånger så du vet… ;)
Elinore, nu hittade jag den
Tack för tipset
#39 vad bra! #38 Tack :) haha då vet jag vart jag ska leta om han är borta en morgon då :P
#40 - Hihi, japp! ;) Då är det jag som har varit framme! Men du får tillbaka honom på eftermiddagen! ;)
haha oki bara det inte sker samtidigt som jag själv ska tävla :P
Nä, så elak är jag inte. ;) Någon helg tar du väl ledigt, då är jag där. ;)
hehe ja då vissa helger tar jag ledigt, om du är ungdom kan ju passa på att starta ungdoms SM på han :P lite retligt att jag är 3 år för gammal annars hade vi legat 2.a inför SM och varit kvalade redan :P Jag ska alltid vara lite för sen med allt, samma med kvalgränsen när jag äntligen lyckas få in 5.80 på en SM kvaltävling så har de höjt till 5.90 SIF gillar inte mig :P varför skulle dom höja just i år :P

#31 Grattis till alla fina placeringar 
Längtar tills jag också får massa fina rosetter 
kissmekate.blogg.se
#44 - Blir 22 år i år… ;) Jag vet hur det är. De ska alltid höja när man själv klarar saker! :P
Eller som min första tävling. Hade jag startat som senior hade jag gått till A-final i både fyrgång och tölt, men jag startade ju som YR och kom inte till någon final. Var ju typ tre gånger så många ungdomar som vuxna. :P Elakt! ;)
#45 - Jag har bara en vit och en gul. :P Den gula var i och för sig på en inofficiell tävling, men ändå. :P Kan inte du och jag ha en egen tävling där bara du och jag tävlar? ;) Så vinner vi varannan gren och kommer tvåa i varannan. ;)

#46 Det låter bra, då får vi garanetrat rosetter i alla grenar 
kissmekate.blogg.se
Idag har jag och Herkules varit iväg och tävlat på Kraftur light i Timrå.
Vi slutade 3a i V5 på 5,25 poäng och 2a i T8 på 5,25 poäng! Jag är supernöjd med min kille som skötte sig superbra! :D
#48 - Åh, stort grattis till toppenfina poäng! :)
Blev det några bilder? :)
#49 självklart! Ska bara få tag i dom, förmodligen kan jag ladda upp ett par ikväll! :D
Jag har massor med bilder på er :D
#51 Vad roligt! :D visa några vettja! :D
Grattis!!! :D
#52 Ska jag göra, måste bara få ut dom på hemsidan först :)
Vilka ska vara med på Dis vårlätta? SKa följa med som hästskötare åt Agersta ligan 

#55 Jag ska dit, kan ju inte tävla längre pga min häst skadade sig i torsdags, annars hade jag varit med i F2 och T8. Håller på att kolla om jag får anmälningasavgiften tillbaka, annars försöker jag ta en annan häst att tävla med 
Men åker dit och hejjar på mina vänner i vilket fall!
kissmekate.blogg.se
#55 - Jag ska dit dagen efter på Mökkur… ;)
Nu ska ni få se bilder på Herkules och Josefine :) Vill ni se fler bilder på fler ekipage så finns det på min hemsida.
Först har vi två bilder från finalen i T8an.
En lite närmare bild på det söta paret :)
Nu är det bilder från finalen i fyrgången.
Tölten.
#62 Vilka otroligt fina bilder Frida! :D
#63 Tack :D Motivet hjälper ju till en del också :)
han är så himla snygg :)
Elinor jag gillar din sadel hva er det for en sadel? och den padden av saueskinn du har under hvor har du kjöpt den?
det är en eques kosmos, superskön sadel med flexibom så den är väldigt mjuk och följsam för både mig och hästarna :) den finns på www.softsaddles.info
Padden är en mattes fårskinnspadd utan kant, finns att köpa här :) www.ridsportonline.se
Tävlade min första tävling i helgen. Det gick långt över förväntan 
Vi fick 5,1 i F2 och 5,33 i T2 (A-klass poäng för ungdomar är 5,2 samt 5,4) så jag är jättenöjd med tanke på att för ett år sedan fick vi knappt B-klass poäng!
#68 - Åh, grattis! :D
Vad duktiga ni är, Grattis :)
Jag tävlade på stormur i helgen, tamyrja fick 5.0 från alla domare för tölt för första gången :) 5.5 på skritt och trav och 4.5 för pass, men tyvärr så misslyckades vi med galoppen, vet inte vad som händer med galoppen ibland på tävling men hon fattar vänster när det ska vara höger och det är inget problem hemma. Lite synd för annars hade vi placerat oss bland de 5 bästa.
placeringsmässigt gick det jätte bra i F1 A klass med valtyr, vi kom 4.a av ca20 startande och det var ett enormt tufft startfält, men jag fick väl inte riktigt de poängen jag hade hoppts på, men domarna måste ju ha legat lite lågt med tanke på vilka ekipage som var anmälda och endast 5 st bland seniorerna fick över 5.0. Jag fick 5.03 så de var väl ok ändå.
kom även 4.a i T4 men det var tyvärr bara 3 placerade :P
stilpass och speedpass gick ok, men inga placeringar.
#70 Tror att det av säkerhetsskäl måste vara klack på stövlarna? Men kolla vad som står i FIPO
Eller testa och skriv på SIFs tävlingssektion på Facebook
#71 Grattis till placeringen! Såg någon av era passläggningar i alla fall och det såg bra ut tycker jag.
Var ju som sagt ett rätt tufft startfält, Stormurs kvaltävlingar brukar ha det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Idag gick vägtölten på agersta av stapeln! Jag kom på 3:e plats med Dottla från Ålö! Är verkligen supernöjd! Om en vecka blir det Vallfaris vårlätta :)

#72 jo du har nog rätt, det måste ju såklart vara klack på stövlar/skor för att man ska få tävla i dem
kissmekate.blogg.se
Var och tävlade igen i helgen :) gick sådär den här gången vi fick rätt bra på allt utom passen där vi misslyckades, vet inte riktigt vad som hände, men han tog inte mina hjälper och läggningen blev alldeles för sen och sen tappade han balansen och gick över i korsgalopp i nedtagningen :/
Slutade iaf på 5.20 vilket var helt okej ändå med tanke på missarna och vi kom på 18.e plats av 29 och det var också rätt ok för det var ekipage som hette duga i den klassen.
sen startade jag stilpass och det gick inte så bra det heller hantappade balansen och började galoppera, pass är svååårt :P
#76 - Fina killen! :) Så, när ska jag komma och kidnappa honom då…? ;)
hehe har du nån som kan köra till östersund kan du gärna kidnappa både mig och han ;) om ni kör dit mig så får du låna min häst de e väl en bra deal :D du kan starta T2n så kan jag starta femgången :) jag skulle kunna göra vad som helst för att få komma till den tävlingen :P Pappa sa att vi skulle åka dit så då anmälde jag mig inte till upplandsmästerskapen eller margaretehof, sen plötsligt skulle han på klassåterträff då så då anmälde jag mig till Timrå istället men det är inte säkert jag får starta där och nu har anmälningstiden gått ut på margaretehof och upplandsmästerskapen är full och timrå kanske är full :/
Sen vill jag ju till östersund för att det är avelsbedömning också skulle vilja testa bedömma om honom också i samma veva :) men men nu kanske det blir så om jag har otur att det inte blir någon tävling alls förän i slutet på augusti, snark. Vill ju tävla nuuu!!! massor och inte alls ha sommaruppehåll.
#78 Roligt att du kanske kommer till Timrå och tävlar, min hemmabana, då ska jag komma och kika! :)
jag hoppas jag får plats :) ja gör det och du får gärna fota också ;)
#78 Jag kan tjata lite på Mari så kanske du får vara med, haha :)
ja gör det ;) jag har anmält och betalt iaf men inte fått något svar
#82 Hon brukar vara ganska stressad inför Nationella, mycket att göra, men du kanske kan maila och fråga henne?
jag mailade en anmälningsblankett och frågade men fick inget svar, men de kommer väl nästa vecka.
Vi får hoppas att hon hör av sig och du kom med då :)
betalade också, men är det så att jag inte får starta så får dom ju betala tillbaka pengarna.
Det borde dom ju göra, så du får väl tjata lite om dom inte hör av sig.
#78 - Vi har faktikst pratat om att åka dit med nya femgångshästen som vi hämtar hem i veckan förmodligen så då har vi ju en plats över i transporten. ;) Åker i så fall från Uppsala så det är ju rätt så bra! ;) Så om du är seriös kanske det går att lösa! :P
Vilket datum var det nu igen?
ja det skulle vara toppen om vi fick åka med :) (jag, mamma och Valtyr) haha mamma måste vara med klarar mig inte utan henne på tävling :P fast får hon inte plats så får hon ju inte :P jag kan såklart betala hälften av bensinpengarna och så. Fast helst vill jag ju åka dit redan den 13.e så jag kan bedömma han också :P
Jag ska prata med min kompis, det är hon som ska tävla den nya hästen (och hon som kör)! :)
ja gör det :)
#92 Vad roligt! :D
Nu stod jag med på listan i Timrå :)
Problemet är bara att jag kvalat ner mig :( fick ju först A klass poäng 2 ggr i rad, sen 1 hundradel ifrån 5.59, sen var domarna snåla :P 5.03 och sen misslyckades vi med passen en gång och fick 5.20
Hoppas jag får starta i alla fall i b klassen för jag var ju a klassad när jag anmälde mig och det stod att det var fullt för b ekipage, men det är ju inte så lätt att veta att man ska klassa ner sig och nu har jag ju missat anmälningstiden till de andra tävlingarna så jag hoppas att dom är snälla :)
Det tror jag nog dom är :) Synd bara att jag ska jobba i helgen, annars hade jag jobbat som funktionär och fotat allihopa. Men kanske hinner se lite på fredag förmiddag så jag hoppas du är med då :)
Jag startar F2 fredag morgon och du får jätte gärna fota oss ;)
jag fick svar och jag får starta :) startar T4 lite senare under dagen också :) sen får vi se hur länge vi stannar beror på hur det går och om och vilken final vi tar oss till
Jag ska försöka ta mig dit då en stund, börjar nog inte jobba förän 12-13, så jag borde hinna :)
När ni åker dit och nästan är framme kan du titta efter ett rött hus uppe på en kulle, men paddock nedanför och hagar på båda sidor om vägen, där står min häst :)
aha jag ska kika :)
Du har inget tips på någonstans man kan hyra ett rum eller stuga och bo i och en box behöver inte vara samma ställe.
Det är ju så grymt dyrt med boende på det där hotellet och boxplatsen på tävlingsplatsen.
Vi funderar på att sova i bilen och ta bort mellanväggarna och låta han stå i transporten i värsta fall :P
Blir ju liksom 1200 för box och 2700 ör hotellet :O
Du kan säkert få stå i vårat stall, har de flesta hästarna på lösdrift, bara tre som rymmer som står inne på nätterna, men vi har flera stall så det borde inte vara något problem fast han är hingst. Jag PM:ar telefonnummer till ägaren :) Det är 10min skrittväg till tävlingsbanan bara.
Ni kan kolla med Bergeforseparken, ligger på andra sidan älven men är inte alls långt ifrån och fina stugor. http://www.bergeforsparken.se/
Sedan finns det en till camping i Timrå, hittade ingen hemsida men här står det lite och ett telefonnummer http://visittimra.se/wifstavarvstjarnscamping/
Tack så jätte mycket, ska kolla upp allt imorgon förmiddag när jag är ute hos mamma :)
Var på Kraftur Nationella i morse och tittade på Ellinor och Valtyr, vilken snygging :) Blev många bilder på dom, men har inte hunnit lägga in dom än. Tyvärr måste jag jobba hela helgen så kommer inte kunna se något mer :(
Tack Frida :) Nu är vi hemma igen och klockan är 01.52 och jag är dödstrött, men jag har haft superkul och det var absolut värt den långa resan :)
Tack ör tipsen om stuga och stallplats det var guld värt, jätte trevlig camping och en stor fin box åt Vallen så Tack tack!
Tävlingen gick superbra, i femgångsuttagningen hade vi lite otur, fick inte riktigt till galoppen, han var trött och lite oelastisk efter resan sen dagen innan och passen blev lite seg så inga höjdarpoäng men vi kom 5.a och tog oss till A final, i T4an så fick jag mer tryck i honom och det ledde till en 2.a plats.
150m pass ska vi nog inte starta mer, det var struligt med startboxar och att starta tillsammans med sveriges bästa racerhästar var heller inte så bra :P dom drog iväg i 190 och han ville i fatt och kunde inte koncentrera sig på att passa så i första fick vi bara galopprace och i andra fick vi till passen men det gick rätt lugnt eftersom jag bara ville ha en lugn läggning och hålla honom i pass.
På lördagen startade vi stilpass och vi ick till en bra läggning med 5or och 6 or men i ena tappade han balansen och det blev nåt galoppsteg tyvärr.
Strök mig från försök 3 och 4 i 150 pass eftersom jag inte tyckte det kändes som att grenen gynnar oss, alldeles för taggad häst och risk för strul och galoppinslag.
På söndagen skulle jag startat speedpass, men jag strök mig för jag ville ha allt krut kvar till femgångsfinalen.
Femgångsfinalen gick toppen, han var hur fin som helst känslan var underbar och han lyssnade verkligen på mig <3 :) vi fick till riktigt bra läggningar där han bara sög framåt och drog på jag behövde bara sitta och njuta :)
Detta resulterade i en seger på poängen 5.67 och det var ett tufft motstånd :D
Jag var så himla glad så jag grinade. Jätte kul också att folk kom fram efteråt och frågade vad det var för häst jag hade och sa att det såg jätte fint ut och att han såg så himla välriden och elastisk ut :) vi fick även en 7.a på galoppen och det har vi aldrig fått förut.
Kändes även häftigt när Jamila berg kom ram och frågade vad det var för hingst jag har och om han var bedömd och sa att han var jätte fin :)
Nu känns det bara sorgligt att det inte blir något mer förän i höst, men har jag tur kanske jag hittar nån som vill till östersund :P
Ska bli jätte spännande att se alla bilder du tagit :)
Super grattis, vad kul 
De är ju ett bra sätt att marknadsföra sin hingst och verkligen visa vad han går för 
Grattis och vilke fina bilder på er 
Tack :)
Vilken tur att ni fick tag i en stallplats :) Synd att jag jobbade så mycket i helgen, annars hade jag suttit mitt på banan och fotograferat er massor :) Mina bilder från i fredags förmiddag finns iallafall på min hemsida nu så du får gärna kolla på dom.
Jag såg resultatlistorna igår kväll, vad roligt att ni vann! Men synd att inte jag fick vara med, haha. Och roligt att så många tyckte han var fin. Det är roligt att se ett ekipage som ser så fina ut tillsammans och man knappt märker att du gör något med hästen, det såg mest ut som att du bara åkte med, fast han gick så fint. En del a-klass ryttar kan man ju undra vad de sysslar med egentligen, men du är verkligen jätteduktigt :)
Tack vad gullig du är :) hehe jo då jag rider :P om jag bara åker så går han inte så fint utan springer mest på, men jag jobbar mkt med att få hästarna att lyssna på små hjälper och att bli lydiga och bära sig bra själva :) kul när ens arbete börjar ge resultat :)
Jo jag vet det finns en del som rider riktigt illa tyvärr :/ rycker och sliter i hästarnas munnan sitter och sparkar i sidorna och rider rätt grovt, trist för med rätt utbildning och träning behöver man inte göra så med hästarna.
Såg en del som hade isländsk stång och hästarna trivdes inte alls med det ruskade på huvudet och gapade och tungan hängde utanör och slängde såg riktigt tråkigt ut, nu ser man verkligen hur hästarna trivs med betten när snokremmen inte är tillåten längre och det är bra för då kan domarna ge avdrag när det inte ser harmoniskt ut.
Ska gå in och kika på dom :)
Grattis! God så roligt att ni fick så fina placeringar och poäng för den delen! Ni är verkligen fina ihop du och Valtyr! Hoppas ni gillade våran bana här uppe! ;)
jag vill gärna köpa några men problemet är att jag inte har några pengar på mitt konto :P
Jag har pengar i fickan men jag vet inte hur jag ska göra för jag kan inte berätta för min pojkvän att jag ska köpa bilder för då blir han sur haha :P
och mamma vet jag inte om jag vågar berätta för heller :P jag är nämligen skyldig dom pengar :P haha kanske kan skicka i ett kuvert :P
#111 Det såg väldigt fint ut iaf :) Men ser det du skriver om men tungorna hit och dit väldigt tydligt på bild också. Man ser det inte alltid när man är på plats. Men när man tittar på bilderna hemma sedan så kan det se riktigt hemskt ut ibland. Och en del är ju bara ögonblicksbilder, men vissa hästar ser ju ut så på bild efter bild och det är ju inte hästen som gör det självmant.
#113 Du kan maila till mig så kan vi kanske komma fram till något :)
#112 Tack :D ja det var en bra bana och det fanns ju bra boende och box i närheten så jag kommer nog tillbaka nästa år igen :)
Kurvorna var lite svåra att lägga pass i för de var så långböjda liksom, annars brukar det vara mer som en hörna på en ridbana som är rundad :P men de gick ju bra ändå :)
Nu har jag fått pengar på kontot från mamma och jag har mailat dig men inte fått svar?
Jag svarade alldeles nyss :)

Idag har jag tävlat, debut i F2, det gick ok, vi slutade på en 4:de plats med 4,07. Är mest nöjd med min 5 för passen.
I T8 gick det katastrof dåligt, sämst någonsin och vi slutade sist på nått runt 3
kissmekate.blogg.se
vad kul :) vart var du och tävlade?
UM var idag, och det gick åt pipsvängen! ;) Femgången slutade jag på 3.77 eller liknande, ena passläggningen gick han över i galopp, den andra höll han men den var inte bra. I T8an kändes han riktigt bra. MEN, så vid hovbeslagskontrollen blev vi diskade för han var tydligen skodd med aluminiumskor i bak
jaja, vi tar igen det på nästa tävling som blir Freyfaxis Lagtävling i september.

#119 På Stormur vårlätta 
kissmekate.blogg.se
76 Grattis men gud och fint du sitter i sadelen :) hästen och ditt lyse lange hår kan du sende hitt:)))))
och sadelen med:)
beklagar jag er lite knepp men hva betyr dette
Följande klasser som finns i FIPO räknas som lätta klasser. Från och med 2011 gäller återigen uppklassning för lätt klass grenarna.
jag fatter inte all svensken ser du:))))))
Tack så mycket :D
Dessa är lätta klasser:
T8, lätt tölt, valfritt tempo tölt, byt varv, valfritt tempo tölt
T7, valfritt tempo tölt, byt varv, arbetstempo tölt
T5, arbetstempo tölt, byt varv arbetstempo på kortsidorna och steglängdsökningar på långsidorna
T6 Lätt T2, valfritt tempo tölt, tölt på lös tygel på långsidorna och man får ha korta tyglar på kortsidorna
V5 lätt fyrgång valfritt tempo tölt, trav, skritt, galopp
V4 och V6 samma som ovan men man bedömmer övergångarna
V3 samma som ovan men med mellan till ökat tempo tölt på slutet
F2 arbets till mellantempo tölt, trav, skritt, galopp och 2 försök pass (samma program som öppen klass, men det räknas som lätt beroende på tävlingens status är tävlingen lätt så är den lätt och är den öppen så är den öppen.
Och uppklassning gäller på så sätt att när du har erhållit poäng över 5.50 3 ggr, behöver inte vara i följd så får du inte längre starta lätt klass, i femgång gäller 5.0 som uppklassningsgräns.
hej
ja ha ok nu fattar jag TAKK.
Tänkte bara berätta att jag vågade mig på att avelsvisa Valtyr :) det var inte så farligt som jag trodde och gick rätt bra :) dock tappade han lite på exteriören eftersom han hade fallit ur lite veckorna innan och tappat lite muskler över ryggen så han fick kommentaren muskelfattig rygg på exteriören och att han var lite trång i fram på benställningen. Men nu har veterinären vart ute och fixat hans tänder så nu ska han bli rund och fin igen :)
Han fick för huvud 8, torrt/välmejslat
Hals, manke, bog 8 lång hals, slank övergång mellan hals och huvud
Rygg och kors 7,5 rak rygg, muskelfattig rygg
Proportioner 8,5, lättbyggd, högbent, muskelfattig rygg
Benkvalitet 8,0 kraftiga senor
benställning, 7.0 trång i fram
hovar 7.5, flat sula (han var skodd av en vanlig hovslagare som inte specialskott honom för bedömning, dåligt att dom inte bara bedömmer kvaliten, men men de e som de e, han fick 8,5 sist.
På ridbedömningen fick vi sådär på tölten, jag hade velat ha 8 iaf som han fick sist, men det spöregnade och tyglarna var glashala och underlaget bara sörja så jag fick inte samma samling så det blev 7.5
Traven är inte så snabb än så de blev också 7.5, han har jätte fin trav, men på bedömning vill man se mkt mer tempo.
pass 8.5 säker stora rörelser
galopp 8.5 bra sträck, bra sväv
skritt 8.5 vägvinnande
Spirit 8.5 bra framåtbjudning, samarbetsvillig
helhetsintryck 8
kort galopp 8.5
totalt 8.04 vilket jag tycker var jätte bra med tanke på att det var min andra avelsbedömning :) han kom 4.a bland hingstar 7 år och äldre och det är bara 4 avkommor i hela världen efter Tyr som har 8.5 för pass och ingen har högre.
Känns kul att ha det gjort och att det gick bra nu har jag lite mer självförtroende inför kommande visning av Ártali.
Kan påpeka att i inlägg #120 där jag blev diskad från UM, skulle jag inte bivit diskad! Domaren dömde fel!! Han hade järnskor runt om och jag ska få tillbaka min anm. avigft! ;)
Ska tävla på Toftinge den 17 Juli, Lätt femgång och T7
men vad trist att dom gjorde så fel :/
#126 - Vad kul! :) Det gick ju bra! När ska Ártali visas?
#127 - Vilken tur! Synd när de gör fel dock… :(
ja helt okej :) ska visa om honom igen nästa år tänkte jag och då ska jag ha kommit iväg och tränat för någon tränare också :) har ju inte haft möjlighet att åka iväg till tränare eftersom jag inte har körkort och folk har inte tid att köra mig så ofta så jag har bara hunnit träna för tränare 2 ggr sen 2007 när jag började rida Valle. Men det har ju gått rätt bra ändå :) men nu ska jag förhoppningsvis köra upp snart så då kommer det bära av till tränare nån dag i veckan :)
Ártali ska visas nästa år i maj eller juni beroende på när visningarna är, det känns som om han behöver mer tid på sig att stärka sin kropp så vi tar det bara lugnt än så länge, det var ju en otäck olycka han var med om så det tar tid.
Ska nog visa om Saira då också beroende på hur hon komer igen efter fölningen.
Varför trodde dom att det var aluminium skor? hoppas att du inte fick en bra placering som du missade också, den går ju inte att ersätta även om du får pengarna tillbaka.
#127 Trist!! Men kul att du kommer till Toftinge! :) Kanske vi ses där.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#129 Ja verkligen!!
#130 Jag har ingen aning! Kanske för att de blänkte mer än framskorna, väldigt irriterande dock. Nej ingen bra poäng så det gör inget! Men man blir ju sur ändå att dom gör fel.
#131 Ja, hoppas vi ses! :)
jag hittade en gammal domarkommentar från norrköping och blev lite förbannad, upptäckte att domaren gjort ett stort misstag i femgången. Hon hade gett mig 0.5p minus för att jag inte gick över i trav från tölten och det var F1 bedömning vilket innebär valfri gångartsföljd. Detta kostade mig A klasspoängen och jag gick ut på 5.57 istället för över 5.60 andra gången en domare drar av på något felaktigt, i linköping fick jag avdrag för att jag la från fel galopp och det ska inte ha någon betydelse.
#134 - Åh, jag avskyr när de sätter fel/räknar ihop fel. Brukar alltid räkna ihop poängen en gång till när jag får dem och har sett att de har räknat ihop fel flera gånger.

#134 Får man lägga passen från vilken galopp man vill? Alltså, rider jag i höger varv, får jag lägga ifrån vänster galopp då(utan att få avdrag)?
kissmekate.blogg.se
ja man får lägga från vilken galopp man vill, det var en annan domare som berättade det för mig efteråt och det är ännu mer irriterande när de gör avdrag för tölt eller pass eftersom det räknas dubbelt

Tävlade i helgen i F2 och T8, är super nöjd.
T 8 var först, lite synd tyckte jag först, för jag tänkte ha stryckt mig om han hade töltat dåligt i F2.
Men jag tappade hackan (och fick tårar i ögonen) när jag fick höra mina poäng, inga super poäng men med tanken att vi kom allra sist i T8 förra gången så blev jag glad över mina 4,60 och kom i B final.
I F2 gick det helt ok, är nöjd på uttagningen förutom att jag inte fick pass, men låg på en andra plats och kom i A final.
I T8 B finalen gick det sämmre, slutade sist där på 4, 09, men glad över att jag lyckades komma till final.
I F2 så gick det lite sämmre i finalen, men jag fick någon form av pass, ingen super pass som vi kan lägga.
Är också förbryllad hur man räknar poängen i F2, har sett slutresultatet, men får bara inte i hop det, fast det kan ju bero på att jag inte vet jur man ska räkna ut det totala poängen.
Iaf så slutade jag som 1:a, förvånad men lycklig 
kissmekate.blogg.se
Grattis! :D
Nu på lördag går lagtävlingen av på Tunabanan i Bälinge :)
Jag och agersta gänget är fyra stycken som ska vara Riddare :D
Jag på Sprettur i Fyrgång och Tölt
Filippa på Prati i fyrgång och tölt
Sara på Teitur i öppen fyrgång
Sally på Embla i femgång och tölt med lös tygel =)
Grattis, Killen!
Tölt och pass räknas dubbelt, om det var det du inte fick ihop?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Eldfari tevlet söndag i T7 och V5

#138 - Säger det igen, ni är superduktiga! :) Grattis!
#141 - Åh, hur gick det? :)
Tävling på Stadsberga Västergård den 30:e oktober.
http://www.stallstadsberga.se/nyheter.html
Jag kommer inte delta själv, men kommer gå dit och titta eftersom det är grannstallet.
Kan hyra ut några av mina boxar om det är någon som skulle behöva :)
takk jo jag fikk 8,5 for tölten och 18,5 for tölt trav skritt galopp och 16,5 for tölt trav skritt galopp hvorda de regnar ut det har jag inte kommet frem til
jag skall tevla igjen 24 september men da vill jag ha honom i open sen han kunne gått bettre på sitt bett han elskar jag moste sette honom på 3 dela i lett klasse och han tyker inte om 3 dela als.
han rides normalt på stang jaktkandar med tungefrihet har bettre form med det bette och det er ro i hans munn:)))) men han gikk jätte bra.
det var inte så falig som jag trodde :))))
Vad duktiga ni är :) Grattis till er båda!
Blir så tävlingssugen när jag ser era bilder :) För mig är det dags den 17-18 september Dyggur i Norrköping, 24-25 sept Mökkur i grödinge och 1-2 okt stenholmen i linköping, blir nog Mökkur KM 8 okt på runsten också :)
i höst ska vi prova på en ny utmaning, T3, tempoväxlingar och arbetstempo är han jätte fin i, ökade får vi se, det är snabbt men inte supersnabbt. Känner att vi inte kan utvecklas så mkt i T4 mer han får bättre och bättre i valfritt tempo och kort tempo men på lös tygel tickar han på i rätt takt o så men blir lite lång och låg hela han så vi ligger runt 5-5.5 hela tiden och jag kan liksom inte göra så mkt så nu vill jag prova på nåt nytt. Får se hur de går :)
Och sen har jag tagit körkort :D:D så nu kan jag åka på vilka tävlingar jag vill :D
#145 Grattis till körkortet! Tog oxå mitt körkort (äntligen) härom veckan, visst är det en befrielse!? :)
Tack, ja det är helt underbart
nu slipper jag anpassa mig efter när pappa och pojkvännen kan köra mig och så kan jag åka oftare tänkte börja ta mig iväg och träna för tränare också 
Garttis inte lett det der stakkars Eldfari i tölten Nei inte for högt nu Nei Eldfi inte for lavt ha ha inte lett och vära Eldfari nei:))))
holder tumlane for deg:)
Eldfari tevlar igjen i falkenber den 24 september det blir siste i år skall tevla T7 och V3 ville prova honom i åpen klasse.
holder tumlane for deg:)
Eldfari tevlar igjen i falkenber den 24 september det blir siste i år skall tevla T7 och V3 ville prova honom i åpen klasse.

#149 Grattis och jag håller tummarna!
# 152 Grattis!
Själv tävlade jag också den 17 på Dis tävlingen.
Börjar dåligt med att "ponnyn" inte ville in i lastbilen, vi hade beräknat att åka 06:30, 07:25 kommer vi iväg. är 10 min sen på inchekningen ( man måste cheka in 30 min innan klassens start) men tillslut fick jag starta i F2 iaf, han bara sadla och gå in på banan, så det gick inte så bra. Fick 3:23 och hamnade precis utanför finalplats, men en strök sig så vi fick rida final :-) Slutade då 4 med 4:19 (personligt rekord) fast töltmomentet gick kasst och passen var inte så bra.
Tävlade även T8, kom 9 i uttagningen och kom i B final, slutade delad 8.
Jag är ändå helt nöjd efter dagen, och mycket nöjd med att det gick så bra att lasta när vi skulle hem, förra tävlingen höll jag ju inte att få med hästen hem, nu ville han inte heller, men efter 10 min stegrade han sig, lyckades hålla kvar honom så han inte stack, då sprang han in i bilen.
kissmekate.blogg.se
Det gick riktigt bra för mig och kulan idag!
Höjde totalen i både tölt och fyrgång! Ledde in i finalerna och slutade på exakt samma poäng som en tjej i fyrgången, domarna avgjorde och hon vann med 2 mot 1. En hedrande andraplats blev det alltså på 5,17 i total.
I Tölten gick det ännu bättre, där behöll vi placeringen och höjde poängen till 5,50. Och oj så fort ärevarvet som leddes av oss gick! ;)
Lyckades även med att bli klubbmästare i lätt klass ungdom! :D UNDERBARA Herkules! Njuter av fulla drag för vartenda framsteg!
Berit Edvardsson kom fram och gav mig massa beröm för min fina och mjuka ridning samt allt arbete jag lagt ner på Herkules, hon tyckte vi var superduktiga! Jättekul att höra! :D
oj vilken pokal, de är inte snåla med priserna i kraftur :) Grattis :)
#155 Grattis!! Dags att debutera i öppen klass snart då? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#156 Nej absolut inte, dock är det den prestigefyllda vandringspokalen! :D Jag älskar dock rosetten haha! :D
#157 Till våren tänkte jag faktiskt försöka våga mig på öppna klasser! :D
#155 Heja er!!
supersnygga verkligen 
#159 Åh tack!! :D
Helt sjukt, idag blev jag och valtyr klubbmästare i femgång och vi fick hela 6.0 i totalpoäng i både uttagning och final :D

#161 Grattis, va roligt!
Min häst var också med på mökkur fast i V5 och T7, det gick sådär för honom och hon som red. Jag var tyvärr inte med och kollade.
kissmekate.blogg.se
tack :) Ja det känns superkul med poängen, vi fick 6.5, 6.0 och 5.5 på passen :)
Blir en sista tävling för i år den 12 november hos Johanna Elgholm, V5 och T8. Ska bli riktigt riktigt roligt :D
#164 Tack! Usch vad hemskt förstår att du tappar motivationen :(
Jag älskar min sadel :) jag vet inte jag har det vidaste som fanns då, men nu finns det 5 olika vidder tror så jag vet inte riktigt vilket av dom jag har, men det kan va ett rött, tror jag har alla 3 som fanns då hemma, men har bara bytt en gång