Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettavel
Läst 5043 ggr
Maja
0

Hingstbeteende

Denna film har legat uppe på ett annat iFokus-forum och där dök det upp en lång diskussion om hingstens beteende, hur den behandlas med mera.

Nu är jag väl inte allt för insatt i avel med "vanliga" hästar, men efter samtal med personer som pysslar med sådana så har jag fått höra att de (nu säger jag inte alla, utan några av de som jag har träffat) vill ha hingstar med mycket liv i. De ska vara fulla av energi, bete sig "hingstigt" eller vad man ska säga.. Men jag vet inte, om jag köper mig ett sto och vill betäcka henne så är en av punkterna högst upp på listan lynnet och att hingsten ska vara enkel att hantera. Jag vill inte ha en hingst som stegrar sig, sparkar och är "häftig".

Vad tycker ni? Är det så här en hingst ska vara?

Länk till filmen

740tjejen
0

Woow den hingsten får gärna flytta hem till mig :) hanva ju inte bara snäll, herregud vad snygg han va. jag är kär. Undrar om han är till salu.

selfrejection
0

Jag hade hellre valt den där än någon som är "hingstig".

Och vilken söt unge!

Alex
0

Nej, jag anser absolut inte att en hingst ska vara hingstig. Klart att många kan bli lite extra "taggade" och livliga under betäckningssäsongen, men en hingst ska inte vara svårare att hantera än ett sto eller en vallack. Islandshästen är väl en av de få raser som faktiskt avlas hårt efter just lynne, och det tycker jag vi ska ta vara på. När det gäller andra raser tror folk ofta att en hingst är bråkig, det liksom bara är så. Så träffar de våra islandshingstar och blir helt chockade över hur trevliga de är…

De är ju inte mindre bra hingstar bara för att de är trevliga att hantera.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

Så förväntar jag mig att hingstar ska bete sig, annars behöver de inte föra generna vidare (och/eller så behöver husse gå en lektion i hästhantering) :P Det är ju inte det som är så trevligt med just hingstarnas lynne, att de är bråkiga och så, utan den där speciella ömheten som finns hon en trygg, välhanterad hingst. Ja..om ni förstår hur jag menar.. både ston och valacker kan förstås visa ömhet, men det är något speciellt med en riktigt fin hingst :)

Sen visst får de gärna visa upp sig om det kommer brunstiga ston eller annars med, visa sig stolta och så, men inte om de blir bångstyriga av det. Lite extra spänst i traven har jag däremot inget emot :P Men som sagt.. inte svåra eller bångstyriga. Stegrar de ska det vara på kommando och enbart då.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alex
0

#4 Spänst i steget och snygga gångarter kan de allt visa upp ändå, även om de är trevliga att hantera och rida. Glad (Alltså: Jag håller med dig)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej men vad kul det är ju han^^ Hörgull frá Stedja, jag var på faster att vi skulle betäcka med honomSkrattande Komiska var att hon var där vinter/vår och hälsade på hingstarna och gillade inte riktigt honom i sättet. Sedan var jag där när vi hämtade fasters sto (hon betäcktes med en hingst på samma ställe) och blev kär direkt. Han är helt underbar, lite skygg men super snäll.
Klart man vill ha en hingst med gott lynne. Sen är det ju så i många fall att hingstar är ouppfostrade, då ägarna använder ursäkten "han är hingst" för att ha en ouppfostrad häst.

Bild: jag och Hörgull<3

740tjejen
0

Visa sambon filmen nu, han blev lika förtjust som jag. :) En sån häst vore drömmen, Inte bara för att han är hingst utan utseendet.

[vretenskaniner]
0

Väldigt trevlig hingst det där :D
Ómi från stav är nästan sådär (a)
Jobbar i det stall där han står. Grymt snäll är han!
Trodde ja aldrig skulle träffa en snällare hingst än Ómi.
Det enda som gör han "hingstig" är att han gnäggar när han ser ett sto. Det är ju inget liksom :)

740tjejen
0

Har googlat lite på Hörgull, verkar ju som att hon bor i sverige, nån som vet.

selfrejection
0

#8 I stallet där jag är finns det två ston som är betäckta av Ómi :)

BamsePower
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hörgull finns på pilekull i skåne vankiva. jag vet, jag har praktik i det stallet.. trevligare hingst hittar man inte! jätte snäll och kommer gärna i hagen :)

powderpuff
0

Undra hur han är när han betäcker?! Man kanske skulle köra ditt sitt ungsto till honom nästa år…

Vill absolut inte ha en hingst som våldtar stona Rynkar på näsan

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

BamsePower
0

#13 Han "våldtar" aldrig stona.. han går just nu med en flock ston själv i en hage.. Han hälsar gärna på dem men om dem inte brunstar och sparkar efter han så låter han bli.. En riktig gentleman är han mot stona.. Jag vet eftersom jag brukar iakta han.. Fast när han får ett nytt sto blir han lite het.. Men han är iaf inte dum mot dem kan jag säga med säkerhet..

powderpuff
0

Låter kanon, har ev mina tankar åt honom nästa år.

mitt sto blev skadad på sin först betäckning så hon är lite speciell och då vill man ha en super snäll gentleman till henne Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Sakkara
0

"Dom" som föredrar en "hingstig hingst" vad gav dom för anledning till det?

Alex
0

#16 För att en hingst "ska" vara så… Sen ser det väl häftigt ut också antar jag. Obestämd

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Valtyr]
0

fast alla hingstar kräver ju rätt uppfostran från början, ingen hingst blir sådär av sig själva. Båda våra är snälla som gudar och kan hanteras av alla och jag brukar rida med på turridningar med "hans" ston, tävlat barbacka osv och det är inga problem.

Men de har ju fått en bra grunduppfostran, tror faktiskt inte det finns en enda hingst som varit snäll som ett lamm från början när de är 2-3 år gamla och börjar få sina hingst hormoner?

Både valtyr och Ártali har behövt uppfostras på rätt sätt när de var unga, nu säger inte jag att de varit jätte hemska heller, men klart de har hänt att de försökt gnägga eller stegra och man har fått ryta till lite och lära dem att det ska gå bakom och inte gå på en och det är ju sånt man får göra med alla unghästar oavsett om det är ston eller hingstar även om man måste vara mer bestämd med hingstarna.

Många pratar om temperament osv, men mycket handlar om hur man hanterar dem, jag tror även hingsten i filmen skulle kunna vara en riktig idiot hingst han också om han inte hanterats ordentligt.

Ok om en hingst hanterats på rätt sätt och ändå är jävlig, men jag tror de flesta blir bra hästar bara de uppfostras på rätt sätt.

jag vet en hingst som sålts till en ung tjej som inte klarade av honom, han kom hit på tillridning och smet och försökte våldta ett sto och gick inte att få tag på, han var helt galen och fick sövas och akut kastreras. Hästens helbror var bra hanterad och hur snäll som helst.

Så jag tror mycket om att hantera dem på rätt sätt och jag tror ingen hingst är så snäll och gullig så den skulle kunna hamna hos en ung tjej som inte bestämmer ordentligt över den och sätter gränser, då blir alla hästar odrägliga.

Så tyvärr det handlar inte bara om bra temperament utan de måste uppfostras och utbildas av någon som kan det där. jag har haft småtjejer som har provat valtyr och han är jätte snäll, men jag tror inte han skulle vara det om han vart såld till en småtjej från början.

Alex
0

#18 Självklart krävs det en bra grunduppfostran men gener har allt stor betydelse också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Valtyr]
0

jo absolut, vissa hingstar har ju dåligt lynne trots rätt uppfistran