Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettfoder
Läst 6280 ggr
Zinoida
0

Analysvärden Hösilage

Oh, vilken djungel det är med hösilage! Nu har jag i alla fall hittat en leverantör som verkar toppen. Har fått 3 olika analyser skickat till mig…

Vilka värden ska jag sträva efter?

Hästarna kommer få fri tillgång på fodret, det är inga tävlingshästar utan skogsmullehästar. Min unghäst är ganska svårfödd.

Jag vill ha bra protein värde, men vilken siffra är optimal?

Jag vill inte ha för högt energi/socker värde, vilken siffra är optimal?

Har någon ett bra anlysresultat som ni kan länka/skicka så jag får kika vad jag ska utgå ifrån för att välja vilket av partierna jag ska välja….

Alex
0

När det gäller energi (MJ) ska du ha en siffra under 7. Helst 5-6 skulle jag vilja säga. Sen bör smältbart råprotein (smrp) ligga på runt 40 och uppåt, går bra med något lägre, lite beroende på vad MJ-värdet är.

Eftersom de har fri tillgång är det extra viktigt med att inte ha för högt energivärde, och framför allt att kvoten mellan smrp och MJ är korrekt. Den ska helst ligga mellan 6-7, absolut inte under 6. Hellre över 7 i så fall, för proteinöverskott från grovfoder är ingen fara. Värre om du får energiöverskott, då får du feta hästar som får svårare att bygga muskler.

Kvoten är alltså smrp delat med MJ. Har du exempelvis ett hö med 40 i smrp och 6 i MJ får du en kvot på 6.67 (40/6=6.67). Kan du skriva ut analyserna här kan jag försöka hjälpa till. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zinoida
0

Åh, tack vad gulligt av dig. Jag lägger in analyserna var för sig i varsitt inlägg.

Zinoida
0

PROV 1 Testar lägga in resultatet som bilaga, funkar det slipper jag ju skriva av alltihop :P

Zinoida
0

PROV 3

Säg till om det inte funkar att se dom, så skriver jag av dom istället :)

Alex
0

Prov 1 är definitivt inget hösilage jag skulle ta. Du kommer få ett helsike att få ihop en foderstat med det och kommer behöva pytsa med en hel del annat foder för att det ska funka. Smrp är alldeles för lågt och MJ för högt (du får en kvot på 3.27!).

Även kalcium(Ca)- och fosfor(P)värdena är dåliga, där ska du ha en kvot på minst 1.2 (helst mellan 1.2-1.8, men får gå lite över) och du får 1.17. Förhållandet Ca/magnesium(Mg) är även det lite lågt, 2.3, och bör inte understiga 2.7.

Även prov 2 är väldigt dåligt smrp/MJ (samma där, för lågt smrp och för högt MJ) med en kvot på 3.67. Ca/P är dock helt ok, en kvot på 2, och Ca/Mg 3.7.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Även prov 3 är värdelöst gällande smrp/MJ. Men helt ok Ca/P och Ca/Mg.

Jag hade dock valt att se mig om efter hö någon annanstans, för som sagt, MJ är på tok för högt enligt mig och du kommer få problem att få upp proteinvärdet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zinoida
0

Mmm, misstänkte det :(

Trist, när jag äntligen hittade en leverantör nära, med bra priser och som hade små balar. Är så svårt att hitta nån som säljer småbal, har alldeles för liten flock för att det skulle vara nån mening att köpa vanliga balar, det skulle bara bli förstört…. :(

Nån som vet nån bra leverantör i eller nära Stockholm som har mindre balar?

Zinoida
0

Här är en analys från ett annat ställe, det blir dyrt för mig med leveransen, men om det är bra är det ju värt det….

Vad tror du?

Alex
0

#9 Det där är ett riktigt bra hösilage! Där står till och med kvoterna smrp/MJ (8) och Ca/P (2). Det blir nog billigare i längden ändå, eftersom du slipper köpa till en massa extrafoder, för där klarar de sig på bara hösilaget.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zinoida
0

Toppen! Då får det bli det! :D

Tack supersnälla du för hjälpen!!!!

Alex
0

Inga problem, bara roligt att kunna hjälpa till. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zinoida
0

Här kommer en fråga till. Har bokat hösilaget nu, men börjar fundera lite över mängden… Kankse måste boka ännu mer…..

Hur mkt ska/bör man räkna med att varje häst äter per dag på fri tillgång. Jag har räknat på 10 kg på min unghäst eftersom det är det jag vill att han ska få i sig. Men är det väldigt lågt räknat eftersom det är fri tillgång och dom kan äta hur mkt dom vill?

Ni som har era hästar på fri tillgång, hur mkt går åt ungefär?