Höanalys...
Har fått min analys på höt idag.
Vad säger ni är de bra eller…. Är urkass på sådant här
.
Det ser ut som en bra analys! :) Får de 6 kg/dag av det höet bör de klara sig bra. Möjligtvis att Fosfor och Magnesium värdena är något låga, men det finns ju tillskott.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tack för ditt svar
Jag har varit rädd för att värdena ska vara skitlåga i och med de blev slaget nu för ca 4 veckor sedan och de är ändå första skörden så den har stått länge på rot.
Skulle Móa ev vara dräktig får man väl lägga till en del till henne sedan.
Jamen precis, då är det ju bara att öka på mängden till henne, och eventuellt lägga till något om det inte räcker. Sen just mängd och så, det är ju inget man ska stirra sig blind på. Utan grundvärdena är ju helt okej, det är ett bra balanserat foder så att säga. Bara Fosfor och Magnesium då som kan behövas lite mer av. Men sen får man ju gå efter hästarnas behov, vad man ser. Jag menar, börjar någon tunna ur får man ju öka givan och börjar nån bli tjock (och det inte beror på föl
) så får man minska. Är ju så mycket som spelar in, som väder och kyla, arbete, mm. Hur mycket energi de behöver och vad de gör av med. Det går ju aldrig att räkna ut helt och hållet med siffror, men det förstår du väl själv också antar jag. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
De säga bli en vargavinter i år också så då blir de fri tillgång på mat.
Kollade lite på Freefarm och om jag ger 6 kg så fattas de bara lite fosfor så de ska väl gå och fixa. Har en som har PC Horse så de ska få kolla där också. Kan vara kul att jämföra lite olika foderstatsprogram och se om de blir något skillnad.
#4 Ja gör det.
Låter ju bra det i alla fall, då var jag inte helt ute och cyklade med mitt råd. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vad lycklig du är som fått tag i hö… Här har "min" höbonde inte fått in någon skörd alls pga regn och två andra som jag provat har haft alldelse för mycket mögel :( Det blir dyyrt att skicka in prover så nu blir det halm och ensilage för vår del!
Jag har varit rätt orolig för mitt hö. I och med vi slog de så sent så trodde jag värdena skulle vara katastrofala.
Vet inte var du bor men vet annars en som har att sälja (i Kristianstads trakten i Skåne)
Tack, men nej jag bor norr om Göteborg och har redan beställt ensilaget. Jag brukar bara ha hö på sommaren och när de får så liten giva att det inte funkar med ensilage - som nu och förhoppningsvis ett tag till.
Det är inte näringsvärdena som är problemet i år, det har regnat så ofta att bönderna inte haft de dagar de behöver för att få det torrt och de som slagit ändå och inte kunnat skulltorka ordentligt har tydligen fått mögel i det. Som tur är så är pållarna väldigt känsliga/kräsna, så när de inte äter vet jag vad det betyder… Egentligen borde jag väl inte behövt skicka in en hygienanalys, men känns bättre att veta att det är så än att "bara snacka skit"!