Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettarbete-från-marken
Läst 1590 ggr
selfrejection
0

Gå fortare

Jag har funderat ett tag på det här och Guffi går väldigt sakta när man leder honom från hagen eller någonstans som inte är ut i hagen igen. Går man före honom så stannar han bara och går man för långt bak flyttar han bara sig åt sida för att han blir "rädd". Så jag brukar gå precis bakom huvudet och visa vägen med grimskaftet och precis när han börjar gå så gör jag det med, men det går ju så sakta för honom! Typ söndagspromenad/70åring, haha!

Har någon något tips på hur jag ska få honom att följa med i ett vanligt tempo för mig att gåi?

[donkeyqueen]
0

lämnar ett hovavtryck…

[vretenskaniner]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Va bestämd! Prova att gå vid bogen med ett spö, och driver honom framåt hela tiden. Du kan ju börja i ett ridhus/ridbana med hjälp på yttern så han inte blir "rädd" och kastar sig åt sidan. =)

Zabbio
0

Var glad och energisk själv, humör smittar ;)

Sen är det inte fel med ett  långt spö att peta med. Ta så lätt som möjligt, ofta räcker en lätt smekning, men hästen måste ändå lyssna och reagera på den, annars får du ta i lite om det nu behövs. Det är viktigt att alltid, varje gång, börja med den hjälp du vill att han ska lyssna på. Så först bara grimman, sen lätt beröring, sen en klapp med spöt. Använd gärna rösten, och kom ihåg att  vaa energisk och glad.

Om han blir skrämd och hoppr framåt i trav/pass/tölt så låt honom springa ett par steg och beröm ändå, han gick ju fram som han skulle. Nästa gång får du ta i lite mindre bara. Det viktiga är att få en reaktion, har man väl det gäller det bara att visa vart den ska leda.

Använd ridhus eller staket om han bara går åt sidan, har du inte det så får du lägga lite tid på att lära in att han bara komer undan spöt genom att gå framåt. Helt enkelt om du står vid bogen så följ efter med spöt om han flyttar ut bakdelen. Ha ett spö som är långt nog att lägga på rumpan - annars förvirrar du bara med sidförande hjälper som du kanske vill ha kvar i ridningen samt att det blir mindre tydligt. Det handlar inte om att jag runt utan bara att lugnt och tydligt följa efter hans rörelse tills han tar ett steg eller två framåt, då lägger du ner pisken och berömmer. De flesta fattar rätt snabbt vad du vill och då är denna biten inte nödvändig, andra blir  nervösa och går åt sidan, fattar inte eller fattar men försöker komma undan hjälpgivningen - oavsett anledning är det bästa sättet att vara konsekvent och lugn.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.