Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettsjukdomar
Läst 4077 ggr
Nobeel
0

Exem

Vad jag vet så finns det ganska många isisar som har exem!

Om era hästar har exem vad gör ni isåfall för att förhindra det? :)

Alex
0

Eksemtäcke, installning de värsta perioderna (dvs sommarhalvåret, in senast 17.00 och sen stå inne hela natten), samt bra insektsmedel och klådstillande salva. Även duscha man och svans ofta.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nobeel
0

Okej!

Våran häst är väldigt rädd för täcken, men vi tar också in honom på kvällarna. Vi ger honom något som heter ökoson och det funkar superbra! Han blir som en helt annan häst!

Jag blir lite sur på vissa människor som inte förstår att hästen måste in, untan tror att det räcker med salva. Vi har sådana vi vårat stall. Och vissa vägrar erkänna att deras hästar har exem trots att dem inte har någon päls kvar…

annika.g
0

Min häst har eksem, men att ta in honom funkar absolut inte. I en box har han inget annat att göra än att stå och klia sig mot de klivänliga väggarna. Detta gör att klådcirkeln kommer igång och det kliar mer. Det man skulle kunna göra är att ha honom inne bara under skymning då myggen och knotten är som värst. Jag är även i övrigt väldigt skeptisk till boxars påverkan på hästars välmående och tror att de behöver röra sig dygnet runt med sin flock för att må bra.

Vi har täcke på vår häst från april/maj till oktober, tråkigt men nödvändigt. Försöker att ha honom i en hage utan träd där det blåser mycket, den minst "dyiga" hagen. Sen smörjer vi honom med ngn mjukgörande salva, har varierat vilken men just nu "essex hästsalva" och när det kliar riktigt mycket så använder vi kortison för att stilla klådan och bryta klådcirkeln. Sår smörjer jag ibland med bidrottningens salva. Ibland använder jag antispetisk salva. Jag är alltså inte så konsekvent, tror det viktigaste är att han står i en "bra" eksemhage (vilket tyvärr i övrigt inte är den bästa hagen för en häst) och att han har täcke på sig.

Jag skulle gärna lära mig mer om hur foder påverkar. Vår häst går på bete, och när vi bytte från en magrare hage till en med mer gräs blev eksemet värre. Hagen låg dock mer i lä och närmare ett dyigt område. Svårt att veta vilken som är orsaken. Hur tänker ni? Ska gå foderkurs på lördag för en agronom och ska fråga henne. Återkommer med fyndigheterna!

casjacool
0

jag ger vitaminer och mineraler, å har henne inne på nätterna.

på de viset slipper hon täcke å jag behöver inte smörja.

Nobeel
0

Mjo ifs! Vi har ingen hage utan träd så för honom blir det bäst att gå in. Han funkar super på ökozzonet, det är en örtbehandling eller vad man ska säga.

Våran isis får inte gå ut på bete med dem andra första veckan, det är för att det är så otroligt mycket protein och socker i gräset då. Mycket näring. Det ökar exemet. Det var nog antagligen därför eran isis blev värre när ni bytte hage. :)

selfrejection
0

#3 Berätta gärna vad du lärt dig :) Jag ger linfröolja till min kille och det verkar fungera iaf, han har inte varit så här fin på länge. Har funderat på Kiselgur också, men mest för hans hovar, men det ska hjälpa hårremen också.

Min häst har täcke och borde egentligen ha huva, men han tar av sig den och förstör den så jag köper billigare flughuvor istället som skyddar öronen och ansiktet.Han har täcke på sig från april/maj till oktober beroende på väder. Jag sprayar Anti-bit på täcket för att de andra hästarna inte ska vilja klia på honom/bita på täcket. Man får laga tillräckligt som det är :p

Smörjer in honom ordentligt en gång i veckan med ett medel som heter Leovet Bio-skin som är väldigt fett och med bara naturliga ämnen och det fungerar riktigt bra tycker jag.Sedan smörjar jag där emellan vid behov som det är tort eller så.

Han går inte in på nätterna eftersom han inte gillar att stå inne och kliar sig gärna då, och då tycker jag det är bättre att han får vara ute där han kan vara lugn och med sina kompisar.

Duschar ofta och mycket myggmedel. Smörjer också med tjärsalva i ansiktet, öron, skapet, mellan frambenen osv där han får sår så att knotten, myggen och allt annat ska hålla sig borta. När det inte är sår på de ställena brukar jag smörja med Bio-skin där med.

Alex
0

#3 Störningar i tarmfloran påverkar eksemet, så allt "pang på" foderbyte kan mycket väl förvärra det, vilket det ju blir om man byter från en mager hage till en med mycket bete. Dock är det ju svårt att veta om det var det eller yttre påverkan det berodde på i ditt fall. Så man bör vara något försiktig med för kraftigt bete, och framför allt att växla snabbt. Socker, stärkelse och annat mindre naturligt för hästen påverkar, därav att man bör undvika kraftfoder till max till en eksemhäst (egentligen till islandshästar överlag som är lite känsligare gällande sånt, men framför allt till de med eksem).

Mvh Alex
Värd för Ridsport

annika.g
0

jo, det var just socker och protein jag misstänkte när jag nämnde hagbytet. Bör dock påpeka att det inte var ett jättestort byte, men jag har en smal häst så blir betet för magert så blir jag lite orolig att han ska bli för mager. Alltid dessa behov som ska vägas mot varandra! Min häst får ingen kraft, endast en nävre havre och en näve mineraler som belöning när han jobbat. Tack för era tips, det där med linfröoljan ska jag kolla upp.

Nobeel
0

Juste, våran häst blir mycket bättre av att bara i en sjö! Vet inte om det gäller alla men för honom hjälper det.

Alex
0

#8 Proteinet har troligtvis inget med det hela att göra. Vore jag du skulle jag skippa havren. Även om det bara är lite är havre bland det sämsta du kan ge en islandshäst, bättre att bara hålla sig till mineralerna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport