frågor and medryttare
Hejsan
jag har några funderingar ang att vara medryttare.
ser ofta på annonser att man ska stå för hela hästens konstad om jag ska rida den dagligen, några gånger i veckan eller ta hand om det som min egen, och dessutom stå för den höga veterinärkostnaden :O
ska verkligen medryttaren/fodervärden stå för många "höga" kostnader?
liksom om jag vill att någon passar min hund så betalar jag ju en summa inte kräver en summa.. så tycker det är väldigt fel att jag ska betala en stor summa pengar varje månad, dessutom om man kommer leva på en låg inkomst.
anledningen till att jag frågar är för att jag är väldigt sugen att rida några gånger i veckan eller ta hand om hästen precis som min egen.
jag kommer bli mamma i början utav 2012 så läget är inte att jag ska leta efter en foderhäst nu.
har ridigt några dagar i veckan gratis hos några privatpersoner, men hade skolan som kom i kläm så fick tyvärr sluta. men det är svårt att hitta sånna personer som speciellt har islandshästar.
men vad tycker ni och hur gör ni?
när ni söker medryttare/fodervärd, ni som är medryttare/fodervärd?
för jag skulle verkligen inte ha råd att lägga flera tusenlappar på hästen för det behöver både jag och min sambo till våran lilla bebis m.m.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Man kan se på det från flera håll. Är du fodervärd och har hästen som din tycker jag det är självklart att du ska stå för alla kostnader utom försäkringen.
En medryttare skaffar man antagligen för att man själv inte hinner med att motionera hästen tillräckligt ofta eller för att få hjälp med alla kostnader. Det är ganska dyrt att ha häst. Hyr du en häst eller rider på turridning betalar du ju flera hundra kronor för nån/några timmar, så att betala några hundra i månaden för att få rida en eller ett par ggr i veckan tycker jag är ganska billigt.
Just nu har jag en skötare till min häst, som har hand om honom de dagar jag inte kan. Hon betalar ingenting för det eftersom jag ser det som en hjälp till mig. Till hösten kommer jag antagligen behöva en medryttare istället eftersom mina utgifter kommer bli högre och jag ev ska börja plugga. Medryttaren kommer få betala en summa varje månad.
Jag har en ganska ung häst som inte bör ridas mer än kanske 4 ggr i veckan, om jag har en medryttare som rider en eller två ggr i veckan så förlorar jag ju själv "ridtid", självklart är det ju minst lika roligt och mysigt med allt annat runt omkring, pyssel, markarbete osv, men många som vill bli medryttare vill ha valuta för sina pengar, dvs maximalt med ridtid för sina pengar.
#1 jo det förstår jag men samtidigt tycker jag inte att man har rätt att ta så oerhört mycket betalt för att någon annan tar hand om sin häst.
men om man nu skulle ta på sig en veterinär kostnad hur mycket kan den gå upp till? (ungefär)
Det beror ju helt på vad det gäller, har du hästen som foderhäst och den blir skadad kan det ju bli dyrt om du och ägaren kommit överrens om att du ska stå för alla veterinärkostnader, sen beror det ju på vilken typ av försäkring hästen har och vad den täcker.
Sen kan det ju vara så att man som fodervärd står för rutinbesök från veterinären, som vaccinationen, men det är ju inte så dyrt och görs ju inte så ofta ;)
Som medryttare står du sällan för veterinärkostnader, det skulle väl vara om det skulle bli någon skada som du var orsaken till kanske… Jag har aldrig hört talas om det dock…
#3 aa vaccination och andra kostnader man kan spara till är ju helt ok.
men den där dyra veterinärkostnaden om den skulle göra något i hagen osv vill man ju inte ha.
men då har jag fått lite svar på dom "höga" kostnaderna iallfall : )
får väl lägga ut en annans senare då islandshästar runt helsingborg området är svåra att få tag på xD haha!
men som sagt får jag ju göra det senare när ungen har ploppat ut och se vad som gäller mellan mig och ägaren : )

Min medryttare betalar del i hans kosnad( stallhyra, hovslagare och försäkring uträknat vad det kostar per dag).
Tycker inte att jag tar överbetalt, hon får ju i princip göra som hon vill på sina dagar och hon behöver ju inte betala ex boxströ, foder, täckprover, vaccineringar osv.
kissmekate.blogg.se
#5 att säga om du tar överbetalt eller inte är ju svårt att säga då man inte vet summan.. men åh andra sidan så har ju din medryttare redan godkänt kostnaden.
men om man inte har så mycket pengar så blir några tusenlappar i månaden vääldigt mycket pengar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min medryttare betalar ingenting men då förutsätter jag att hon ska hjälpa mig om jag ska resa bort eller blir sjuk och inte kan ta hästen någon dag
#7 okk sånt hade låtit toppen för mig senare ^^
jag har inget emot att stå för utrustning, hovslagare och sånna kostnader som man kan spara till men sen hade det underlättat om ägaren kunde hjälpa en att betala ex hovslagaren om man hade dåligt med pengar så att man kunde betala tillbaka det sen eller ngt x)
får kolla in alla söta islänningar i 6mån till och hålla utkik x)

#6 Kan säga att om jag hade stått i ett heltt kollektivt stall så hade jag troligtvis inte tagit betalt i pengar, utan i att medryttaren tog fodringar istället.
Som sagt, min medryttare har ganska fria händer, denna vecka har hon fått lånat min häst (utan extra betalning såklart) och åkt iväg med honom på kurs.
kissmekate.blogg.se
Hade medryttare på min första häst. Jag stod för alla kostnader men hon betalade 50:- varje gång hon red. Så hennes kostnader varierade efter hur mycket hon red. Snittet var 2ggr/ vecka och då blev det 400 :-för den månaden.
Det är ju bra :)
jag vill ju gärna hålla i gång ridningen samt att kunna rensa tankar lite (:
det är bara synd att islänningar inte gillar att hoppa xD
men man kan inte vara utan deras gångarter heller ^^

#11 Inte gillar att hoppa?
Finns många som gör det. Det är bara för att man oftast inte tränar dem för hoppning, men visst kan man hoppa med dem.
kissmekate.blogg.se
#12 nepp inte dom jag har ridit :/
jo jag vet, åh det är synd för dom kan bli riktigt duktiga på att hoppa ^^
men jag tycker inte att jag hör att det är många som hoppar med sina islänningar, kanske är jag i fel krets x) men har inte hört så många som hoppar med dom mest tävlar och rider dressyr.
jag är inte så sugen på att tävla varje helg, utan jag gillar mest rida ut träna på gården, hoppa osv :)
tycker det är jätte roligt att arbeta med hästarna och ha en mysig dag samtidigt.

#13 Visst, de flesta som skaffar en islandshäst gör det för gångartsridningen och inte för att hoppa.
Och tyvärr, är man över 18 år så måste man tävla i hästklasserna på hoppning, alltså 90 cm i den lättaste klassen.
Min häst skuttar gärna över lite hinder, men han är inte tränad och det ser ganska roligt ut eftersom han hoppar en bit ifrån och endel över själva hindret 
kissmekate.blogg.se
Min första isis hoppade 110,
dock inte med mig i sadeln
#13 jag är inte intresserad utav att tävla i något, men ev någon tävling då o då hade väl varit kul x)
jag vill bara rida och träna m hästen :)
älskar att träna hästen och en själv åh se hur allt går uppåt utan att tävla mot någon annan är sig själv.
körde in en shettis och då är det mkt träning och sen att se resultatet även om det tog ett tag är så underbart ^^

Jag tycker att har man en häst på foder så får man vara beredd att stå för alla kostnader.Hade en islänning på foder för ca 9 år sedan.betalade för stall hyra foder och in&utsläpp. blev ganska stora kostnader för han hade stora problem med eksem.. Efter det så blev jag medryttare åt en tjej med 4 st islänningar.betalade 400 kr i månaden och fick rida i princip hur mycket jag ville.men hjälpte ju också till att pyssla om hästen.Mocka och städa ihagen ibland. men när jag varit sjuk och inte varit där på 14 dagar så ville ägaren att jag skulle betala i allafall.Då blev jag inte så glad.Kunde förstått om hon hade stallhyra att betala men hon hade sina hästar hemme. har lite blandade känslor med det där med att betala som medryttare. Om jag sätter in en annons om att jag behöver hjälp med att rasta min hund så ska jag ju såklart betala för det.men en som behöver hjälp med sin häst ska ha betalt!! Samtidigt är man ju så glad över att kunna få rida. men jag tycker iallafall att några veterinär kostnader ska man inte behöva stå för som medryttare. Om du hittar någon som behöver hjälp så tänk på att det ska stämma i kemin mellan er annars blir det nog kämpigt.och säg ifrån om du känner att något inte är ok.. Hoppas du hittar en bra lösning som känns är ok och är himla skoj:)
#17 okej, jag har aldrig haft någon häst på foder och medryttare då red jag gratis då och då dom inte hann.
men tyckte inte det var så roligt för islänningarna ville dom rida själv så fick bara rida dom om de inte hade tid efter jobbet och istället så ville red in deras 3åriga adenner gratis, men bara en månad för jag svarade på att rida in islänning inte ardenner :/
Om jag hade medryttare så hade jag inte tagit betalt, däremot om h*n vill träna/ tävla får de stå för den kostnaden.
Hade jag varit nöjd med min medryttare så hade jag vid tex jul födelsedag gett en present/ julklapp.
alla ser det på olika sätt, jag skulle inte ha medryttare utan att ta betalt varför ska jag låna ut min häst som jag köpt för massa pengar, betalar massor för i mat, stallhyra utrustning mm och sen bara låna ut den gratis.
Om jag lånar ut min häst till någon vill jag ha betalt eftersom jag ser det som en uppoffting för mig att låna ut den, helst vill jag rida min häst själv, men skulle jag vara tvungen skulle jag såklart ta betalt, det kostar att ha häst och varför ska medryttaren bara åka snålskjuts på att jag har häst, nä betala eller köp en egen eller betala för ridskola istället är min åsikt.
Sen finns det säkert dom som uppskattar att få hjälp, men inte jag, jag vill helst sköta allt själv och rida själv och skulle jag ha en medryttare skulle det vara av ekonomiska skäl i såna fall.
Jag tycker hästarna funkar bäst och är mest präglade på mig själv när jag inte har andra som rider dom, inte ens mamma rider hästarna som jag tränar just för att det funkar bäst med en ryttare och då är mamma jätte duktig och rider rätt likt mig.
#20 uppoffring? man skaffar ju bara en medryttare om man inte har tid med sin häst x)
att ta värsta betalt för någon enstaka ridning är bara töntigt enligt mig.
har man skaffat sig ett djur får man ju ta hand om den eller betala någon som kan hjälpa en.
Men i hästvärlden tar man betalt ist…helst sjukt xD
jag hade inte tagit betalt då jag bara hade tagit en medryttare man kan lite på, men om jag tar ut min häst på foder tycker jag det är ok att ta betalt så som stallhyra, foder och ev utrustning.
sen är det väldigt fult att man låter någon annan betala sin häst (medryttare) ekonomiska skäl, då kanske man ska tänka över på att sälja sin häst istället. medryttare för mig är till för dom personer som inte riktigt har tiden att motionera sin häst ex pga graviditet, skada eller att skolan/jobbet kommer ikläm någron dag i veckan och då har man någon som kan motionera sin häst åt en.
åh visst alla rider olika men det är väldigt bra för en häst att egentligen ha någon ny ryttare på ryggen ibland. då alla gör olika men vissa hästar vill bara ha en ryttare osv.
så tycker jag iallfall ^^ men alltid kul att se hur folk tänker annorlunda annars hade de ju inte varit något kul att diskutera ;)
och jag kanske har köpt in hästen för 50-100 000 kr så varför ska jag låna ut min häst gratis??
Köp en egen då om man inte ens kan vara med och betala på skor, mat, försäkring mm det är väl rättvist att du som medryttare är med och betalar för hästen när du ska vara med och använda den? att mocka fodra mm är inget jobbigt jobb, det är sånt som ingår när man rider och jag tycker att man man ska använda hästen så får man vara med och betala också.
Jag har ju köpt hästen för massa pengar och medryttaren ska bara åka snålskjuts för att den hjälper till lite, det kostar att köpa hästar och det kostar att ha hästar och därför kostar det också att låna hästar.
jag tycker det är lika sjukt att medryttare ska få rida gratis bara för att dom hjälper till och mockar och fodrar lite det är liksom inget heltidsjobb medryttaren utför som den ska ha lön för.
kan man inte betala för sig kan man gå till en ridskola eller köpa en egen häst istället.
jag har ju som hästägare köpt hästen för massa pengar ska jag då stå för allt och sen låna ut den för att få lite skötselhjälp? njae då låter man ju hellre bli och gör det där lilla extrajobbet själv.
jag har haft medryttare förut och då har jag tagit betalt, men jag har efter ett tag upptäckt att det inte är värt de där extra pengarna eftersom hästen blivit sämre av att ridas av flera ryttare.
jag kan tycka att man inte ska ha häst om man inte har tid för den istället, tid har jag inga problem med och jag mockar gärna och fodrar själv, men när jag hade medryttare gick jag på gymnasiet och hade 2 hästar och den ena skulle säljas, men den blev inte såld tillräckligt snabbt så jag var tvungen ett tag för att få ekonomin att gå runt.
Alla ser det olika och jag kan förstå att man vill låta medryttaren rida gratis eller få betalt om medryttaren är duktigare än en själv och utbildar hästen vidare. Men i mitt fall är det väldigt svårt att hitta en medryttare som är bättre än mig själv, de tränare som är tillräckligt duktiga har liksom redan egna hästar och är inte intresserade av att rida min så ska jag ha medryttare så är det liksom bara motionsridning och ingen vidareutveckling utan ridning på min utbildning och då tycker jag att jag ska ha betalt.
nu skulle jag aldrig skaffa medryttare på de hästar jag har idag eftersom de är tävlingshästar och det gör mer skada än nytta och jag låter hellre hästen stå än att någon annan rider, men skulle ekonomin vara så dålig så jag var tvungen skulle det vara en annan sak.
Sen är det svårt med islandshästar, för de flesta "vanliga" ryttare kan ingenting om takt eller hur man rider en islandshäst korrekt och det är väldigt få islandsryttare som sökermedryttarhäst, de flesta är vanliga ryttare och på en vanlig häst kan man inte förstöra lika mycket som på en islandshäst. nu är inte mina hästar svårridna, men kan man inte takt och sånt kan man förstöra rätt mkt ändå.
Aja nu babblar jag en massa om mina egna hästar som inte har med saken att göra, men vart vill jag komma jo att jag tycker att man ska vara med och betala om man använder hästen för det kostar massor att ha häst och lite ynka hjälp i stallet är inte så mkt värt att medryttaren ska få rida gratis för vi hästägare lägger ner massor på våra hästar och då är det inte mer än rätt att medryttaren ska vara med och betala.
En normal stallhyra här ligger på 3000 i mån, skor 500 i mån försäkring 200 (bara veterinärvård) är det inte då rätt att medryttaren åtminstone betalar tex hälften av stallhyran.
Sen utöver det har utrustningen kostat en massa. Nä ska man rida ska man betala tycker jag.
#22 du hoppar utanför ämnet x)
otrevligheter kan vi lämna utanför ämnet, alla har OLIKA synpunkter.
du har tydligen inte läst så mkt om vad jag menar -.-'
bråk osv som du försöker starta upp med tycker jag inte tillhör ämnet.
frågan var VAD MEDRYTTARE OSV BETALAR inte vad du tycker…
du sa vad du tyckte och jag sa vad jag tyckte det är ett diskussionsforum och jag är inte ute efter att bråka utan yttrar bara min åsikt precis som du gjorde själv.
Du tyckte att det var knäppt att medryttare skulle betala för att rida och jag och många hästägare tycker det är knäppt att ni medryttare ska åka snålskjuts på att vi hästägare har köpt hästar som kostar massvis med pengar i inköp, utrustning, mat, skor, stallhyra mm.
#23 I ditt första inlägg frågade du ju vad folk tyckte, så då frågade du faktiskt om Valtyrs åsikt ;)
Jag håller helt och hållet med, hästen kostar mkt att köpa och att ha. Och oftast behöver man medryttare för att få ihop det ekonomiskt då det är väldigt dyrt med uppstallning om man inte har egen gård… Om jag en period inte får det att gå ihop riktigt utan behöver en betalande medryttare, då tycker du alltså att jag skulle välja att sälja min häst istället?
Ärligt talat, att rida kostar pengar, var, när eller hur du än väljer att göra det. Egen häst kostar pengar, att hyra en häst kostar pengar (och är du medryttare så hyr du ju faktiskt en häst, eller?), gå på ridskola kostar pengar, rida på turer kostar pengar. Det är ingen billig sysselsättning vi har valt, därför är det väl superbra om man kan hjälpas åt att betala dessa kostnader som ägare/medryttare? Flera personer får ju då mäjlighet att hålla på med det dom vill hålla på med utan att bli ruinerade?
lite off topic men gud vilken läcker färg din häst har :) vad heter färgen?

#0 Jag är lite nyfiken på vad du tycker är en hög summa? (och för hur många gg i veckan man får rida?)
kissmekate.blogg.se
Jag söker medryttare till min andra häst just nu och såhär tycker jag att det ska vara: Dom dagarna som hon är i stallet ska hon motionera hästen, borsta och kolla igenom så att allt är bra, hålla utrustning och stallet fint och mocka. Även fixa iordning kvällsfodringen och sånt. Då ska det vara gratis. Eftersom man hjälper till i stallet och sånt också. Men om man bara vill rida så tycker jag att man kan betala några hundra.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
#26 Ja, visst är den läcker. Han är moldott med silverman/svans, eller silvergulbrun :)
ja otroligt fin färg :) vi ska nog åka och titta på en hingst som är silvergulbrun men han var lite annorlunda, mer cremefärgad med guldig man och mörka ben
Inte världens bästa bild, men här syns iaf att manen är ganska guldfärgad och att benen är mörkare. Åh, vad spännande med en hingst med den färgen, då kan jag betäcka mitt lilla sto hos er om några år ifall ni köper honom :D
Vad heter han?
Det är inte den danska hingsten Albert fra Bakken? Han är superfin! Skulle gärna köpt honom själv om jag haft råd och möjlighet att ha hingst :P
Jag har kikat på denna tråd länge utan att skriva min åsikt. Hur som helst, mina medryttare har alltid betalat och ändå hjälpt till med stallsysslor. Så har jag haft medryttare pga. tidsbrist när jag numera pluggar. Jag anser att en medryttare ska betala och hjälpa till med stallsysslor, den rider ändå hästen och jag som äager både betalar för den och sköter stallsysslor. Mina medryttare har även haft en hel del regler, vill inte ha busridning på min häst. Dessutom har jag alltid velat sköta träningen själv.
Däremot hade jag en väldigt duktig tjej som hjälpte mig att utbilda Herkules i 5 och 6 års åldern, hon red självklart gratis eftersom hon hjälpte till med töltsättning och utbildning. Dock köpte hon en del mineraler och annat smått och gott till honom som tack för hon fick rida honom. Hon tyckte han var en sån underbar häst ich att utbilda han var bara kul!
Idag har jag ingen medryttare, utan hinner inte jag så skickar jag ut Herkules i skogen med mamma på lugna turer eller fartiga turer utan krav! :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
jo vi är intresserade av Albert, har du träffat honom? vi tänkte åka och ner och titta på honom någon dag den här veckan
#34 Nej, tyvärr inte träffat honom, bara sett honom på bilder. Hoppas att ni tycker om honom och att det blir köp! Berätta gärna hur han var och hur det gick :)
vi åker nog dit i slutet på veckan eller i helgen, berättar sen om hur det blev :)
Ser att många har skrivit sedan jag kollade in sist x)
#27 just nu så har jag inte alls råd att rida överhuvudtaget och vill inte heller eftersom jag är på tjocken. vill inte att de ska hända lillen något x) men hög summa tänkte jag ex på en summa som ägaren inte kan säga hur hög den blir ex om hästen skulle skada sig och hon vill att jag ska stå för en sådan summa osv. svårt att förklara lite speciellt nu när jag inte har råd alls^^
#33 visst kan man betala en viss summa för ex halva stallhyran eller något sånt. regler är ju alltid bra oavsett så man vet vad ägaren tycker & du verkar ha bra regler :)
hoppas att jag inte ha missat någon fråga nu annars är de bara att fråga på :)
#36 hoppas de går bra :D
verkligen en söt häst det där :)

Jag har kontrakt med min medryttare, där står den fasta summan hon betalar i månaden, men även om hästen blir skadad under tiden hon rider eller hanterar hästen blir hon skyldig att betala vetrinärvården samt resor till klinik.
Gäller även om utrustning går sönder så är hon skyldig att betala detta.
kissmekate.blogg.se
Valtyr; hur gick det med titten på Albert? Hur var han och blev det något köp? Är så nyfiken ;)
vi hittade en annan i sista sekund som vi var och tittade på i torsdags, den hade bättre stam på mammans sida och mamman är bedömd med klass 1 på rid och han har 115 i blup, jag vill jätte gärna ha honom men allt hänger på om ägarna kan tänka sig att gå ner lite i pris för jag har inte riktigt råd med så mycket pengar som han kostar så vi får se hur det blir. Men jag hoppas verkligen att ägarna ska säga ja så håll tummarna :)
Vill inte skriva ut här vad det är för nån innan något är klart, men om det blir han så berättar jag :) den var superfin iaf :)
vill säga en liten sak.
Om man har tidsbrist och skaffar sig en medryttare så att hästen får komma ut istället för att stå i hagen lite för mycket så är det bättre för hästen, så då spelar det väll ändå inte så stor roll?
Även fast man inte vill låna ut den menar jag så är det för "hästens skull"
Jag vet att det kostar mycket pengar att ha en häst, det vet alla som håller på med hästar om :)
Men om jag söker medryttar häst, så tänker jag inte betala, för jag tycker att om jag ställer upp för hästägaren så blir det lite win-win. Jag hjälper henne för att jag får rida hennes häst. :)
T ex. snackade med en tjej länge och sedan när det nästan var klart så säger hon att jag ska betala, när jag i min annons skrev att jag inte kan göra det.
För hade jag haft råd hade jag ju haft en egen häst. 
// Molly
molllyr.blogg.se