Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1376 ggr
Killen
0

Hur hade du gjort?

min häst är lite svårfödd, hela hösten och vintern fick jag kämpa med hans hull, han var aningen smal och frös lätt. I år har han gått ute dygnet om på ganska kraftigt bete, är nu ganska snygg, ev lite rund men det är jag bara glad över så han har lite till i vinter, han går ner ganska lätt och snabbt. Han har fram till nu haft iaf en annan häst som sällskap på natten i hagen, de flesta vill ha sina hästar i bantarhagen på natten eller så tas de in. Den hästen som han gick med nu har blivit halt och måste så i sjukhage. Hur hade ni gjort? Altinativen är: 1. han går ute själv 2. Han får gå över ca klockan 20 ( när de andra hästarna flyttas över) till bantarhagen. Den är helt nerbetat. Utsläpp till sommarhagen är först vid kl 12. Ej någon utfodring i hagen. 3. Han får stå på box, intag ca 20, utsläpp till bantarhagen vid 7, dock kvällsfodras de. Jag vill inte att han ska gå ner i vikt.

kissmekate.blogg.se

powderpuff
0

Om han går ute själv, har han så han kan se de andra eller han blir helt ensam? Har han lätt att tappa så hade jag nog haft han kvar på betet OM han inte stressar om de andra försvinner.

Annars hade jag tagit alternativ 3.  Tycker de verkar jätte lång tid att de inte får något att tugga på mellan 20.00 till 12.00 dagen efter.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Killen
0

Precis, tycker också att det är förlång tid de står i bantarhagen. Han brukar inte bry sig om han är själv och bantarhagen är precis brevid och där står det några fråns hans flock. Hagen är ganska stor, men på andra sidan brukar tre stora hästar gå ute, går han allra längst bort så går unghingstarna där, så han kommer att se andra hästar.

kissmekate.blogg.se

powderpuff
0

Då hade jag låtit honom gå kvar Skrattande Har själv en häst i en bantarhage men hon får halm och vitaminer och mineraler så de går ingen nöd på henne. Jag slår något kg gräs till henne på kvällarna. Snart har hon bantat ner så hon ska få gå dagtid på bete Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Killen
0

Ok. I natt blir han så illa tvingad att gå ute själv, för jag sitter på jobbet till kl 01 och några i stallet gjorde ett försök att få in honom, de är ändå de som jag brukar vara med så de är inte helt främande för honom, men han ville inte bli tagen. Den som kvällsfodrar ska kolla till honom vid kvällsfodringen om han ser ok ut själv iaf

kissmekate.blogg.se

Alex
0

Jag hade också låtit honom gå kvar själv om han fixar det. Och får de inte in honom verkar det ju inte gå någon nöd på honom… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Snaedis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan du inte ta in honom och stöd fodra med hö ?

Zinoida
0

Kan han inte få gå bantarhagen bara mellan 20-07? Om det ändå är folk som släpper ut hästar som står inne klockan 7 borde dom väl kunna släppa över honom i den bättre hagen den tiden, istället för att han ska behöva gå där till 12?

Om det inte funkade med att han gick ensam i den bra hagen över natten förstås :)

Killen
0

#6 Om jag stödfodrar så blir han iaf utan mat mellan ca kl 20 till kl 12.

#7 Tyvärr går inte det för det är bara jag och min medryttare som kan ta honom i hagen

Dock har jag kännt en början till fetnacke på honom, så han får gå in nu, då får han kvällsfoding och jag har fixat att han får fukost.  Sen ut i bantarhagen.

Igentligen hade han fått gå direkt ut i sommarhagen, men den grindöppningen är jättesvår att öppna och min häst har ganska brottom av sig att komma ut på mornarna, även om det är i själva hagen han brukar sticka i så vågar inte hon som släpper ut chansa.

kissmekate.blogg.se

annika.g
0

Jag hade ställt in honom i bantarhagen över natten/hela dygnet. Släng in massa sly och ev halm så har de saker att tugga på. Bra för hästar som bantar så dina stallvänner är förhoppningsvis positivt inställda.