Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1304 ggr
fjölnir
0

Tacksam för svar!

Tjenare tjenare! Glad

Ägaren till vår nyköpta islandshäst har ridit honom ca 5 gånger i veckan och säger att islandshästar behöver inte ridas varje dag som en del andra hästar behöver. Jag har även hört från en hel del andra att dem inte behövs ridas varje dag… Vad jag undrar över är: behöver en islandshäst ridas varenda dag eller kan man rida 4-5 gånger i veckan och sedan låta den vara i hagen med polarna de andra dagarna?

Zinoida
0

Är det någon som rider sin häst 7 dagar i veckan? Alla behöver ju vila emellan åt, kroppen behöver få slappna av ibland och få tid att läka tex muskelbristningar osv, såna små-"skador" som man kanske inte märker av. Att ridas 7 dagar i veckan hela tiden kan väl inte någon häst må bra av?

Jag tycker det är alldeles lagom att rida en vuxen häst 5 dagar i veckan. Yngre hästar tycker jag ska ridas 3-4 dagar i veckan. Sen beror det väl såklart på i vilken kondition hästen är osv och hur hårt man jobbar hästen när man rider.

Sen finns det ju så mycket annat man kan göra med sin häst annat än att rida ;)

Alex
0

Alla hästar behöver vila emellanåt, oavsett ras. Så det har inget att göra med om det är en islandshäst eller inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

fjölnir
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag håller fullsträndigt med att hästar behöver vila, tack så mycket för svaren! :)

annika.g
0

Hästen har behov utav rörelse varje dag, men detta kan lösas på mkt bättre sätt än att åka ut och rida varje dag. Hur man lägger upp träningen beror på vad man vill göra med sin häst (långdistans, tävling, hobby). Att motionera sin häst varje dag är inga problem men det är vad du gör som är det viktiga. promenera utan ryttare kan t ex hästen göra hur mycket som helst (i det vilda är hästen i rörelse stora delar av dygnet för att söka föda). Tränar du ett hårt muskelpass så måste musklerna få återhämta sig, annars kommer hästen aldrig bygga muskler för det är just under vilan som de byggs. Det är dock fortfarande bra att hålla igång kroppen, så om man ridit ett hårt pass en dag kan man t ex promenera eller skritta på lång tygel dagen efter.

Som sagt, vem hinner rida 7 dagar i veckan? Se i stället till att hästen har en stor hage där den kan spendera sin tid i rörelse med sin flock. Så slipper du komma ut och se till att den rör sig. Du slipper stressa ut och hästen mår bra. Vill du sedan att hästen ska få bättre kondis och muskler får du rida några gånger i veckan.

Minns själv att jag, för många år sedan när jag bytte tillbaka till islandshäst från ponny, fick höra att islandshästar inte behöver ridas varje dag. Men det behöver ingen annan häst heller så länge de får mycket utevistelse där de rör på sig.