Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettoff-topic
Läst 7021 ggr
Zabbio
0

När är det grisepass?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När är det grisepass och när är det passtaktig tölt? Travtaktig tölt? Grisetrav, finns det?

Visa gärna bilder och förklara var ni anser att gränsen går mellan taktfel i tölten och grisepass. Är allt som inte är klockren tölt grisepass?

Är bilderna nedan grisepass? Jag har nämligen fått höra det. De är alla -utom den alra nedersta - ridna i ett ganska kort tempo. Jag vet/har hört att det inte är önskvärt att tre ben är i marken samtidigt, men gör det att det blir grisepass…? Vissa bilder har trebensstöd, några inte, även om gräset döljer lite..

Jag tog bara med benen eftersom jag inte ser hur formen har något med takten att göra (annat än förståss att man kan ta hjälp av formen för att ändra takten.. me takten är väl nedslaget i marken/hovföljden, den ser man väl på benen, så ott det nu går på stillbilder) Att han är passtaktig speciellt i ökade tempon ibland, det vet jag. Emellanåt kan jag märka en lätt travtakt i riktigt långsamma tempon. Men grisepass?

Han går varken i skritt eller ''flatwalk'' på någon av bilderna, utan har den där typiska töltkänslan.

Ja, det är en travare för den som undrar och nej, jag använder inte vikter eftersom jag bara nöjesrider och inte känner att jag har behov eller kunskap nog för att använda dem :)

Tack för att ni delar med er av era åsikter och kunskaper :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

may-britt
0

inte lett och  se men jag ser inte noe grisepass

men tölta honom på  volt med hue inn mot volten och jobba hans bakpart rundt och  la honom inte tölte rett frem viktig med grisepassare eller de som har travtakkt i  tölten tölta volt och  8 och tölta i  opna men alldri  rett frem för han har lagt inn ren tölt och   sin form

ved grisepassar hjelper bots på  forben ved travtakkt hjelper tyngere sko 10mm eller bots bak

skoing av disse som inte er ren i tölten har jätte mycke och si at de er skod rett for och  hjelpa dem til rett tölt:)

may-britt
0

grisepassar skall trava mycke med stor fart och  travtakkt skall de galoppere mycke och  löse opp

Zabbio
0

Tack för tips :)

Vikter och skoning kommer jag dock inte experimentera med, om det bara är en mindre taktavvikelse så känner jag att det är sundare att låte den mindre taktavvikelsen vara än att mekaniskt forcera eller ändra på hästens rörelser. Eftersom jag som sagt inte tävlar finns det ingen anledning för mig att experimentera med mekaniska hjälpmedel och riskera att göra något fel.

Skulle det däremot vara ren grisepass - vilket jag har svårt att tro - får jag väl sluta rida honom helt i ''gait''..

När jag rider på hårdare underlöag hör jag tydligt ''black-n-decker", eller ''pick-a-pocket". På gräset hörs det förstås inte så tydlgt, men det är samma vigglande känsla i rumpan från bakbenen och lite vibrerande i bröstkorgen, däremot känns det lite mjukare/luddigare på gräs men jag har antagit att det mest är det mjukare underlaget.

Ibland känner jag ju hur det blir helt fel, men när det känns ''rätt'' känns det som ovan.

När vi går riktigt fort kan det kännas som att det blir en aning taktfel - åt pass - men inte så mycket att det stör egentligen.

Sen kan ju formen alltid bli bättre, men det är ju en annan sak..

Bilden är när vi går riktigt fort (för oss) utan att det känns pass.

Frågan är väl mest om det är en så stor taktavvikelse att det inte längre kan räknas som tölt (eller rack, eftersom han nu inte är islandshäst.. men fotförflyttningen är ju densamma i bägge)

Alex
0

Det ser inte ut att vara grisepass, utan helt okej takt på de flesta bilder (lite svårt att se när man inte ser hovarna). Något travtaktigt i alla fall på sista.

Grisepass blir det absolut inte av att hästen har tre ben i marken. Skritt, möjligtvis… FlörtEn grisepassande häst går som en kamel, flyttar samma sidas ben samtidigt, dvs lyfter upp dem från marken och sätter ner dem i marken i princip samtidigt. I tölt sätter hästen ner vänster bakben i marken när vänster framben är som högst i luften = fyrtakt. Är du med på skillnaden där? Det ska alltså ta lika lång tid från det att hästen sätter ner vänster bak tills den sätter ner vänster fram, som från det att den sätter ner vänster fram tills den sätter ner vänster bak igen…

Helt enkelt lika lång tid från en hov sätts ner i marken tills en annan gör det, precis som skritt. Flört

Men det är när tiden ändras det blir taktfel. Blir det längre tid från framben till bakben och kortare från bakben till framben, då går det mot passtakt, ju större tidsskillnad, desto större taktfel. Och när benen förflyttas samtidigt - då har du ren grisepass. Gränsen skulle jag säga går när du tappar fyrtakten. Så länge du har tydlig fyrtakt, men ojämn fyrtakt (dvs inte lika lång tid mellan varje hovnedsättning) så är det "bara" taktfel. Tappar du fyrtakten - då har du grisepass.

Grisepass verkar dock inte vara något du behöver oroa dig för, vad jag har sett. Det är nog större risk att travtakten spökar. Och travtakt funkar som passtakt, fast tvärtom. Flört Dvs när det blir kortare tid från det att frambenet sätts i till bakbenet gör det, och längre tid från bakben till framben, då har du travtakt.

Man kan väl säga att vid passtakt lyfter hästen frambenen för tidigt och vid travtakt lyfter de bakbenen för tidigt. Slänger med en bild på väldigt tydlig travtakt, där höger bak har tagit sig på tok för långt fram i jämförelse med de andra benen. I det läget skulle höger bak fortfarande vara sträckt bakåt, som max precis i början av framåtrörelsen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
0

Och nej, grisetrav finns inte. Grisepass är ju en dålig och oönskad version av flygande pass (som ska gå fort, ha sväv och vara lätt fyrtaktigt). Grisepass är kort, stelt och utan sväv, samt helt tvåtaktigt. Nåt liknande i trav existerar ju inte, eftersom det inte är fel att ha hästen i en kort trav. Flört

Här kommer en bild som visar korrekt fyrtakt i tölten, dvs ren tölt. Så du ser vart bakbenet på förra bilden borde ha varit placerat.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio
0

Tack för förklaringen :)

Jo, det finns lite travtakt emellanåt och han är inte helt..vad ska man säga.. likadan? Från dag till dag. Ibland blir det riktigt passtaktigt och nästan 2-takt, men det är väl den enda ''gångarten'' jag korrigerar på honom. För övrigt siktar jag på en viss känsla.. om han är helt ren där eller inte vet jag inte, men den känns rätt, skön att sitta och lite ''uppåt''. Hamnar han någonstans nära den så försöker jag trixa till honom med skänklar, sits och ev. lite böjning för att rätta till det, men jag ser det inte som bnågot stort problem. :) Förutom den oönskade grisepassen/passtölten så hör jag väldigt liten skillnad på takten när han går i det jag anser är ok tölt med lite avvikelser, utan det är allra mest känslan i rumpan som ändras..

Sen känns travtakt ''nyttigare'' än passtakt av någon anledning.. men det är nog bara som jag fått för mig. :)

Zabbio
0

#4 Förstår inte alls vad du menar med travtakt… den ser ju helt jämnt fyrtaktig ut för mig… *lol* ;)

Kunde inte låta bli när jag såg denna bilden idag.. vad kan den hästen INTE? hmm.. (j.. allt är fel på den bilden.. uschia, tygelkontakt och form..bleh.. men den är lite kul..:P )

Alex
0

#7 Haha nä, ingen travtakt på varken den bilden eller din sista… Flört *fniss*

Men jo, du har helt rätt med att det är lite bättre med travtakt än passtakt. Grisepass är ju inte bra, orsakar låsningar och spänningar hos hästen (oftast kommer ju passtakten av att hästen är stel/spänd), sånt gör ju inte travtakt, även om det är lite jobbigt att ha den där. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport