Eksemtäcken
Någon som har prövat eksemtäcket som finns på Börjes?
Har haft både Hööks och det dyra. Inga håller ju mer än några dagar. Min häst går och kliar sig överallt.
Jag har inte testat från Börjes, men har ett från Jacson som håller väldigt bra, det enda som lossnat är lappen över svansen och spännena till huvan har gått sönder.
Smörjer du in din häst något också eller har du bara täcke?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har aldrig haft täcken förut. Han är 9 år och har haft lindrigt eksem. Förr hade jag en massa och smörjde in med. Bla Absorbine men tycker att det inte fungerar så bra längre. I höstas hade han kliat sönder halva manen så den var kortare än en fjordings man. Så i år tänkte jag pröva att ha täcken på. Men det har blivit både jobbigt och dyrt.
Han fick fång för ca 6 veckor sedan och har fått stå i en grushage där han kunde få komma in på lösdrift. Men i lösdriften har han stått och kliat sönder alla täckena. 3 stycken är lagade så mycket så det går inte att laga så mycket mer nu. Decimeterstora hål har det varit. Har givetvis stängt till lösdriften men han har ingen respekt för tråden så han forcerar den och springer in ändå. Det är med järnpinnar som vi har stängt till lösdriften för det är så hårt där så man kan inte få ner vanliga pinnar. Suck! Denna sommar har verkligen varit jobbig. Nu får han beta 2 timmar per dag iaf. Ska börja rida honom denna vecka. Har longerat honom några ggr nu. Och han är pigg som sjutton.
Jag vet hur det är med detta kliande, och lagande av täcken, tillslut finns det inget alla laga längre. Och att dom kliar av all man är inte ovanligt om man inte tar hand om det ordentligt. Min kille har knappt haft någon man eller pannlugg det senaste åren, men jag köpte honom i höstas och har verkligen smörjt och smörjt och smörjt i år och nu är han jättefin, knappt kliat bort någonting. Så det gäller att man tar hand om det ordentligt om man vill ha en fin man i höst :)
Jag kan bara tipsa dig om att försöka hitta något medel som fungerar för din häst och börja smörja. Jag använder Leovet Bio-skin oil till min, och det gör alla andra i mitt stall också. Det är ganska dyrt, men drygt och fungerar verkligen. Det finns att köpa på lite olika ställen, tex här, här och här.
Många använder Prob till sina exemhästar, jag har aldrig provat och kan inte säga något om det, men det verkar fungera också. Det är lite vanliga att hästaffärer säljer det så det är ganska lätt att hitta.
Har du tur kanske det räcker att du smörjer in honom och inget täcke.
Glöm inte att duscha och tvätta man och svans ordentligt ganska ofta så allt skorv försvinner, du kan tex använda grönsåpa eller Head&Shoulders. Prob har ett speciellt schampoo för detta också.

Jag har inte provat Börjes täcken, dock eksemtäcket från Horze, vilket min häst strimlade i tre delar på mindre än en månad, det var dålig passform på det tyckte jag, dessutom blev det väldigt blött och hängde när det regnade. Min häst är dock en ganska tanig treåring! Nu köpte jag två täcken från gekås, Ullared. De satt som en smäck! och är tjockare i tyget än det andra, hoppas det håller ;-) dock är det inte lika tjockt som Jacksons täcke, som även det verkar super ( har en annan häst i hagen som använder detta) hon har även två täcken från Boett som vi syr ganska ofta på… så det är nogs vårt att hitta täcken som håller. Jag smörjer inte in honom än, vet inte om han har eksem ännu. Men förra sommaren kliade han av sig halva manen och pannluggen, dock är han varken svullen eller skorvig i hårbotten. men eftersom han går i en ganska skuggig och på vissa ställen-blöt hage, så valde jag att täcka honom. Jag kan rekomendera gekås om du vill ha ett billigt täcke som är bra! du får två täcken för 800:-

3: Jag har smörjt honom fast han har haft täcke. Men det konstiga är att han bara kliar på nedre delen av manen. Den vid huvudet och luggen får vara kvar. Det är liksom i mitten som han kliar bort det. Sedan är det vid svansfästet. Jag köper ett medel som heter horsol det är en sorts olja som man sätter på manen och svansen. Det finns att köpa på apoteket. Men det jag ändrade på förra våren var att sluta med kiselgur. Det har han fått sedan han var liten. Kom på det för ca en månad sedan så nu har jag börjat ge det igen. Vet inte om det kan vara därför som han har kliat sig så mycket förra året och i år. Vi får se nästa år. :)
Grönsåpa använder jag alltid när jag tvättar mina hästar. :)
4: har bett en kamrat att köpa hem eksemtäcket från Ullared. Hon ska dit i slutet av den här veckan. Hoppas det finns hemma bara. :) Har bett henne titta efter betesreducerare också. Så kan han gå längre på betet. Fick ju fång för 5-6 veckor sedan.

Jag vet hur det är att ha en fånghäst, jobbigt. Jag såg att de hade betes reglerare på gekås också. Hoppas han blir bättre.

6: Han är redan bra.
Han hade fått lätt fång enl veterinären. Han sa, att det nog inte ens kommer tillbaka. Men man vill ju vara på den säkra sidan ändå. Nu ska han få beta i 2-3 timmar per dag nästa vecka ökar vi på en timma osv.
I går var hovslagaren här och han visade var man kunde se ifall en häst haft fång på hoven. Och han sa att det syntes ingenting på honom. Så nog var det lätt fång. Men jag är förvånad att det syntes på honom då. För folk säger ju att islänningar är en tålig häst som inte visar att dom har ont förrens det är jäkligt ont. Men min Fille visade mig det genom att knappt ta ett steg på morgonen. Och han låg även i boxen när jag kom dit. Han stöpplade fram när jag ledde ut honom. Och han var stel i frambenet i över en vecka.
Så vi hade verkligen tur i oturen. 
Vilken tur att det var så lätt fång :)

#8 Ja, man får hoppas att det inte kommer tillbaka nu.
En kompis till mig har varit på Ullared i går. Hon köpte två eksemtäcken och en betesreducerare till mig. Får väl dom på söndag eller måndag. Täckena kostade bara 349 kr och reducerare 79 kr. Så jag fick två täcken för samma pris som ett kostar på Hööks. 
Ni som har eksemtäcke på era hästar. Har ni de på dynget runt även när de regnar?
De eksemtäcket jag kännt på är relativt tjockt om man jämför med flugtäcke. Hur blir de när de blir blöta?

#10 Om jag vet att det ska regna hela dagen eller i flera timmar tar jag av det. Annars tycker jag nog att det torkar relativt snabbt.
#10 Jag har mitt på hela tiden, bor 2 mil från hästen och kan inte åka emellan bara för att det regnar, eftersom dom går på lösdrift så är det heller ingen annan som tar av och på täcken på dom. Dom blir lite tyngre, men så fort det slutar regna så torkar de väldigt fort om de sitter på hästen. Hänger du upp det någonstans tar det oftast mycket längre tid, om det inte är 30 grader varm och blåst :)

Jag har oftast på eksemtäcket, men när det är spöregn i flera dagar i sträck så brukar jag ta av det.
Tur att din häst hade så lindrig fång, hoppas han aldrig får det igen! det är en hemsk sjukdom 

#13 Ja, det är den värsta sjukdomen som en häst kan få. Sedan kommer kolik.
Vi har aldrig haft så jobbig sommar som denna. Pga att han får stå i en grushage och beta lite i taget. Inte nog med eksem som kliar i värmen. Suck!
Fick hem Ullaredstäcket förresten och satte på det på måndagskvällen. Han hade det på sig på natten och när jag släppte ut honom var det helt men på kvällen hade han kliat sönder stora hål på halskanten. Måste ha hittat något vasst på ridbanan. Inget täcke håller så jag är glad att det var ett billigt denna gången. Har ju haft två Hööks täcken och ett Boett.
#14 vad har han i hagen som han kan klia sig på då? han kanske behöver en hage som inte han har ngt att klia sig på ? ibland kan dom ju klia sig så mycket att det blir sår..
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 

Ush vad tråkigt! men tur att det var ett billigt täcke.. verkar som du får gå en runda och titta var någonstans han kliar sig.. som janehellen80 skriver så kan han ju klia sår på sig själv.. tråkit hoppas det löser sig för dig och din häst!
Har du provat Horsol? :) Tror det är rätt så dyrt men funkar bra på eksemhästarna i stallet! :D

15 och 16 det räcker ju med ett litet spikhuvud och han står och kliar sig mot det så går täcket sönder. Det går inte att se till att han inte kan klia sönder täcket. En hage har ju oftast stenar och träd också.
17 Ja, jag har haft Horsol i några år nu. Men jag har gett upp med täcket. Han har varit utan det i över en vecka nu. Han har ju ändå kliat sönder en stor bit av manen. Den är ca 1 cm lång där. :(
Jag tycker fortfarande att du ska försöka hitta något medel att smörja in honom med, prova dig fram mellan olika så borde du hitta något som fungerar. Som det låter verkar det inte hjälpa med bara täcke. Det blir ju helt klart dyrare för dig att köpa nya täcken hela tiden än att hitta något att smörja in honom med.
Finns klåddampande medel överallt… sen låter det ju inte bra att spikhuvuden sticker ut? alla hästar kan ju skada sig .. du får slå in alla spikar ;)

19 Läs vad jag skriver är du snäll……. jag har flera olika medel OCH har provat täcket i år för första gången men det har inte hjälpt. Han har kliat av en bit av manen ändå. Därför tar jag av täcket nu.
20 Som jag skrev…jag har flera olika medel på honom OCH tar in på natten sommartid. Finns inte så mycket mer att göra. Manen får se ut så här varje höst.
Tror du inte att vi slår in spikarna??? Det finns nog inte ett stall någonstans som inte har ett spikhuvud som står ut. Och detta var på ridbanan där en häst normalt inte går i. Innan dess kliade han sönder sitt täcke mot logdörren. Finns ingen spik där däremot är inte väggen helt slät. Utan han kilade in tyget i någon glipa och drog.
En häst måste kunna få klia sig oavsett om den har eksem eller inte. Det värsta djurplågeri jag vet är när man tar bort precis allt i en hage för att hästen inte ska kunna klia sig.
#21 Förlåt, jag vill bara hjälpa till och jag har läst det du skrivit.

21 Ok! Men är det någon som har medel så är det jag. Jag försöker med alla medel att få bort klådan på honom. Och ändå har han lindrig eksem. Kliar sig bara på en del av manen och svansen högst upp. Klart man gör allt för sin lilla älskling ju. 
#23 Det gör man ju :) Har du provat bio-skin som jag skrev om i början? Det är verkligen skitbra, om du ursäktar språket :p Det finns också något som heter No rub som man ska använda tillsammans, men det har jag aldrig provat.
Min häst har bara på vissa ställen, mitten av manen är det knappt något, men längst fram och vid öronen och längst ner mot ryggen är det massor vissa gånger. Svansen ser också bra ut, förutom längst ut på svansen. Så de behöver ju inte ha överallt för att ha mycket.

Nej, bio-skin eller No rub har jag inte provat. Det är inte mycket kvar som man inte provat. :)
Jag skrev lindrigt eksem för att han har bara kliat av sig ca 5-7 cm på manen. Sedan är det långt fram till öronen och även en bit fram till sadelkanten. Svansen är bara lite luggat uppe på svansroten. Så det verkar vara lindrigare än vad din häst har. Jobbigt när din häst kliar sig på ryggen. Kan du inte rida vissa perioder då eller?
#25 Nu förstod du fel, menade i manen precis innan den slutar vid ryggen :) Men han kan få under magen vid virveln där, ungefär där sadelgjorden ligger, men i år har han inte haft där.
Jag dränkte in honom i bio-skin i våras och början av sommaren så han har klarat sig väldigt bra år. Fast nu när det börjat regna väldigt mycket så har det varit ganska meningslöst att smörja in honom vissa dagar där allt bara regnar bort igen, så då har det blivit värre igen.

26 Ok, men då är det ju ungefär där min häst kliar sig också då. Ska kanske pröva Bio-skin nästa år då. Nu är det ju redan försent. 
Nej, när det regnar behövs det ju inte smörjas för då är ju varken mygg eller knott framme heller.
#26 Du kan ju prova iaf, den försvunna manen kommer ju inte tillbaka, men han kanske slutar klia sig. Finns 200ml flaskor om du inte vill köpa en så stor :)
Det är ju när det slutar regna som dom kommer, och då kanske man inte alltid har tid att smörja just då istället, och då kliar han sig istället.
#21 hoppas jag ni gör så klart.. därav min blink smile… mena inget illa… bara att det kan bli såna sår av vassa saker… var så jag mena, inget annat …

28 klart jag ska prova till nästa år. 

29 Ok! Är så van att det blev skit av allt man skrev på iFokus. Därför försvann jag bort i över 1 år. Alla missförstod varandra och det var påhopp hit och dit och jag blev irriterad. Men då är allt uppklarat. 
#30 Jag menade att du kunde testa redan i år, var lite för snabb när jag skrev :)
#30 jo jag vet hur det kan vara .. men mena absolut inte så… Är ju så tråkigt med sånt tyvärr.. men det är en annan sak 

"31" Nej, nu får det vara nog med medel. Har köpt så mycket i år och flera eksemtäcken och ändå har han kliat sig. Nu väntar jag till nästa år och pröva det där medlet.
Jag har alltså inte haft eksemtäcken förr på honom och han har kliat sig precis lika mycket som utan. Alltså är eksemtäcken inget för honom.
Är det myggen och knotten han har ont av ? för det är inte solen antar jag .. fast detta kanske du misstänkt? försök hålla honom inne under den värsta mygg och knott perioden, typ skymning…
Finns ett vaccin som man kan vaccinera dom har jag hört? hör med din vet :)

Om man ska vara helt säker vad det är så måste man nog allergitesta honom. Det är ju inte många som gör. Men man tror ju att det är knott och ev mygg och kanske solen med som gör att han kliar sig. Det är ju alltid svårt att veta. Men jag tycker att han kliat sig mer när han hade täcket på sig. Det var väl för varmt i sommar kanske. Jag tar alltid in honom vid skymning har gjort sedan han fick eksem. Men ut tidigt ca halv6 på morgonen.
Vaccinet är att man ska sensibilisera (vänjer) hästen mot eksem men det kan också förvärra eksemet. Vet det för jag har haft en hund som haft allergi mot husdamskvalster. Då berättade veterinären hur det gick till och erbjöd oss detta. Men vi avböjde. Pga att dom kunde bli mer sjuka.
Det fungerar ungefär som vårt vaccin mot förkylning som en del barn blev sjukare av.
# 35 jaha hade jag ingen aning om .. tack för info :)

36 Så lite så.
OM det nu var det du menade. Kanske har kommit ut något mer som inte jag har hört.
Hur tycker ni GeKås eksemtäcke är? Jag fick hem ett nu i dagarna och tycker de var trångt i bogen. Min hästa har normalt 125 cm men tycker de var bra i ryggen men trångt i halsen och bogen
.
#38 Har ngn av dina hästar exem?

38 Min häst är rätt så stor och jag köpte ett i storlek 135 och det passade jättebra.
#39 Nej de har ingen eksem. Har ahft ett shires flugtäcke men de skavar så hemskt på bogen så jag ville prova ett eksemtäcke istället.
#40 Normalt kan jag itne ha 135 täcke till mig för de drunknar hon i. Provade ett 135 cm GeKås eksemtäcke och de var stort till henne 
Aja jag fåt väl ta och leta annat. Ska prova eksemtäcket till 3 åringen för hon är något mindre över bogen så hon kan kanske ha de de dagarna de är så extremt mycket bromsar.
Det är viktigt att hästen får på sig täcket tidigt på säsongen, redan i april-maj, innan knotten kommer, annars kommer klådan som ett brev på posten. 2 av mina hästar har eksem, men de kliar sig nästan inte alls. Jag behandlar dem också med Horsol. I år köpte jag täcken från Hööks,sitter bra tycker jag.

42 Jag satte på min eksemtäcket väldigt tidigt men det hjälpte inte mot klådan ändå.
Finns ju flera anledningar till att de kan klia trots täcke. Det behöver ju inte betyda att täcket inte hjälper. Dels kan kliandet vara ett invant beteende, finns många hästar som helt enkelt vänjer sig vid att det ska klias, och att det kan ta några säsonger med behandling innan de inser att det inte "behövs" längre. 
Kan också vara mjäll och annan skit som samlas i man och svans som kliar, så att duscha ofta (med ett bra schampo som absolut inte torkar ut!) är jätteviktigt. Så man verkligen håller hästen ren i mankam och svansrot.
Sen såklart kolla så det inte är något medel man har på hästen den reagerar på med klåda, eller något tvättmedel till täcket som den inte tål riktigt och därmed kliar pga täcket…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst