Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1744 ggr
nelliea
0

Arbete på Island

Jag är väldigt sugen på att åka till Island och arbeta med hästar där efter att jag gått ut gymnasiet. Det jag nu undrar är om någon av er har gjort det? Hur gick ni till väga, hur såg era arbetsdagar ut osv?

Jättetacksam för svar :)

iiichigo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag skulle åkt, men hade ingen som kunde ta hand om min islandshäst under tiden jag var borta, så fick avboka det :(

men iaf! Jag gick in på alla olika gårdar som arbetar med hästar och mailade dem och frågade om de var intresserade av att man kom och jobbade. Och fick svar direkt från en gård som ligger i Akureiri att jag gärna fick komma. Så kolla runt, maila dem och visa att du är intresserad bara :)

Hälsningar Astrid :)

nelliea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej, tack så mycket! :)

Maja
0

Alex (medarbetare här på sajten) var på Island och jobbade en månad! Hoppas hon ser tråden så kanske hon kan berätta lite! :)

Alex
0

Jag var på Island och jobbade sommaren -07. Det är ett himla häftigt ställe att vara på, så är man ute efter upplevelsen så är det absolut nåt att göra! Vad man dock måste vara beredd på är att det inte fungerar riktigt som i Sverige med hästhållning och vad man gör med hästarna (självklart finns det ju undantag, men nu tar jag generellt).

Det finns ju en del skillnader på att jobba på Island och i Sverige. Personligen föredrar jag Sverige, även om det i de flesta fall innebär mer hårt stalljobb (mocka, hö, vatten, in- och ut med hästar i stallet, täcken på och av… osv). På Island är det en mindre del av sånt (undantaget är väl kanske de större träningsstallen där de har fler hästar uppstallade) men istället mer ridning. Och ja, hur roligt än ridning är så är i alla fall min erfarenhet (och flera andras som också vart på mindre gårdar på Island och jobbat) att det är mer enskilt "ut och rid och motionera hästarna", huvudsaken är att hästarna blir ridna, medan du i Sverige är mer fokus på kvaliteten på ridningen, dvs du får rida mycket lektioner och lära dig rida på bästa möjliga sätt. Och det är något som för mig väger tyngre. Men alla är vi ju olika. Glad

Sen är det ju alltid hårt jobb på en hästgård, det är inte alla som fixar det. Men på Island är tiderna lite mer omänskliga enligt min mening, jag var ute i stallet från 7 på morgonen till 23 på kvällen, i princip varje dag. Visserligen med mycket mat-/fikapauser, för äta kan de! Men jag är en sån som skulle behöva något mer sömn in emellanåt när jag jobbar så hårt så länge.

Men som sagt, det är väl skillnad på olika gårdar, några jag känner som vart på Island och jobbat har inte alls tyckt om det, andra har trivts kanonbra. Så det är väl individuellt. Men det kan vara värt att testa bara för upplevelsen - det går ju alltid att ångra sig och åka hem igen om det inte passar. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

nelliea
0

Oj, lite att tänka på helt enkelt innan man åker dit.. ;)

Men tack så jättemycket för ditt svar! :)