Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 3557 ggr
[hrimfaxi]
0

Stora läskiga insektsbett!?

Har en islandshäst nu i sommar, som har fått ganska stora och läskiga insektsbett! Det är lixom en liten bula, pälsen har åkt av där, och så är det en liten blodfläck i mitten, antagligen där insekten bet. Först hade han bara ett bett, men nu har han fått flera… Någon som känner igen detta, eller har något tips på hur man 'hanterar' dessa?? Jättetacksam för svar! :

[lunisen]
0

Precis så du förklarar har min häst också fått! Precis under ögat… 
Jag vet inte heller vad jag ska göra. Ska nog smörja på med lite helosan salva. Annars är det nog bara att vänta ut det :)

Maja
0

Om pälsen har åkt av så är det förmodligen på grund av att hästen har kliat sig och skavt av pälsen. Spraya på hästen insektsmedel och sätt på ett eksemtäcke om det är överdrivet mycket insekter. Gör rent såren och håll dem under uppsikt.

Var sitter betten?

Om inte hästen verkar lida av dem skulle jag låta dem vara några dagar och se om de blir bättre.

740tjejen
0

Vi har jätte stora bromsar som flyger runt hästarna, ser ut som förstorade getingar. De kan bita av stora hudflikar likaså fläckflugan.

[hrisla]
0

betten är lite överallt.. Jo, har tvättat dom och så, men dom ser fortfande lite läskiga ut;/ Sprayar honom med flugspray och har försökt att få på honom ett exemtäcke…men det var lite svårt, hehe. Han har aldrig haft ett täcke förut, och att trä det över huvudet blev lite väl läskigt tyckte han.. ;)

[hrisla]
0

#3 ahaa, jo har också sett dom jättestoora insekterna :o det låter som att det är en sån brons som har bitit honom.. vad gör du åt betten? Eller låter du bara dom vara och läka sig själva? :) Vår häst verkar inte ha ont av dom iallafall, vad vi har märkt, så det är ju något bra..

740tjejen
0

De få gånger de får betten, så smörjer jag bara med aloe vera. Sen låter jag de vara, De stora är inte framme så ofta här.

Killen
0

#4 Vad har du för flugspray?

Tycker att de billiga sprayarna inte fungerar.

Min fick ett precis vid sadelgjordsläget, tog nästan 3 v innan det läkte. Så nu sprayas han ca varannan dag och har inga fler bett. Jag smörjde också med aloe vera creme på bettet.

kissmekate.blogg.se

gejsa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sätt på massor med Idomin över såret så får såret vara ifred. Och läka.

[hrimfaxi]
0

#4 sprayen heter renons., eller något liknande.. Den är röd vit, med spraykork x} har du provat den någon gång?:)

Killen
0

#9 Tycker inte att den direkt fungerar.  Har prövat den i både spray och som kräm (min häst kan vara spraykänslig).

Tycker att Absorbine Ultrashield är det enda som hjälper (av det jag har prövat). Står att det ska hålla upp till 2 veckor, men jag sprayar ca varannan dag

kissmekate.blogg.se

[lunisen]
0

Jag satte på honom en flughuva och smörjde på med salva. Det borde läka då.

740tjejen
0

Tycker inte heller renons är bra, däremot sugen på att prova den nya som kommit, Clac nåting heter den.