Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1208 ggr
iiichigo
0

Behöver lite råd :)

Hej hej!

Det är så här att jag har börjat rida en femgångs hingst nu i dagarna och är inte van vid det, när jag hade egen isis för 2 år sedan så var det en fyrgångare .. Så jag har lite problem med grisepass :P Jag är ju bara van vid fyrgångare och har bara ridigt femgångare ett fåtal tillfällen tidigare.

Så .. jag undrar lite vad man kan tänka på, hur man ger kommando för pass och tips på hur man göra för att undvika grisepass.

Jätte tacksam för svar! Glad

Hälsningar Astrid :)

Maja
0

Vad kul att du ska börja rida islandshäst igen!

Till att börja med så skulle jag inte rekomendera dig åt att träna pass utan en kunnig tränare i närheten. Att lägga hästen i pass kräver verkligen att ryttaren vet vad denne gör och att lägga pass utan att veta exakt hur man ska göra kan rent utsagt vara farligt för både dig och hästen. Har du en tränare i närheten vore det absolut det bästa! :)

En häst grisepassar för att den är stel och inte tillräckligt mjuk och rörlig. Jobba mycket med att mjukgöra hästen och se till så att den inte spänner sig! Om du märker att hästen grisepassar så ska du inte försöka få över den i tölt/trav därifrån. Ta genast ner till skritt och gör om (kanske hästen är för stel/spänd - jobba då vidare på att mjukgöra). :)

Vad spännande med en hingst! Vad heter han? :)

iiichigo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack så mycket för svar! :) Jag har bara ridit honom ett par gånger nu, men vet att det ligger en större gård i närheten som ger lektioner, så skall kolla upp om man kan rida lite för dem :)

Han heter Skorri frá Kílhrauni :)

Hälsningar Astrid :)

Maja
0

Det låter bra! :)

Åh, Skorri är superfin! :) Vad kul att du rider honom!

may-britt
0

Grattis och komma tilbake til is er kult nei du  skall inte ride pass du  moste få  hästen ut av grisepass först sen den er stel  så der får du  jobba lite:)