Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: träning
Läst 7136 ggr
Maja
0

Vad har ni gjort idag? #3

Då den förra tråden började bli för lång kommer här del tre!

Här skriver vi vad vi har gjort med våra hästar idag. Här kan man inspireras och få tips på övningar och träningar som man kan träna på med sin häst.

Maja
0

Idag så red jag en tur på drygt 40 minuter. Vi övade mest på tölten och den var lite travtaktig i början men sedan så blev det bättre och bättre! Hon vill slå över lite till traven ibland då hon inte riktigt har orken att hålla tölten hela tiden men det blev som sagt bättre mot slutet! Glad

may-britt
0

har ridet Filma 30 min 15 min oppvarming med skritt och  få  henne til och  runde seg runt sjenkelen sen trena lite tölt fra trav til tölt och  hon blir bettre och  bettre

sen red Eldfari i 45 min sen han har jag satt på  et nytt bett han rollar lite i  traven på venstre verv men ble bettre ner han var varma opp hans tölt er jätte snygg nu

och  så  har jag solgt en häst så  en hel lang dag i  stallet

[vretenskaniner]
0

Hoppat! Bilder finns på inlägget Hoppning är Skoj! Glad

Han gick superbra, och man märkte verkligen att han gillade det.

selfrejection
0

Igår hade jag ridlektion. Vi kan bara rida i halva paddocken pga is, så det blir lite mindre plats än vanligt. Gjorde volter i varannat hörn, lång låg. I ena hörnet stod ridläraren och när vi gick förbi henne blev det ingen volt längre, men en krumbukt. Så hon sa åt mig att jag skulle sluta tänka på hur jobbigt det var just vid henne och istället tänka glada tankar om henne, och då höll vi oss kvar på en rund volt! Snacka om lätt påverkad häst jag har. Jag har ju förstått det tidigare att han blir på det humör som man själv är på, men jag trodde inte att det var så här mycket. Så nu måste jag tänka glada tankar om min ridlärare och alla andra saker Guffi tycker är jobbiga/läskiga.

Maja
0

Idag var det töltträning i ösregn som gällde! Gick bättre än på länge, hon var helt ren bitvis och kändes glad och framåt. Jobbade på formen i skritten och hon trampar på riktigt fint! Kanske ska börja rida i ösregn från och med nu…? :P

Maja
0

På grund av det obehagliga underlaget blev det en kort tur på 20 minuter idag. Höll oss till vägen som enbart var blöt och varken isig eller snöig. Skrittade och töltade. Övade på att släppa tyglarna i tölten och hon höll den längre än hon någonsin har gjort - rätt så rent dessutom! Skrattande Häääärligt!

Taktur
0

Red lektion häromdagen. Vi tränade på halvhalt, flytta ett par steg utåt och fram igen. tränade också på halt. Hinden kan gå på lång tygel och jag sätter mig ner tungt i sadeln drar in magen  kramar åt med låren  och andas ut och då stannar hon. Igångsättning gör jag så att jag andas in och lättar lite från sadeln och ser man på då går hon. det här har vi tränat på vid lektionerna i centrerad ridning. Vi travade också i lössnön och hon fick en så fin trav när hon måste lyfta lite mer på benen.  I dag var underlaget sk…t så vi körde i rundcorallen i snön över bommar. Sen lösspring i stora paddocken i trav o galopp. Hej vá det gick

Josefineep
0

Red en kortsväng i djupsnön här i Sundsvall. Herkules uppskattade det verkligen! Han skuttade på som aldrig förr. Eftersom jag red barbacka blev det ganska lugnt. Men töltade en del, töltade genom ett helt radhusområde vilket är jadu 800 m. Herkules gick som en klocka, mestadels helt rent! :D Superkul!

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Maja
0

#8 - Oj, har ni mycket snö nu? Här har allt regnat bort under de senaste dagarna.

Kul att det går bra!

Josefineep
0

#9 - Vi har en hel del även om en massa tinat undan. Men skulle tippa på att runt 2 dm ligger kvar. Underlaget är pefekt! :D

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

selfrejection
0

#9 Ja, det är underbart med all snö här uppe! Fast Guffi blir så himla tittig när det blir så tyst omkring honom så han tycker nog inte om det :P

selfrejection
0

Igår gick det inte så himla bra på ridlektionen. Han var så himla pigg och lyssnade inte på mig. Tölten gav jag upp efter några försök och höll mig till traven. Han började galopper i stället för att ta tölten, och då kände jag att det inte skulle gå. Tidvis gick det bra med traven. Blev tillsagt att ligga bakom någon annan så att han inte bara kan springa iväg med mig, men jag fick inte komma närmare än 1,5m. Det var -10 ute, men jag svettades, tom om händerna. Så jag jobbade på bra. Ska rida lektionen igen idag, så jag hoppas det går bättre då. På fredag ska vi bara ut och springa och bli av med lite energi tror jag.

Taktur
0

Hälsade på "min" gamla häst Taktur i dag. Red lektion i centrerad ridning på honom. Kul att testa sina kunskaper på någon annan än Hind. Det gick helt Ok men han var piggelin, hade stått inne i natt för jag skulle klippa honom o kompisen Strokkur först.

selfrejection
0

Idag gick det betydligt bättre på lektionen. Vi var båda lugnare, så han lyssnade bättre på vad jag ville. Och vi tränade inget på tölten. Bara skritt och trav, och tänka på allt annat, sits, händer, ben, axlar, huvudet, blicken och allt det där andra som man glömmer bort när man ska tänka på takt och tempo :p Så väldigt nyttig var det :)

Maja
0

#14 - Skönt! =)

Jag red kompisens häst idag då hon hade ont i ryggen. Började lite på banan i tölt och trav. Traven satt fint men tölten är ju mer grisepass. ;) Dock betydligt bättre än sist jag red henne. Men det är rätt så mycket jobb med den där hästen. Hon måste få mer muskler och bättre kondition. Jobbade vidare på en väg i totalt mörker, bättre underlag där, men mörkare… ;) Gick bra vissa stunder, inte alls bra andra stunder. Men ja, hon är ung och grön så man ska inte kräva allt för mycket! :P

Taktur
0

Idag fick Hind sin julklapp i förväg. Ett rosa träns med nitar på pannbandet .så fint.Passade henne perfekt. Sen red vi ut i skogen. Hopp o galopp i backarna.Perfekt underlag lagom moddig halvdjup snö så hon fick jobba med att lyfta benen.

[vretenskaniner]
0

Tränade på skänkelvikningar, öppna och dubbla spår på volt i skritten. I traven blev det voltarbete. Gick riktigt bra faktist! Och även galopp på böjt spår då han har svårt för det, och det gick hyfsat bra! :) Även passträning ett par längor, och det gick helt okej! =)
Hade 220 g boots på honom. Och det underlättar i tölten, gick riktigt bra idag!

Red även två unghästar på Agersta. Dagur och Berserkur heter dom, blir 4 i årskiftet. Riktigt duktiga! En hel del trav och galopp i ca 15-20 min per häst. Dagur är min favorit <3 Han har ett helt otroligt steg och en riktigt bra galopp! Kommer bli något stort i framtiden. Och så är han ju grymt vacker, pärlvit, blåögd. Jättecoolt! Bilder kommer sen =)

[Agilityvovven]
0

Hrimmis hade tappat en sko idag, och det var väldigt mycket snö & is på ridbanan, så ville inte rida då. Jag tränade lite från marken med honom. Fram- o bakdelsvändningar, följa efter mig, backa, halt osv. Lite lydnadsövninar osv. Glad

Kan säga att vi gorde riktigt fina mönster i snön där vi hade gått, gick knappt något alls på spåret… Skrattande

[vretenskaniner]
0

Här är bilder till #17 från i söndags :)

[vretenskaniner]
0

Passen

[vretenskaniner]
0

Traven

[vretenskaniner]
0

Dagur från Agersta :)

selfrejection
0

I fredags lyckades ju jag på egen hand rida Guffi barbacka i några minuter. I går på min ridlektion skulle jag prova igen, men ett misslyckat resultat. Han ville inte stå still vid pallen. Sedan när jag väl kom upp, började han bocka, rejält. Fick tag i den otroligt långa manen (haha!) och satt kvar 3-4 bockningar innan jag tänkt att det kanske är bäst att ramla av ändå. Så nu har jag för första gången ramlat av Guffi, eller blivit avbockad. När jag landade kände jag mest att jag hade ont i näsan, slog nog i den med handen när han bockade. Höften kommer nog också att få en blå märke. Gick upp och hämtade sadeln och hoppade upp igen. Då var det lugnt, fast han var lite stressad emellan åt, men annars gick det bra. Jag kanske ska satsa på rodeo?

Idag när jag vaknade hade jag ont i nacken och lite i huvudet.

Maja
0

Idag red jag kompisens sto då hon fortfarande har problem med ryggen.

Det var kolsvart ute (hade bara en pannlampa), hästen hade inga snösulor och fick isklumpar till och från) och dessutom var det närmare -25°C så det blev bara skritt, trav och lite tölt. Hästen såg en hel del spöken så när vi skulle vända efter en bit fick hon något ryck och for iväg i galopp några steg och jag var så oberedd så jag for av, rakt in i snödrivan… ;) Snö innanför nacken och byxan. Usch! Hästen stannade dock bredvid mig och undrade varför jag skulle ligga på marken för. ;) Blev bara en kort tur på 15 minuter, sedan slängde vi på pulkan efter henne och så tolkades det en liten tur. Jag red och kompisarna åkte bakom.

Killen
0

Idag passade vi på att rida våran vinterrunda.

Ess var lite på tårna först men lunade snabbt ner sig. Han var ganska duktig.

Vi red förbi rakbanan som var plogad så de andra tog en galopp, jag passade på att pröva lägga pass, oj vad bra det gick, Ess var jätteduktid. Det gav mig en extra morot att anmäla mig till F2 på en tävling som är snart. Vi får se.

kissmekate.blogg.se

[Agilityvovven]
0

Idag red jag ut en sväng, först längs vägen och sedan ut på en äng där jag tränade lite dressyr och tog en snabb och mysig galopp.

Vi mötte runt 15 bilar och en hel drös med människor, hundar och andra hästar, så det blev en del träning för Hrimmis på att hålla kvar koncetrationen på det som ryttaren ber honom om. Tungan ute

Maja
0

Åh, jag vill också rida i snön! Har inte suttit på en häst på väldigt länge, närmare en månad om man bortser från sist när jag red i 25 minusgrader och det var ju inte direkt mysigt… ;)

selfrejection
0

Har inte ridit särskilt mycket senaste tiden. Först fick ju Guffi problemet med ögonlocket, sedan har jag varit sjuk, det är varit svinkallt och snöväder så jag inte kunnat ta mig till stallet. Men nu ska jag försöka få någon ordning på det igen!

Red i den oskottade paddocken en liten stund, 15-20min.  Har snöat en halv meter på 2 dygn nu. Böjde och försökte mjukgöra honom mycket. Travade litegrann, men det var tugnt så tog det lugnt. Vil mest få ur honom lite energi efter vilan. S

edan försökte den tokiga unga gårdshunden valla shettisen som går lös på gården, men Peppe är en envis ponny som inte alls ville dit hunden tyckte att han skulle gå :p

Taktur
0

Hinden har haft lite vinterlov under december. Nu var det dags att sätta igång igen. Paddocken var plogad  med rundbana och sen som ett kryss tvärs över om ni förstår hur jag menar. Nåväl. Vi jobbade en halvtimme  med flytta för skänkeln. skritt o trav starter och sist men inte minst "lyssna på matte". Mycket spring i benen har damen speciellt nu när hon bara stått o varit häst

selfrejection
0

På väg upp till stallet ringde stallägaren och frågade om jag kunde ta en tur, och jag skulle ju ändå rida så det kunde jag göra. Men tog en annan häst eftersom Guffi bråkade så mycket igår.

Efter att ha ridit ca 45-60 trampar Sudri fel, antagligen utanför vägen och snubbar och vi går omkull. Mitt ben hamnar under, men han reser sig fort. Dock fastnade jag med ena foten i stigbyglen, höger fot, fast jag låg på vänster sida om hästen. Sedan blir jag med dragen ca 20 meter innan skon lossnar och Sudri fortsätter en bit. Fick en "spark" i svanskotan/rumpan också eftersom jag drogs med efter honom. Han sparkade inte utan det var när han sprang iväg.

Så nu har jag varit och provat säkerhetsvästar om jag ska fortsätta ramla av så mycket som det varit nu. Fast jag skulle nog behöva en hel riddarutrustning, för jag skadar ju allt annat förutom överkroppen :p

[Agilityvovven]
0

#30 Usch, lät inte kul… :/

selfrejection
0

#31 Det var det inte, men jag hade tur i oturen :) Och tydligen tyckte turryttarna att jag var väldigt lugnt hela tiden så jag har nog blivit van vid sånt här. Och jag är glad att det hände mig och inte någon av de som jag red med iallafall.

Fridalej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte gjort så mycket än, men planerna lutar åt att träna kondition utomhus. Skuggi är hemma på jullov just nu, dock måste han hållas igång… Så fort han vilat är vi tillbaks på ruta 1 med stela sidor och vänsterstark..

Jag har fått hem min Óskadís från Island!! Hon kom den 13 december och är bara helt underbar. Troligtvis 5 gångare, hon rör sig riktigt lovande (det vågade jag inte hoppas på :-)) och jag hoppas verkligen på den här hästen !! Hon är ohanterad men är otroligt lättlärd och har ett mycket bra huvud faktiskt. Vinstlott helt enkelt !! :)

På lördag kväll åker Skuggi, jag och Óskadís tillbaka till Strömsholm där han ska fortsätta tränas och träna mig, och så ska lilltjejen bli ridhäst. Spännande !!

Maja
0

#33 - Åh, vad fin hon är! Grattis, grattis till den söta damen! =)

Fridalej
0

Tusen tack !! :)

Lilltjejen.. haha, snacka om att det är en vinstlott. Jag har ju bara sett henne 2 gånger, en gång var hon 1 år gammal och stod i en box (då jag köpte henne) och gång 2 var hon 2 år gammal och gick på stooooooooort bete (360 hektar om jag inte missminner mig).

Åh! Snart är hon hela 4 år… Vad fort det går !!

Maja
0

#35 - Vilken fräck teckning hon har! Ska bli spännande att följa er utveckling! :)

Taktur
0

Idag blev det en tur till jaktstugan, vägen var plogad och ridvänlig. Trav på platten,racergalopp uppför backarna o skritt nerför. Pållan var SÅ pigg i dag. Inte förrän vi var nästan hemma gick hon i lugn skritt. Överskottsenergi….. I morgon ridlektion

Zabbio
0

Solon fick bära på kött idag. :3

Satte på selen och sadelväskorna, med en yllemantel under (det snöade rätt blött, och har inget varmt stall så det är bara jobbigt om det fryser), sen traskade vi iväg till grannen som hade ett halvt får till mig. En tacka som råkat bryta benet och därför fick slaktas.

Vägarna var igensnöade så det gick inte att köra, men känns ändå som en bra lösning och arbete för treåringen :3 Han tog det med ro, när han fick vikt i väskorna spetsades öronen och man riktigt kände ''yes! Jag får jobba!", trevlig inställning :P Srn traskade vi hem genom snödrivorna igen, han gick supersnällt och duktigt.

Ser lite lätt uttråkad ut på bilderna, han ville antagligen in i stallet och till maten efter väl utfört arbete. :P

Bröstan är mest där som säkerhet ifall han skulle fått spel/blivit rädd/busig, så att väskorna skulle ligga still och inte glida bak. Tänk att hans sele blivit så liten på bara ett halvår.. innan var den nästan för stor och nu är den gränsfall till för liten.. (gjorden gick precis om och bröstan är något för hög…)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Maja
0

#38 - Han är så himla söt! :)

Igår red jag först en tur på kompisens sto i alla gångarter. Drygt 20 minuter i mörkret i skogen, lite bockningar och bus, men sådan är hon… ;) Efter det tog jag andra stoet och kompisen red valacken som fick någon knäpp idé när vi vände hem. Exploderade i galopp och han går inte att stanna, har blivit söndersågad i munnen och knäckt psyke från tidigare ägare så han är väldigt speciell och då kan jag ändå säga att han har förbättrats 1000 gånger sedan min kompis köpte honom… Men ja, vi for fram i fullt sken i kolsvart mörker med bara en pannlampa. Jag barbacka givetvis, utan koll på hästen. ;) Toppenbra! For av efter tre kilometers paniksken, rakt ner i en snödriva. :P

Kroppen är rejält öm och mör idag vill jag lova.. Har värk i kroppsdelar som jag inte ens visste om att jag hade. ;)

I morse tog vi en tur i sommarhagen. 60 cm djup snö i 10 minuter. Rejäl träning för hästarna! Red sedan en tur i skogen med hingsten och stoet. Busade i djup snö och hade det mysigt. :)

Killen
0

Eftersom jag själv mår dåligt så orkade jag inte vara allt för seriös idag, så då blev det ridning i grimma. (vilket många tappade hakan, de tror förtfarande att han är något slags av ett monster min lilla snälla lamunge).

Det gick inte att rida inne på volten för den var ej plogad och skyhöga styltor var ett faktum. Eftersom det var mörkt så red jag på parkeringen och sen mellan hagarna i ca 20 min.

kissmekate.blogg.se

selfrejection
0

Idag red vi våran första ordentliga tur på ett tag. Precis när jag skulle börja rida ordentligt efter december som varit hemskt, så gick jag omkull med en annan häst som jag skrivit tidigare. Nu är mitt knä mycket bättre så jag orkar rida 1 timme i alla gångarter. Dessutom har vi haft en lite svacka, jag har antagligen inte varit på så bra humör och därför har Guffi vägrat gå framåt själv utan sällskap. Så idag, sedan jag vaknade har jag bara tänkt glada tankar om att få rida ut. Och då gick det mycket bättre. Fast han bråkade när vi mötte vanliga personbilar, men jag tänkte bara framåt och var bestämt och då gav han med sig ganska fort varje gång. Senaste gångerna har det inte alls gått, då bara backar han. Han brukar inte vara rädd för vanliga bilar, men däremot lastbilar och andra stora saker brukar vara läskiga. Så när vi var på väg hemåt, var det en lastbil på en tomt som pumpade isolering in i ett hus och en plog på vägen och då blev han inte alls rädd…Men det är väl som vanligt jag som tänker fel tankar :p

Men för övrigt hade vi en trevlig tur med många galopper för att bli av med överskottsenergin han har haft i några veckor :)

Taktur
0

I förrgår prövade jag att tömköra Hinden. Kul men svårt. Hon tyckte det var konstigt att jag gick bakom. Kom jag i fel position vände hon helt runt. Mycke tömmar var det också. Men vi fick till det riktigt skapligt till slut. I går var det lektion. Märktes att vi båda haft vinterlov. Oj va det var motigt tyckte Hind. Ville inte tölta alls. För stora krav då började hon bara att öka takten i trav. Jobbade oss båda svettiga. I dag tog vi en tur i skogen och jisses va pigg hon va. Benen gick som trumpinnar i alla gångarter utom tölt. Svettigt i dag också

Maja
0

Red kompisens hingst en bit innan han började markera lite på bakbenet. Var inte halt, men hade nog sträckt sig lite när han busade i hagen. Blev alltså bara lite skritt och några travsteg innan vi vände hem.

Maja
0

Idag red jag mitt lilla penntroll (ja, hon ser ut som ett penntroll, valacken tyckte nog att hennes man smakade gott). Var massa is på vissa ställen så vi skrittade mest, men hann känna igenom alla gångarter då marken var okej på en del ställen.

Tävlade i istölt mot mig själv och vann! ;)

Zabbio
0

Varit uppe hela natten och gått med Solon..

Kolik igår när vi tog in dem, ut o gå, hällde i olja, ringde veterinär för råd. Nån timme senarwe ringde vi jourhavande veterinär eftersom det inte släppte, hon kom ytterliggare nån timme senare, slangade parafinolja, gav kramplösande, antiinflammatoriskt och smärtstillande. När hon åkte hade jag varit på fötterna och promenerat och hållt Solon i ca 6-7 timmar, han ville bara lägga sig och rulla hela tiden. Försökte till och med lägga sig ett par gånger under tiden  vi gick runt. När vet. åkte lade han sig men utan att rulla..

Sen ut varannan timme, ge nytt ljummet betfor-vatten, kolla till honom, promenera en stund.. fram till 4 tiden var han fortfarande orolig, rastlös, ingen aptit (fick ej äta men vi har bara halm i boxarna) och ville rulla sig. Hade slitit sönder och av fleecetäcket, så jag lade en filt över honom (har inga fler täcken för han slter sönder dem med jämna mellanrum, plus att filten kan hanju inte trassla in sig i på samma sätt). Var orolig så jag gick ut en halvtimme senare igen men då var han betydligt lugnare. Låg ner, hade filten på sig, fes lite men låg still och andades ganska normalt. Inga tarmljud (veterinären hörde lite med stetoskop men jag hörde inget) Tempen låg på 38,4, så det var ok.

Vid 6 tiden var man ute igen, fortfarande filt på sig, vrkade betydligt piggare, hörde lite ljud i tarmen, andas normalt. Gick en sväng till. När vi kom tillbaka snosade han lite i halmen och tog en tugga.

8-tiden drack han för första gången, mumsade lite halmstrån och verkade pigg och välmående. Kunde höra magen. Han har fortfarande inte bajsat (eller kissat vad vi kan se) men ska ge det dagen också. Går allt rätt  får han lite blött hö ikväll. Ska fortsätta kolla och promenera varannan timme, sen får han stå inne en knapp vecka (pga foder och fruset gräs i hagen), kommer få gå ut lite på gårdsplan och regelbundna promenader.

Det är vad vi sysslar med idag.. 4000kr av min totala månadsinkomst på 5000kr är borta, men blir det mer nu så är självrisken på försäkringen redan betald, som tur är. Fast vi slipper nog åka in, han verkar ju piggare. *hoppas*

Maja
0

#45 - Åh, nej… Stackare! Jag håller mina tummar för att allt blir bra och att ni slipper sådana problem från och med nu!

Zabbio
0

#46 Tack :)

Han har bajsat nu och det verkar vara över för denna gången. Kommer hålla honom under uppsikt i natt och han har utegångsförbud (i hagen då) så det lär bli fler promenader. Kanske tömkör lite, så får han jobba lite med huvudet också nu när han mår bättre. Han har ätit ett halvkilo blött hö.

Nu när han mår bättre är det mest pengarna som gnager,  hade behövt spara in till bilbesiktning och skatt också. Men det löser sig, får leva på ägg och vatten några månader (sen har jag ju pappa..). Mina sadelbyggar-planer sombörjade peta på mig har iaf gått och lagt sig. Om man skulle bli sjukskriven ändå.. visst är det lustigt att jag kan sjukskriva mig och få 11 000kr ut/månad istället för att gå i skola, jobba 12% och försöka hålla mig flytande på 5000kr? Snacka om att uppmuntra fel beteende. Men vill inte avbryta mina meningslösa studier nu när jag börjat. Jakja, det löser sig sa gubben som shet i vasken. Nån som vill köpa porträtt på sina hästar?  ;)

selfrejection
0

Igår hade jag första lektionen för i år, blev mest skritt övningar vilket kändes väldigt bra. Övade först på halt och igångsättning utan att han skulle höja huvudet vilket han är väldigt bra på och det blev bra efter ett tag, men vi måste ändå öva på det mer. Sedan skulle vi korta skritten och jag fick jobba hårt för att få ihop honom, gå sakta, hålla formen, inte böja sig åt fel håll osv och dessutom inte höja huvudet. Sedan fick jag rida på stora mitt volten, lång låg och lugn medans de andra två travade och galopperade lite, och han höll sig faktiskt lugn och koncenterade på mig istället för de andra.

Idag red jag själv i paddocken och gjorde alla de här tre övningar, kändes mycket bättre nu när man tränat mer på det och dessutom blir man ju lite mer stressad när en ridlärare och två andra är med :) Efter övningarna lät jag honom trava av sig lite utan att kräva något visst och då höll han sig mest lång och låg vilkten kändes jättebra. Han valde det själv istället för att springa med höjt huvud :)

Tänkte lägga in tre bilder också från i lördags när jag longerade en liten stund. Var storm ute så man blåste nästan bort, han var väldigt stirrig och lyssnade inte riktigt på mig. Min mamma har tagit bilderna, inga höjdare, men vi syns iaf på dom :) Fast ni behöver inte titta på mig :P

selfrejection
0

Bild 2 - Blev lite trav och det fastnade nästan på bild :P

selfrejection
0

Bild 3 - Gullhästen i bakgrunden som klättrar i snöhögarna :)

Maja
0

Åh, söta Guffi! :)

Idag red jag hem hästen efter att hon har stått i ett annat stall två månader då unghästen har varit på inridning. Men idag kom han hem så jag fick rida hem stoet! Blev mest skritt, lite trav i djupsnö och några töltsteg. Men mest bestod dagen av trafikträning (stora bilar är lite läskiga) så när jag ändå skulle rida hem längs med vägen så fick det bli lite träning när de stora bilarna kom. Inga problem!

Hon är lite rund, men det försvinner snart! ;)

Odinn
0

Ligger i sängen och kan verkligen inte somna om.. Ska praoa på Förtuna gård islandshästar idag och två veckor framåt. :D Igår storstädade jag stallet. Gick väl sådär, vågar inte resna på vissa stellet pga råttorna.. Nåja, sen åkte vi och köpte skor + broddar, hovslagaren kommer nästa vecka. Blev ingen motion för hästarna, men gosade med dom lääänge i stallet på kvällen. :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Maja
0

#52 - Skoj! Berätta gärna om hur det går! :)

Killen
0

Igår var jag och Ess på kurs.

Det var kul.

Instruktören vill känna lite på Ess ifrån marken, jag satt kvar på och instruktören tog tyglarna. Då stack Ess iväg i tölt, instruktören får stopp på honom, han prövar en gång till, då sticker Ess iväg i full galopp över hela ridbanan, jag sitter på utan tyglar, instruktören brevid håller i tyglarna. Väl när han fick stopp på Ess så var Ess så himmla rädd att han stog och darrade.

Sen skulle instruktören pröva Ess, jag hoppar av, men Ess vägrar först låta instruktören komma i närheten av honom. Gick efter en stund.

Annars gick kuren bra, förutom att Ess då avskydde instruktören och han fick inte komma allt för nära.

Instruktören tyckte iaf att Eess var mycket fin, hade fina steg med tävlingskvalite. Dock är han lite framtung och går på bogarna, så det måste bort.

kissmekate.blogg.se

Sakkara
0

Idag var det ju fantastiskt väder! (iaf i sthlmtraken) :) så vi red ut och övade mycket tempoväxlingar i tölten. Glaedir kan inte tölta så fort men vi övar och böjer och idag trampade han under sig så man kände verkligen hur han sköt på bakifrån. Tror det var det fina vädret som gjorde oss båda på så gott humör :).

Jag rider alltid barbacka då jag tycker sadeln stör oss båda när vi ska jobba så när vi tog sista galoppbacken hem fick han fnatt och hade någon sett oss hade dom nog fått en hjärtattack haha. En halvknäpp häst och en ryttare som försöker övertala sig själv att "hålla ner hälarna" för att inte glida av ;P

Skickar med en bild!

[Agilityvovven]
0

Idag red jag ut en sväng ensam på Hrimmis. Han var lite tittig i början och testade mig, försökte vända hem. Men det tog bara någon minut så förstod han att det inte var någon idé att försöka, och då skärpte han sig och var jätteduktig. Red längs vägen, skrittade och travade bara.

Skickar med en bild på sötnosen Kyss Bilden är fotad av mig och får inte lånas/kopieras utan mitt tillstånd.

Killen
0

Idag red jag och K till rakbanan för att öva tills trävlingen nästa vecka.

Ess var helt trippig på vägen dit och hoppade typ jämfota en bra bit.

Han travade väldigt bra idag, gick helt ok att lägga pass. Töltar ok (dock ej i form) och sen töltade han väldigt bra på lös tygel.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Idag red jag en tur på lite mer än en timme. Tog svängen bort till min tränares gård och tillbaka igen och passade på att dregla lite över hans hingst. :)

Var -10°C så hästen blev härligt frostig i hela pälsen. Riktigt mysigt. Övade mest på tölten, gick superbra! Töltade längre sträckor på långa tyglar, travade i form och busgalopperade.

Sedan blev det lite gos i hagen och äppelbitar! :)

selfrejection
0

Förra veckan red jag ingenting pga vädret, jag börjar faktiskt bli less på vintern jag med, fast jag älskar den :p Men det behöver inte vara så kallt!

Hittills den här veckan har det blivit två pass i paddocken, i ca 30min. I måndags var han lite okonsentrerad i början, och pigg efter den lilla vilan, men på slutet lyssnade han bättre även när ridlektionsbarnen kom ner. Vi gjorde våra skrittövningar, lång låg, stanna kvar nera i form vid igångsättning/halt, och lugn och fin.

Igår blev min ridlektion iställd pga av kylan, men då var jag redan halvvägs till stallet så jag red själv istället. Dock var det inte så kallt som ridläraren trodde så hon var lite sur för att hon ställt. Det gick bra i paddocken och han lyssnade ännu bättre, trava även lite på slutet och då höll han sig mesta dels lång låg så länge jag inte gjorde något konstigt. Hade dessutom precis köpt en ny vojlock, så han var riktigt stilig också :)

En av hagkompisarna hade kolik så veterinären var i stallet, stackars lille Djakni :(

Maja
0

Först red jag unghästen för första gången! :) Mest skritt och trav, men lite tölt blev det allt när den där faaaarliga barnvagnen kom och ungen som drog en snowracer. ;) Han gick faktiskt riktigt bra. Visst ställde jag inga krav och han var lite vinglig och osäker, men han är inte riden så länge och är fortfarande ung så det gick bra för de förutsättningarna som vi hade. Traven på den där hästen kommer att bli riktigt bra!

Sedan red jag stoet tio minuter när hon mest stod på två ben och inte ville gå framåt. :P Tanken var att jag skulle lägga en galopp på fältet så att hon skulle få springa av sig (har nästan bara gått korta turer i skritt och lite trav de senaste veckorna). När hon hade insett att stegringarna inte gav någonting så var det bara att ge upp och snällt traska vidare med mig på ryggen. :P Blev en galopp med full rulle och det var superkul tyckte hon! Frustade glatt och fick in bus-looken igen. :P

selfrejection
0

Idag red jag en tur med två tjejer. Guffi och jag har haft lite problem med att gå framåt tidigare, men efter många pass i paddocken var han sugen på att komma ut, så han trilskades mest bara där han kunde ta en annan väg hem, men det fick han inte. Vi red en tur på ca 1,40 min. Underbart väder, men bara några få minusgrader och skinade sol som värmde :) När vi vände och började gå hemåt och skulle springa lite blev han himla pigg och vill fort fort framåt, så jag tänkte trav så han kunde lugna ner sig, men vet ni vad han gör då? Jo, far iväg i världens tölt med höga ordentliga lyft! Snacka om att jag blev förvånad och glad :D Underbara häst!

Odinn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag red jag odinn på gärdet. Det blåste, var mörkt vilket var lite jobbigt eftersom han blir så himla pigg när det blåser och han är typ mörkrädd. Nåja,  tränade på att han skulle söka sig neråt i traven och red mycket på volter. Vi tränade även lite ökad tölt, men har kommit på att det endast går om man galopperar innan :o  Annars travar han bara..
Så nu fick jag ännu en grej att öva på! :D

Killen
0

Red ut idag.

Prövade ett nytt bett med en intressant funktion, ju mer man försökte stanna Ess, ju snabbar sprang han. Så jäklar vilken ökad tölt vi har kört idag, dock så blev jag ju tvungen att köra in hnom i snövallen hela tiden när jag skulle stanna.

Sen har vi prövat Ess rosa täcke och schabrak, skitsnyggt om jag får säga det själv Skrattande

Ess

kissmekate.blogg.se

Odinn
0

#63 Passar jättebra Skrattande

Maja
0

#63 - Hihi, han är fortfarande lika manlig! Flört

Fridalej
0

Gud vad längesedan jag skrev här.. :P

Det har hänt jättemycket.. Óskadís håller jag på att rider in, hon är riktigt riktigt rolig att jobba med. En riktig märr kombinerat med en känslig häst.

Skuggi och jag tävlade Takturs Istölt igår, älsklingspärlan! Han var så duktig. Han var jättetrött men gjorde ALLT för mig. Vi kom på en 4e plats i T3u på poängen 5.61. Film på tempoväxling, inte vårat bästa moment dock, han är så sjukt het när man väl accelererar att jag får börja bromsa DIREKT. Haha!

2/2-11 tog jag det tunga beslutet att ta bort min älskade Lúkas.. Mer om det finns att läsa här.

Maja
0

#66 - Åh, beklagar Lúkas bortgång. :( Min kompis tog nyligen bort två av hennes hästar och jag vet hur oerhört jobbigt det är, även om det var rätt beslut. Nu har han det bra galopperar han på stora vida fält tillsammans med andra hästar som vi saknar. :)

Grattis till fina poäng, såg fint ut! :) Och vad kul att det går bra med Óskadís! Du får gärna visa en bild på henne om du har någon ny, hon verkar så himla mysig och kul! :)

Denna kommentar har tagits bort.
Odinn
0

Såå fint väder idag.  Skulle egentligen inte rida idag, men kunde inte låta bli. Red i ca 20 minuter. Blev mest en njuta av vädret ritt än ett ridpass. Men men,  båda tyckte att det var härligt! :)

Fridalej
0

Det var sjukt jobbigt att fatta beslutet, och det jobbigaste var nog när jag insåg att det var dags. Att inse att jag packade hans kvällspåse för sista gången, när jag stod i boxen och kramade honom och insåg att jag aldrig mer skulle få se en rosa mule eller en pufflugg sticka upp över boxkanten med tårarna forsande.
När veterinären kom ut på morgonen och jag bara grät. När jag kramade hans huvud, luktade under pannluggen och pussade honom en sista gång innan jag sa "Tack för allt.." sen var han borta. Jag minns att jag sjönk ihop och sa "Nej nej nej. Min häst, min häst..". Det var fruktansvärt. Jag saknar honom så mycket att jag får tårar i ögonen bara att tänka på honom. Det var verkligen MIN häst, jag kommer nog aldrig att få ett sånt band med någon annan av mina hästar.
Usch vad ont det gör i hjärtat, men det var rätt beslut. Det vet jag och jag är så glad att djuren har det privileigiet att få slippa lidandet.

Han hade både fång och antagligen också Cushings syndrom, vilket är en tumör på hypofysen/binjuren som gör att ämnesomsättningen rubbas och hästen börjar överproducera kortison. Mitt hjärta..

Tack! Han kändes helt okej, lite trött men Skuggi stället verkligen ALLTID upp för mig! Jag är så kär i min pärla..!! :)

Här kommer den senaste bilden på Óskadísen.

Maja
0

#70 - Ja, usch… Inte kul alls! :(

Det är oerhört tufft när det är någon som betyder så hemskt mycket. Har varit med om många hästar som har gått bort, men det har ju varit kompisars och bekantas hästar. Visst har det varit superjobbigt, men jag har ju aldrig haft något sådant starkt band till någon av dem som du hade till Lúkas så det måste vara ännu jobbigare för dig!

Men nu har du ju en underbart vacker dam att jobba fram! Hon ser verkligen hur härlig ut som helst! :)

LooveKolur
0

63# vad har du fått tag på det rosa täcket och schabraket? Assnyggt ju! :D

Kram / LooveKolur 

Maja
0

Idag red jag min förra medryttarhäst som jag inte har sett sedan i maj förra året. Han går som sällskapshäst, vilket är synd för han är bara 7 år och skulle kunna bli fin.

Kollade mest vad han kom ihåg och inte kom ihåg sedan sist jag red honom. Grisepassen fanns kvar, men även traven (någonting som vi kämpade med massor). Tog två korta galopper och så fort jag tog ner honom blev det pass. :P Suck på den hästen! Ja, man kan ju inte påstå att han är fyrgångare i alla fall… ;)

Zinoida
0

#73 Varför går han som sällskapshäst om han är en ridbar 7-åring?

Maja
0

#74 - Brist på intresse hos ägaren. Köptes för några år sedan, men efter det har det hänt en del i familjen som har bidragit till att han mest står. Han har varit till salu ett tag och folk har varit på väg att köpa men sedan har det blivit återbud. Han är lite speciell att rida, men det beror mest på att han inte är tränad och uppfostrad så mycket. Han är mycket som ett föl i vuxenformat, om du förstår hur jag menar?

selfrejection
0

Igår hade jag veckans ridlektion, sist gick det inte alls bra, så gick in med noll förhoppningar. Började med att skritta innanför spåret, efter som det är så spårigt runt fyrkanten. På långsidorna ställde vi ut mot staketet, på kortsidorna gick vi in på volt och ställde inåt. Fick beröm för att vi äntligen efter 3 terminer lyckas hålla oss lugna, lång låg och i form, bland massa andra ekipage. Sedan gick vi alla på stora mittvolten och skulle hålla kvar formen och driva in i halt när ridläraren sa till. Varannan gång ungefär fungerade det, iaf i höger varv. När vi bytte till vänster gick Guffi utåtställd och på tre spår, fast jag försökte göra allt för att vända det åt andra hållet, men inget fungerade. Han liksom låste fast sig åt det hållet. Men själva övningen gick bra :p Sedan tog vi trav, ett varv på fyrkanten sedan in på stora mittvolten ett varv, ut en varv runt fyrkanten igen osv. Första varvet tog Guffi galopp istället, stressade upp sig, men efter det lugnade han ner sig och höll formen. Helt plötsligt när vi red på volten kortade han upp stegen, pakade ihop sig och travade nästan i slowmotion i form och jag bara satt där! Överlycklig blev jag av det, fantastiska häst :)

Maja
0

#76 - Härligt att det gick så bra! :)

Igår red jag på valacken en sväng, eller ja… Red och red, promenerade mest då han är oskodd och det var rätt så halt, så vi promenerade i snön tillsammans. Ramlade omkull på en hal isfläck och fick hästen liggandes över mitt ben (aj, aj). Tur att han aldrig drabbas av panik, utan när han insåg att det var så halt att han inte kunde resa sig upp så låg han och liksom ålade ut till kanten där det är snö och där han kunde resa på sig. Läskigt, men jag kände igenom honom och han var helt oskadd.

De sträckor där det var isfritt hoppade jag upp och jobbade lite lätt med honom. Men det blev pass eller grisepass i 8 av 10 fall. Så himla tråkigt, för vi kämpade så länge med att få bort detta när jag red honom förut och nu är det tillbaka igen… Men ja, han har en så himla stark pass så den vill gärna ta över alla andra gångarter.

selfrejection
0

Igår red jag ut med en stallkompis. Först stod Guffi och halvsov både i hagen när jag hämtade honom och i boxen. Men när vi kom ut då blev det fart på honom! Blev mest skritt och massa prat, blir ju så när man rider med någon annan :p Blev lite spring också. Tog första tölt bakom de andra, men han orkade inte riktigt i det tempot som blev eftersom de travade. Blev trav och några galoppskutt istället. När vi vände blev det samma sak. Halva hemvägen gick vi först och då gick det bättre med tölten eftersom det inte gick lika fort.

I torsdag löslongerade jag honom också. Provade de som de gjorde i Ponnyakuten med hästen som är så svår att longera. Dock är inte Guffi det, men tänkte att vi kunde variera oss lite. Så vi sprang runt i paddocken. Men så fort jag sa att han var duktig, då stannar han! Han verkar ha fattat det där :p Tränade lite på att backa också utan att jag tog i honom, och det gick också bra.

Maja
0

Idag red jag min snutta för sista gången! :(

Tog en kortare tur (25 minuter) där det mest var skritt, men även lite tölt, trav och 20 meter galopp (hon ville dra järnet men jag sa nej åt det för det stod bilar och lastbilar längre fram), sedan bytte hon om till grimma så tog vi en promenad istället där hon gick "lös" bredvid mig. Med lös menar jag att hon har grimma och grimskaft, men där det ligger över halsen på henne. Övade lite på att springa och stanna och att hon skulle följa efter mig vart jag än gick. Om jag gjorde helomvändningar och sprang åt andra hållet helt plötsligt skulle hon hänga på och visst gjorde hon det! :) Så himla fin, min lilla plutt! Sedan var det en timmes gos och mys, borstning och morotsätning.

Kommer sakna henne som bara den! Det är hon som har lärt mig mer än hälften av det jag kan om hästar! :)

Men ja, hon är ju till salu… Men för alldeles för mycket pengar för min budget. Men om jag vinner på triss så köper jag henne! :P

selfrejection
0

Idag när jag kom till stallet hade Guffis sår i ögonlocket, som varit fint och knappt syns i några månader tillbaka :( Han var lite svullen och torkat bld runt ögot. Har varit high chaparall i hagen i helgen, en annan häst, som bara Guffi är snäll mot hade antagligen fått en broddspark så hans ben var dubbelt så stort :( Tror därför att Guffi hamnade lite i kläm när det hände och på något sätt kom hans skada tillbaka. Började tvätta med vatten och klämde för att se om det var något var, kom litef först men sen var det bara blod. Då kunde jag andas ut och lugna ner mig. Så nu blir det sårtvättning i några dagar och hoppas på att det blir bättre.

Jag red en stund i paddocken, eftersom han varken hade ont, verkade lida eller hade feber. Otroligt fin väder! Tränade först mycket skitt, lång låg och lätt ställd inåt istället för att han tittar utåt som han gärna gör. Sedan tänkte jag prova lite tölt, töltade långsidan, sakta av i kurvan, tog tölt på kortsidan, saktade ner i kurvan osv och det gick jättebra! Så mycket har vi nog aldrig töltat i paddocken, lyckades i flera varv. Eftersom en till tjej red samtidigt fick vi lite hjälp med drivet utan att han stressade upp sig. Sedan red jag och den andra tjejen på grusvägen upp till gården. Skrittade först ner, töltade tillbaka, skritt nedför backen till paddocken, racergalopp uppför backen, trav nerför vägen igen men Guffi tog först tölt, ökad tölt! :D Han blev så taggad efter galoppen, men sedan lugnade han ner sig och travade. Vände och töltade upp till stallet.

Man blir så himla glad när det helt plötsligt går så bra och hästen tycker det är roligt och verkligen lyssnar och vill göra sitt bästa :D Älskade söthäst!

Killen
0

Löslingerade i rundkorellen, först med cavalettibommar på marken, sen lite upphöjda. Gick fint.

Avslutade med att hoppa ett jääätehinder, kanske ska fundera på en hoppkariär? Flört

http://www.youtube.com/watch?v=S7XEhgQ4EL8

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Har ridit kurs för Jamila idag.

Det har gått riktigt bra, han töltade riktigt bra och kunde trava på volt(det har vi inte kunnat förut).

Sen fick jag öva lite på pass och fick lite tips på hur jag ska öva det.

En helt underbar dag Skrattande

kissmekate.blogg.se

740tjejen
0

Idag har jag varit ute och gått med nya foderhästen Myrkva från Onödan. Pigg men go tjej. Längtar tills vi får tag i en sadel så en kan rida lite också, :)

selfrejection
0

I fredags red jag en lektion för Anna Olovdotter. Har bara ridit för min vanliga tränare i hur många år som helst, så var roligt att rida för någon ny. Och vi fick höra mycket nyttigt som vi kommer ha användning av. Vi fick bra tips på hur vi ska träna tölten, så nu ska vi träna och träna :) Dessutom påpekade hon att Guffi går och muttrar åt mig när jag kräver något och han försöker komma undan, men inte lyckas med det. Lite sött ändå av honom. Bifogar 4 bilder, inget speciellt och precis i början av lektionen, men han är så söt ändå :) Nästa gång det är kurs hela helgen ska jag nog vara med hela helgen!

I går tränade jag och några till i stallet med att vänja hästarna vid den stora bollen våran tränare och stallägare har kommit på att vi ska spela boll med på lektionerna. Tillslut kunde Guffi stå helt oberörd med den intill sin hink och äta lugnt. Sedan red vi ut på en mysig tur och galopperade genom en vattenpöl så jag och Guffi blev helt geggiga, men roligt kan man ha åt det också :)

740tjejen
0

happ då har man ramla av Myrkva för första gången. Hon blev rädd när gubben satt på huk och sen reste sig, hon såg han inte så hon hoppa till, tur en lärt sig och ramla av mjukt. Pinsamt var det endå. Men upp igen och så vidare. :) Hoppas jag får hem sadel till veckan så en kan rida lite mer ordentligt.

Killen
0

#85 oj då, tur att du inte slog dig!

Idag har jag först gått en 20 min promenad med mitt nya projekt, Silfur. Sen släppte jag honom på volten, smackade en gång för att få bort honom ifån mig, oj va kul att springa tyckte han och galopperade omkring ett tag.

Sen red jag Ess där allt går bara bättre och bättre. Passläggningarna sitter, tölten har blivit renare, han travar mycket bättre nu och det går hyffsat att fatta vänster galopp. Igentligen är det skritten som är vårt största problem (och som vi får sämst poäng på när vi tävlar).

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#86 - Nytt projekt? Nu får du berätta mer! Skrattande

Killen
0

#87 Det är inte så spännande som det låter. Silfur är Ess överviktiga boxpolare vars ägare bara klagar på att han är tjock men inte gör något åt saken (rider eller motionerar på annat sätt). Så nu sa jag till henne att jag kunde hjälpa till lite, så ska promenera till en början med och låter han springa fritt på volten.

Silfur på  volten idag.

kissmekate.blogg.se

powderpuff
0

Idag har jag badad tjockisen så hon är ren och fin till hon åker till hingsten. Hon åker på Fredag Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Maja
0

#88 - Vilken sötnos! Lite rund, ja. :P Men du får jobba på så blir det nog bra! :)

Vad har hon hästen till då?

#89 - Jag paxar fölet redan nu! ;)

powderpuff
0

#90 Blir de ett gulbrunt skäck stoföl har jag redan köpare på den Flört

NSphoto
0

Idag har Sessan varit riktigt fin. Då hon bara är 2,5 år så gör vi lita allt möjligt med henne. Vanligtvis studsar hon mycket och håller på. Men idag var hon riktigt fin, så vi tog oss till och med en liten springtur. Dock inte allt för lång då jag inte har den bästa konditionen, sen så hon inte skulle bli allt för taggad och börja krångla.

Vi tog oss även några små skutt över liten stock som låg på en sten. Bara 20cm ungefär, men några gånger hoppade hon riktigt fint över (:

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Maja
0

Igår kände jag igenom alla gångarter på banan på hästen som jag ska tävla på söndag. Hon har stått i två veckor p.g.a. en spark från kompisen i hagen, men nu är hon bra. Blev ett gäng bockningar och spralliga hopp, men jag satt kvar. ;)

Tog en kortare runda ute i sommarhagen nu i morse och övade lite tölt. Hon är ju inte tölttränad mycket alls så den sitter inte helt felfritt, men helt klart bättre än sist jag red henne. :)

740tjejen
0

Igår släppte jag hästarna på ett lite mindre sommarbete om 2 veckor blir det större bete :) Men vart ju inge bus och sånt man brukar se, nopp ner med mularna med en gång.

Hästarna är

Orange grimma Myrkva från onödan

Rosa grimma Queenie travare.

[vretenskaniner]
0

Idag red jag lite på banan. Hade 200g boots på honom som hjälpte en del. Värmde upp i skritt och tölt i serpentiner. På ovalbanan red jag F2 programmet två ggr i vänster varv. Passen gick grymt bra i slutet! Kanske ev. liite mer tempo, annars hur bra som helst! Galoppen super, traven gick väll sådär, han var så pigg och ville galoppera istället och formen är inte den bästa, blir att träna trav på volt ett tag innan tävlingen den 22 maj :) Tölten gick väldigt bra i slutet, Fina pållen! <3

powderpuff
0

Har glömt att uppdatera lite. Móa åkte till Bogatyr den 29 April och jag tänkte jag skulle köra och hälsa på henne denna veckan. Har ej hört något om hon varit eller är brunstig.

selfrejection
0

Jag och Guffi har hamnat i en lite svacka kan man säga. Jag har börjat sätta högre krav och han sfrågasätter allt jag gör från ryggen! Tölten har äntligen släppt, men samtidigt vill han inte trava. Hade lektion idag och skulle tölta på en långsidan och trava på andra långsidan. Han  töltade och galopperade mest där han skulle trava, men blev några bra travsteg också. På andra sidan töltade vi i en båge för att lättare böja, åt höger går det bra men åt vänster är han så stel så det funkar inte alls. Vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Har börjar ge två olika ljud vid tölt och trav för att han ska skilja på dom, men när man rider med 7st andra så blir det väldigt stressat. Dessutom vill man ju njuta av tölten nu när den väl fungerar, men det kan man inte riktigt när man förlorat den fina traven på köpet…

selfrejection
0

Idag har jag hälsat på Josefine och Herkules och fotat Herkules bland vitsippor :) Blev också några racerbilder i paddocken efteråt.

Maja
0

#98 - Åh, vi vill ju se bilderna! :)

selfrejection
0

# 99 Jag ska kolla med Josefine först, hon har inte sett dom än, men jag tror inte det är något problem :)

powderpuff
0

Idag har jag varit och hälsat på Móa, hon går ju hos hingsten. För skoj skull så pendlade jag henne och pendlen började gå i en cirkel. Så enligt den är hon dräktig så nu längtar jag ännu mer till UL. Men en sak är säker att när hon kommer hem blir de inte mer bete för hennes del. Gisses vad tjock hon är nu…

740tjejen
0

Hon är så söt :) riktigt kramgo.

powderpuff
0

Tack, hon är helt underbar men hon ser högdräktig ut redan nu Flört

Maja
0

#103 - Haha, tänkte just det. Kanske blir ett mirakelföl. Hon betäcks ena dagen och fölar en vecka senare. ;)

Mums, vad jag är kär i din häst! :)

powderpuff
0

De blir nog inte något bete för henne mer i sommar.

Jag söker medryttare  Flört

Maja
0

Hihi, det skulle nog ta lite för lång tid att pendla genom halva Sverige! ;)

Jag kan kidnappa Blædis istället! ;)

powderpuff
0

Ja, det är synd du bor långt iväg, annars hade du varit så välkommen så=)

Ja, Blædis ja. Vi får se vad som händer med henne sedan. Hon ska ju lånas ut sedan är de ju tänk OM jag hittar någon seriöst satsande och gör jag inte de så ska hon säljas OM inte min dotter blir mer intresserad av isisridning.

Maja
0

Hihi, tackar! ;) Vill du få henne visad eller "bara" tränad?

Vi sålde precis iväg vårt Askur-sto till Norrland. Hon åker om några dagar. :)

powderpuff
0

Tanken är att hon ska visas också om hon är/blir tillräckligt bra men de behöver inte den som lånar henne göra utan funderar på att lämna iväg henne till någon av våra "stora" ryttare om jag hittar någon som jag får ett riktigt förtroende för och som jag tycker rider på ett väldigt mjukt och snällt sätt( med sisten och inte med tyglarna). Jag har en  som jag funderar på och som ev ska rida in henne Flört

Men fodervärden får gärna tävla henne lite smått lite längre fram sedan.

De blir tomt efter henne eller?

Maja
0

Ja, okej, då hänger jag med! :) Hon ser ju riktigt fin ut, så jag tycker helt klart att du borde göra ett försök med att få henne visad! :)

Jo, det är klart. Har ju varit henne som jag har ridit mest när jag har varit i stallet. Så oerhört personlig med egna tankar om allting. ;) Töltsatte henne nyligen så det var ju skoj. :)

Men nu har vi fått två nya ston, bland annat en musblackskäck efter Viglundur som vi ska rida in. :) Det blir riktigt spännande!

740tjejen
0

Har nyss kommit hem från en tur på Myrkva. Hon brunstar för fullt och likaså de 2 andra stona. S vet ej om det beror på brunst. Men idag har hon varit superskvättig för allt. Dock lugn vid bilmöten.

Men kom till ett ställe med kor och hon totalvägra röra sig framåt så fick hoppa av och leda henne förbi dock med viss tvekan. Sen hoppa jag upp igen och längre fram körde vi lite tölt. och herregud vad det gick undan. Ruskigt snabb, aldrig ridit så snabb tölt förut. Och så har vi galopperat för första gången flera gånger både hon jag tyckte det var kul.

Så nu ska jag bara övervinna min rädsla för och galoppera på grusvägar. Detta var en mjuk gräsväg vi galoppera på med uppförsbacke.

Maja
0

Igår "red" (åkte) jag lite på unghästarna. Min kompis ledde dem en och en, medan jag satt på ryggen och övade lite skritt, halt och några steg i trav.

Ena är en islandshäst, andra islands/nordis. Kul! :)

740tjejen
0

Har du bild på island/nordisen, verka vara spännande kombination.

Maja
0

Tyvärr inte. :( Glömde kameran hemma, men ska se om min kompis har någon!

selfrejection
0

Har haft stalltjänst i helgen, så har varit i stallet hela dagarna, men det har varit varm och strålande sol så det har varit väldigt skönt. Vårat bråkstadie har iaf släppt nu efter några veckor och vi är goda vänner igen :p Han har accepterat att jag sätter lite mer press på honom och att det inte funkar att springa ifrån mig.

Igår red jag ut med en till tjej i stallet, upp i storskogen för att se hur det såg ut där. Tyvärr hade halva sandstigen åkt med snön när den smälte så där kunde man inte rida. På de andra stigarna gick det ganska bra, förutom där det var alldeles för blött. Så storskogen får vila några till dagar innan vi rider där.

I dag hade jag en tur på 6 personer med olika erfarenhet. Gick jättebra och alla hade roligt. Guffi gick som en klocka, töltade massor! Är så roligt att det äntligen släppt efter 1,5 år :) Dock behöver vi böja mer åt vänster så det släpper lite till. BLev några busgalopper på slutet när nybörjarna blivit varma i kläderna.

Dessutom fotograferade jag nya privathästbilder till stalllets hemsida, och en annan tjej fotograferade mig och Guffi så vi också får vara med där :)

740tjejen
0

Har byggt hage i ösregnet idag, Så nu har vi 3 hagar varav shettisen går i en, då de andra är elaka mot henne. Men hon ser dom då hagen är i anslutning till ena.

Annars har det inte blivit så hästigt. Imorrn om vädret tillåter får de bli en ridtur igen. :)

selfrejection
0

Idag hade jag min ridlektion. Allt började bra, han var snäll och go och lugn. Vi skulle hoppa lite i dag, ett liten hinder på varje långsida. Han lyssnade bra och hoppade ordentligt över, så jag fick lite ont i magen. Efter ett tag blev jag så varm så jag tänkte ta av mig jackan. En tjej höll i Guffi medans jag började ta av mig jackan och helt plöstligen blev han livrädd. Antagligen för jackan la sig på rumpan. Han gjorde en tväromvändning och vi galopperade runt en himla massa varm och jag höll i mig i manen. Åkte bara med och försökte lugna ner honom. Tillslut stannade han och det roliga var över :p Efter det tog vi det lugn och skrittade mest och travade och då lyssnade han bra igen.

Jag är mest glad för att han inte bockade något alls! Han har alltid gjort det förut vid sånna tillfällen, även med andra innan jag började rida honom. Så det är en förbättring att han faktiskt inte vill bli av med mig från ryggen :) Och tur man har bra balans.

Killen
0

Kanske lite OT, men idag har jag ridit en ponny! iförsig är den större än Ess, men det var en äkta ponny! (vet dock ej ras)

Lat till tusan, tyckte den travade långsamt, så skulle jag galoppera, den galopperade långsammare än vad den travade! Kändes som man inte kom framåt alls. Mycket märkligt om man jämför ex då med Ess som bara har turbo i galopp.

Han är dock inte i kondition alls, så det blir inga långritter jus nu.

Han sår förtillfället i mitt stall och jag får rida honom när jag vill, eftersom ingen annan vill det (han ägs av en 4 h gård).

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Ess hade fått ett insektsbett vid sadelgjordsläget så fick rida "barbacka" (schabrak med täckesgjord).

Försökte öva på att slappna av, för om jag spänner mig då grissepassar han mer.

Om någon vill får de gärna kommentera filmsnutten, ska vara tölt, vet att det är passtakt och vissa stunder ren grissepass. Även att han går på framdelen.

kissmekate.blogg.se

Eveline
0

Idag har jag ridit första dressyrlektionen med Glói. Har haft honom i 1 mån nu. Lektionen gick superbra! Där han stod innan sa de att han hade svårt med höger galopp och man hade tur om han klarade det. 5 av 7 gånger fattade han rätt galopp idag, så jag är helnöjd :)

[vretenskaniner]
0

Red lektion för Sally idag, hon kollade på hans pass. Vi tränade lite på volt/fyrkant först för att få honom att lyssna på mina hjälper. Flytta för skänkel, halt, få fram, flytta för skänkel osv. Även detta gjordes i tölt och hans tölt har aldrig någonsin varit så fin. Helt taktren och riktigt fin överlinje fick han <3 Sen tog vi passen. Fick bra tips på själva läggningen och det funkade hur bra som helst. Och att jag rider igenom hela kurvan efter långsidan och tar ner honom i tölt. 3 ggr i vänster varv och 1 sista gång i höger. Och den sista gången blev bäst! Perfekt läggning bra fart hela tiden och nedtagningen var perfekt! Var riktigt glad efteråt kan jag säga! Skrattande

Maja
0

#118 - Men ponnyer kan ju inte tölta… ;)

#121 - Skoj! :) Lycka till på tävlingen i helgen! Jag ska ta med min kamera, så kanske jag kan få lite fina bilder på dig! :)

Killen
0

#122 Jo tack, jag märkte det, mycket märkligt att rida en 3 gångare

kissmekate.blogg.se

powderpuff
0

Idag har jag lämnat Móa hos hingsten igen och enligt veterinären igår skulle hon vara brunstig nu så de blir en snabb visit denna gången…

[vretenskaniner]
0

#122 Åh det vore ju super! Skrattande

740tjejen
0

idag fick Myrkva nya skor, så eftersom hon varit skolös i 2 veckor och jakt på hovslagare så har hon fått vila, men tog en kort skritt tur nu ikväll, superpigg dam plus hund som följde efter oss och skällde. Men hon brydde sig inte värst, Men fick stanna och invänta ägaren till hunden. För hunden ville inte alls komma på inkallningen. Men så fort hunden försökte smyga bak henne så parera hon så hon hela tiden hade hunden vid huvudet.  Så efter 10 minuter så fick de hem hunden.

selfrejection
0

Idag badade vi lite i en å. Red dit med en till tjej i stallet och plaskade runt lite, var inte så djupt. Finns en film på min blogg om någon är intresserad :)

Bloggen

Maja
0

#125 - Du kom aldrig till tävlingen ju! :(

#127 - Åh, vad härligt att bada med hästen! :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer