Envist sto
Hva gjör man best med et enevis sto ner det blir lite jobbi så stannar hon backar och provar och resa seg.
hva er det beste man gjör for och se til at man gjör det rett?
hallo noen som har opplevd dette?
Har också de problemet med foderhästen. Hon backar gärna ner i diken, vilket är skräcken för mig då jag var med om en omkull ridning när hästen backa ner i diket, Är dock 12 år sen.
Men jag brukar faktiskt gå på med spöt för och inte få henne och backa och driva framåt. Fryser hon fast så får hon stå där tills hon går ett steg fram och då får hon massa beröm.
hej
takk noe må man gjöre hva heter det man kan sette på så de inte får rest seg på 2 ben det er noe som går i bett ringene och under til gjorten den henger lös så den inte störar hästen annat enn viss de reser seg stegrer så kommer de inte opp?
noen som vet hvor man kan kjöpe det ser på det som sekerhet for rytteren sen viss hon skulle stegre så vill hon och rytter gå om kull
Det är inte så att hon brunstar? Eller är hon så här hela tiden?
Ett sådant sto har jag ridit i flera år (hon hade inte ont, utan hon hade lärt sig att det var okej att frysa fast i marken och själv vända hemåt - när jag kom och började ställa krav på henne blev hon förbannad och vägrade i stort sett allting till en början, men blev bättre och bättre). Det gäller bara att vara stenhård och inte ge sig. Vill inte hästen gå framåt, så vänd på hästen då och backa den åt det håll du ska. Vill hästen backa, låt den göra det, men vänd den åt det håll du vill åt så att den inte backar åt det håll som den själv vill. Du ska bestämma över allt som hästen gör. Ge dig inte förrän det har blivit rätt, för då vinner hästen. Glöm inte att berömma hästen massor när hon väl gör rätt.
Stegrar hon sig för att "jävlas" eller kan det vara så att hon har ont någonstans? För jag har inte hört någonting om att hon har stegrat sig förut (gissar på att det är Filma). Har hon börjat med stegringar, backningar, vägringar och så vidare nu skulle jag först och främst undersöka så att det inte är något fel på hästen.
hej
hon har inte ont jag har hatt henne inne på djur sjukehuset sen jag trodde det med hon var så året för ut på sommeren inte på vinteren hon holder bare på så her på sommeren i 2010 stanna hon backa och jävlas hon var inne på sjukehuset nu i mars och de sjekke tenner rygg ben alt på hästen hon rönkas och hn er godt musklet och frisk så inte noe fel på henne sadel provar karin kom ut och hon har helt ny sadel som passar jag til och med rider kun med saueskinn under sadelen så alt skall väre bra for stoet.
hon har inte rest seg ennu men har värt på veg och jag vet at hon inte klarar och gå opp och stå på 2 ben hon vill slå over och da vet vi hva som hender med rytter.
men hon har backa i diket noen ganger men jag har värt töff nok til och snu henne der helt rundt och fått henne til och gå den vegen jag vill.
hon jobbas inte sten hort hun jobbas verkelig lettera en jag har gjort med mine andre is, men hon er så at viss hon inte vill så jävlas hon efter en runde i trav.
jag er bestemt men blir inte forbanna jag tar det inte personelig men jag tycker inte om det at hon provar och rese seg sen jag vet hva som kan hende och det er vell så at best er vell at jag ungår at hun strartar dette at hun resar seg helt så det inte blir en vana.
hadde tenkt och sett på hva det nå enn heter her i sverige men det er som en tygle som går fra bett ringen til under jorten den henger löst och skulle hon prova och resa så kommer hon inte opp smart så rytter slipper och bli skada av en stor is sen hon er stor:)
blir lite lessen på hennes vegnor sen mine 2 valacker er gudene snelle men och kopisar sier selg henne och kom en valack men jag önsker inte och selge henne jag önskar at hon skall fatte at hon moste ge seg sen blir hon solgt kan det väre at hun blir en vandrings häst sen hon er inte lett ocg rida.
jag respekterar at hon er et sto och jag fattar at hon vill prova på och inte jobba sine muskler men jag respeterar inte at hon stegrar.
ner hon inte går frem alls har jag kakka med spöetmen jag har inte slått.
siste trening backa hon sidelegs ned i diket och kom opp flygene konstig jag satt kvar vi hadde sto som dette på stallet i Norge men de fikk 2 rapp med spöet vär enda gang och så var det over for den gangen til neste gang de prova
hon er snell annars gudene snell och jätte sukker söt och jag elskar denne hästen så vill inte gi opp men ville höre hvordan jag skulle ta det så jag inte gjorde noe så hon ble värre eller så:)
flere som har enevis sto ? som kan fortelle hva dere gjör med dem?
skönt trener kom opp i dag så fikk vi orden på det fant ut at når hun starter sit sto greier så sitter jeg og ikke bryr meg, rett og slett da stopper hun står en stund og så går hun frem så slipper man og sloss og hun reser seg ikke smart

Har inte ett envist sto men men en envis valack som har gjort nästan lika dant, stannar, bara backar hur mycket man än driver frammåt och även om man släpper tyglarna, lägger man till spö så stegrar han.
Han försöker bara skrämmas för det blev jobbigt och nu (oftast) har han lärt sig att jag inte blir rädd eller ger upp, så försök att bara vara bestämd.
kissmekate.blogg.se
hej
ja det fungerer på henne jag er bestemt men for och inte komme i den sitvasjonen at hon stegrar vär enda gan sitter jag och bare bryr meg inte vill hon stå der ja ha så vell så kan hon det men jag bestemmer da ner hon skall få gå forover och det fungerer jag blir bare passiv och kraglar inte får prova det och se om det fungerer sen viss jag går på henne så blir hon värre det er mest sommars hon er så her vinter er hon så snell så det er nok at hon brunstar:)
Är det martingal du tänker på så att hon inte kan kasta upp huvudet? Hur går hon om hon har en annan häst framför sig?
hej
nei det var gummisnodd men jag satte den inte på nei hon bryr seg inte om noe annan häst men nu har jag ridet henne i skogen och trena tölten der så nu går hon som normalt igjen det enda jag forandra var och sette på henne et bombersbett i happy tung en vanlig rakt bett med tunge frihet inte noe annat och nu er det borte hvor hon vill stanna och backe får se hvordan hon er ner jag startar opp med henne på trening igjen sen hon skall tevle i september så hon moste gå men nu har hon en god fart forover:)
Aha, hon har en känslig mun helt enkelt.
Vad skönt att du hittade en lösning i tid. Lycka till med hennes träning och tävlande sen då!
ja Takk ja kan vära hon har en kjenslig munn skall inte mycke til för hon sier i fra at noe er galt men inte lett och vite om det var bette eller at hon var stoi sen hon blir jo stoi ner noe annat er fel hon klarer och vekse ut av sin sadel som er en W på 4 monter alt sadel provar sa var ja ha hon har blitt trena mycke sen hon er inte tjok bare muskler så nu er den for trang nu rides hon i bomlös sadel så får jag få tak i en ny bomsadel til henne sen hon har fart ner jag tevlar vill jag inte tevla i bomlös :)
Oj! Inget problem som en "vanligt" ekipage har kan tänkas? Att hästen blir så musklad att den växer ur sadeln?
Har islänningar lätt för att bygga muskler? Eller är det beroende på vilken "modell" den tillhör, har sett att vissa islänningar är väldigt slanka.? (själv föredrar jag den lite grövre typen..)
ja noen is er tjoke også men med rett mat och trening så holder de seg bra i vekt nei jag tycker inte is har lett for och legge musklar mere enn annan häst kommer ann på om hvor mycke trening och at man trenar rett:)