Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettavel
Läst 1277 ggr
powderpuff
0

Distrikstveterinären...

har varit här och kollat Móa.

Och jag vet fortfarande inget… Han sa i princip bara att hon inte var dräktig men hon var inte brunsti heller och det är nu 14 dagar sedan hon var i brunstens första dag…

MEN han trodde att hon skalle vara i brunst på Måndag så då blir de ett nytt ul. Om hon nu skulle komma i brunst på Måndag borde han inte sett att brunsten var på G??

De kunde ju den andra distriktaren göra som var och tog ett ul förra gången…

Han skulle föröska göra ett bakterrierprov i alla fall men misslyckades totalt. Hon var stängd som en mussla i livmodertappen…

Snackade sedan med min suster yster om de och hon sa att de är ett tecken på att de är dräktiga.

Idag kostade 1200 spänn för att inte få någon information alls. Hoppas av hela mitt hjärta att de visar att hon är dräktig nu på Måndag. Då kan de minsann glömma att jag betalar den första räkningen ifrån idag…

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Maja
0

Jag håller båda tummarna för att hon är dräktig! Vet hur mycket du har sett fram emot detta, så jag hoppas verkligen, verkligen att hon har ett litet föl i magen! :)

powderpuff
0

ja jag hoppas de. Har snackat lite med min syster och hon sa de att när stona stänger ihop livmodertappen är de ett tecken på att de är dräktiga. Ibland är de de första tecknet om man inte kan se på ultraljudet.

Har inte sett så många ultreljud men själv tycke jag mig se en blåsa som var ungefär som en tumnagel…

Skrev lite fel om brunstens dagar. De är i dag 24 dagar sedan hon var i brunstens första dag, de var den 12 Juni.

Alex
0

Ska du betäcka om henne nu om hon inte är dräktig? Annars skulle jag ha lite is i magen och vänta, sen kolla med blodprov efter 50 dygn. Det är ju alltid en risk med att ultraljuda, och framför allt om veterinären är så "kunnig" som den du beskriver verkar vara… Tyst

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

powderpuff
0

alex, jag ska göra som du säger. Ha en stooor isklump i magen. Var först inne på att spruta igång henne men låter de vara för syrran har varit ute för samma och de resulterade i att stoet kastade vid ca 5:te månaden så jag vågar inte göra något.

Jag är ju inte så van att se ljutraljudsbilder men jag tyckte jag såg en "svart ring" med lite vitt i nederkanten, men den drog han bara förbi och tittade inte närmare på den

Jag hoppas verkligen den andra distrikaren ser en fosterblåsa i alla fall Flört

powderpuff
0

Uppdatering…

Igår var en annan distriktare ute och gjorde ett nytt ultraljud och då har móa två stora foliklar och vet sa att hon var i början av sin brunst. Hon tog också ett bakterieprov på henne.

Idag fick jag svar och hon hade något minimalt med bakterier men inte så att hon behövde pencillin och att de skulle göra så att hon inte skulle bli dräktig.

Så senare i eftermiddag åker hon till hingsten igen men blir där bara under brunsten och sedan ska hon hem igen. detta får bli sista gången jag betäcker i år.

Maja
0

Åh, fy, vad tråkigt! :/

Jag håller tummarna för att det blir ett föl den här gången. Tänker massor på er!

powderpuff
0

ja de är deppigt.  De är 3 eller 4 ston som blivit betäckta sedan i slutet av April och ingen har blivit dräktiga…

vet ej vad som händer. Har hört fler som de varit så hos fas med tinker istället…

Nästa gång jag betäcker så blir de semin tror jag…

Alex
0

#7 Fast det är ju dyrare, och med lägre dräktighetsprocent…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

powderpuff
0

#8 Kan de inte varit i detta läget  med dräktighetsprocenten Flört

Men en ny uppdatering:

Troligen har något av stona haft ett herpesvirus som smittat i och med ingen blivit dräktig. Hingsten hade nu små blåsor på sin snorre så han bör ej betäcka på ca 14 dagar till.

Så jag kommer att göra så att jag betäcker sista gången nu i Augusti och sedan får de vara.

De har stora planer för hingsten nästa år så ev ska han inte betäcka då… Så nu är de nu eller aldrig Tyst