Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: foder
Läst 3638 ggr
740tjejen
0

Vad ger ni era islandshästar

Nu när jag kommer skaffa häst så undrar så undrar jag vad ni ger era islandshästar som går som skogsmulle Kanske träning 1-2 gånger i månaden. Räcker det med hösilage (för det är de jag kommer ge.)

Alex
0

Ja, hösilage räcker absolut, så länge det är vettiga värden i så den blir balanserad. Min har alltid levt på enbart hösilage, förutom när det var väldigt lågt proteinvärde, då jag fick ge proteintillskott.

Men även hårt tränandes tävlingshästar klarar sig på enbart ett bra hösilage, om de inte har lätt för att tunna ur då. Men islandshästar är ju i regel rätt lättfödda. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

740tjejen
0

:9 låter bra, finns ju en i färgelanda å en i mellerud som säljer små hösilagebalar på ca 80-100 kilo perfekt för två islandshästar.

Alex
0

Låter ju kanon det. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

740tjejen
0

japp sen ska ja bara få nån som rider med ut ibland. tråkigt å rida ut själv.

Alex
0

Jo det förstår jag. Himla synd att jag inte har körkort… Du har inga planer på att flytta till Bengtsfors? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#5 - Det är bara att ta körkort då! ;) Lyckas jag så lyckas du! :P

740tjejen
0

Bor ju i bäckefors ca 3 mil söder om bengtfors, Bussen stannar inne i samhället så kan ju alltid hämta dig där.

Alex
1

Ja, vore ju himla kul om det kunde gå att ordna nån gång ibland. Har lite lätt hästabstinens nu, efter att ha varit hästlös i ett halvår. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

may-britt
0

er du  häste lös så  synd du  inte bor nära megGlad

740tjejen
0

Du är välkommen hit så fort jag fått färdigt ligghallen (får svar om bygglov om 1 månad) sen ska d ebyggas tar kanske en månad, får hjälp av grannarna som har lite roliga maskiner. :) sen ska de letas häst som man kan ha på foder först.

Janice
0

Mitt skogsmulle-sto får fri tillgång på hösilage. Hon får även alger, och för att hon ska äta det måste jag blanda och blöta upp med ett par dl krafft grund.

740tjejen
0

*11

Alger, var hittar man det. Nu blev jag nyfiken.

Janice
0

Alger köper jag direkt från Alg-Börje. Isländska havsalger, sägs vara bra för eksemhästar. Har gett det i drygt ett år nu, och denna somamr har hästen klarat eksemet bättre än förra sommaren. Sen om det beror på algerna eller inte, det veterusan.. Tungan ute

Ganska dyrt att köpa hem, inklusive frakt tror jag en säck kostar drygt 1200:- Men jag ger så lite så det räcker länge = inte så stor kostnad per dag.

740tjejen
0

Ne och kan de lindra eksem så blir de ju billigare endå :) ska ja kika på. :)

may-britt
0

tenker det var hvorfor noen sa jag skulle kjöpe kraftfodret Dynavena for i det er det alger och noe alge salt viss jag forsto  rett

740tjejen
0

Dynavena hum ska se om ja kan ha en återförsäljare i närheten.

may-britt
0

jag har en e post til noen som kjörer hele sverige skal se om jag kan hitta den

may-britt
0

hej

her er linken til siden här kan du  se hvem som selger det och hvor

http://www.foderportalen.se/?cat_id=21

740tjejen
0

Tack så jättemycket may-britt. hitta en återförsäljar ei ed, ska ringa till henne,  se va hon tar för fodret Enda nackdelen med fodret var havren som va i.

may-britt
0

nei inte i  den som hetear dynavena activ cool den er det inte havre i.

det er den jag bruker lite av som typ når jag har ridet eller så.

may-britt
0

Förebygger kolik, diarreé, magsår och stress. Ett välbalanserat, lättsmält, vegetabilisk fett-rikt, torrt och "lång-tuggat" foder, håller borta alla förutnämnda mycket vanliga problem hos våra hästar. 

**DYNAVENA ACTIV'COOL
**Ett havre och vete fritt helfoder berikat med magnesium, för extremt havre och stärkelse känsliga hästar. Havren har ej ersätts med vete som innehåller mycket snabba kolhydrater som stärkelse.

Innehåller: Kornflingor, Äppelfibrer, Majsflingor, Bönfibrer, Solrosfrön, Flingor av ärtor, Sockerrösmelass, Vetekli, Linfrön, Lysin, Kronärtskocka, Linfibrer, Åkerbönor, Rapsolja, Vit lupin, Maltgroddar, Fruktoligosackarider,
Magnesiumoxid,Alger, Hydrolysater av ärtor, Vitaminer och spårämnen (salter och kelater)

Exempel på giva till halvblod, vikt ca 500 kg i medelarbete:
ca 3 kg + hö. Ponny, vikt 350 kg, i medelarbete ca 2 kg + hö._

Innehåll per kg foder:_
Energi 12,5 MJ
Råprotein (smältbar): 80 g
1 liter= 500 g

740tjejen
0

Åå såg inte att de fanns utan havre :) va bra.

may-britt
0

jo den er uten havre men jag gir inte mykke bare lite etter ridning och  de dagene jag inte rider får han inte.

740tjejen
0

Okej. låter bra.

Nån som vet nått om hestekraft

may-britt
0

nei jag har kun brukt dynavena och korn brukar lite korn som belönning ofte de elsker det.

[lunisen]
0

Rider man inte mer så räcker det :) glöm inte saltsten bara Skrattande

FeliciaS
0

Jag tror absolut hösilage räcker gott och väl för dina hästar, så länge det är bra värden på det :) Själv ger jag mitt sto lite mat (hackad lucern) efter ridning som belöning och för att blanda ut mineralerna och gurkmejan i, annars äter hon enbart hösilage och halm under vår, vinter, höst och nu på sommaren gräs då.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

740tjejen
0

Ja de får hö och lucern och salt/mineralsten.