Svullen kota IGEN
Nån som känner igen, har erfarenhet av eller något tips om nedanstående?
I höstas svullnade mitt 15-åriga stos kota upp. Hon hade märkbart ont och var halt.
Hon utreddes på ATG-kliniken i Malmö. Blev sprutad i leden 3 gånger med kortison. Leden blev bättre men hon fortsatte markera på benet. Jag bytte veterinär som sprutade henne i hovleden och hasen.
Hon blev så småningom friskförklarad och igångsatt under konstens alla regler.
Tidsmässigt tog alla turerna ca 5 mån innan igångsättning.
Efter tre dagar på betet svullnade otan upp igen. Vä bakben framförallt på yttersidan av kotan. Hon har ont och är något halt.
Hon är ultraljudad på bägge kotorna ua. Spattröntgad ua.
Vad skulle ni gjort i detta läget? Kiroprakter? Kan problemet sitta i ryggen?
Tacksam för svar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet en som hade liknande problem, det hela berodde på att sadeln var sned. När ny passande sadel inköptes försvann problemet med kotinflammationen
kan bero på felbelastning, t ex på grund av felanpassad sadel, att hon kompenserar för ett muskelproblem, att hon är sned och därför överbelastar ena sidan.
Jag tror inte det är omöjligt att problemet sitter i ryggen, har hon ett fel i ryggen kan hon kompensera för detta på andra områden. Har precis börjat läsa till hästmassör så jag tycker anatomi är intressant, ska kolla i mitt studiematerial om jag hittar ngt där som kan ge svar. Återkommer!
Kolla med vet om hon tror att en hästmassör el kiropraktor kan hjälpa. Vid hälta är det dock viktigt att vet. kollar först. Ofta kan hästmassör, kiropraktor och vet samarbeta och på så sätt hitta problem. Men det är inte ovanligt att hästmassören hittar svaret!
Åh, vad jobbigt! Tyvärr har jag ingen erfarenhet, så jag kan inte bidra till mycket. Men jag är lite inne på samma spår som de andra som har svarat i tråden.
Hm intressant. Hon har en rätt anpassad sadel nu, men gick under många år (hos förra ägaren) med för stor sadel som låg snett. Hon var tydligt felmusklad när jag fick henne. Men ser bra ut nu.