Gamling.
Hej, jag har en isis som är den piggaste hästen jag någonsin suttit på, han kan ibland även bli het… och han är 26 år! är det normalt? eller 26 år kanske inte är så gammalt? Ni som har en gamling kan väl berätta lite om den, hur ni rider och hur ofta.
Vi hade en 28 år gammal dam i stallet för några år sedan (avlivad nu) och hon var den piggaste häst jag någonsin har suttit på. Hon älskade att ösa på i galopp över vägar och fält, hade en riktigt fin ökad tölt och tyckte att det var sååå tråkigt att skritta. :P
Man får anpassa ridningen efter hästen. Mycket är beroende på hur pass tränad den har varit i sitt liv och vad den används till. Ofta så känner man det på hästen, hur mycket den klarar. :)
ojdå, det var gammalt. Min kille är en gammal turridningshäst och ganska stel. Han kan knappt skritta, bara grisepassar helatiden och det gör att han blir stel.. Men han har grundkonditionen. Jag vill gärna sakta ner tempot för jag tänker att han är för gammal men viljer han ett snabbt tempo ska jag låta honom göra det? :)
Vi hade också en gamling i stallet som var en av de piggast (avlivades i vintras). Ingen hade riktig koll på hans ålder, men det var nog närmare 30 iaf. Det senaste året blev det mest skritt och tölt på honom, men i tölten gick det undan fortfarande! Jag kommer ihåg när jag var liten och var med på ett ridläger, vi galopperade bakom honom som töltade i världens fast :)
Jag har också varit medryttade förut på ett sto som är 19år tror jag. Hon älskar att springa så fort hon bara kan! Hon tar verkligen i allt hon har om hon får möjligheten, dock så blir hon väldigt slut efteråt, men efter några minuters skritt så vill hon gärna springa lika fort igen.
Exakt så är min häst också! kan verkligen ta ut sig och bli jätte trött men sen efter någon minut så vill han galoppera igen.. Det är precis som han inte vet hur han ska skritta sakta, det blir ryckigt och obekvämt. Han tar jättelånga kliv också.
Kan ha lite och göra med att vi har börjat ge honom kraftfoder för vi tyckte han började tappa hull, efter det blev han ännu piggare!
Men det är tur det är på det hållet i alla fall! :D
Tja, alltså det där med tempot är ju individuellt. Att ösa på i full hastighet är väl inte det mest optimala (men det är det ju inte för någon häst). Utan se till så att du är noga med uppvärmning och skritta av hästen noga efteråt så kan ni träna som vanligt (om du känner att hästen klarar av det).
Kan kanske vara så att han springer ifrån träning. Om du ser till att han jobbar på rätt sätt med sin kropp blir det jobbigare att springa så snabbt. Rider ibland en kompis häst som är superpigg och vet hur kämpigt det är att få henne att lugna ner sig och samla sig, och just i hennes fall tror jag hon ofta väljer tempo framför att arbeta.
så kan det vara! Så fort jag kräver något av honom ökar han takten. Han är så stel också.. Jag tycker det är mycket svårt att få honom mjuk faktiskt. Jag fick honom som pensionär, han har varit turidningshäst hela sitt liv. Han va måttligt trött på det. Det var han som va barn hästen som resulterar i att han är ganska hård i munnen.
och det blir inte lättare när de får bättre och bättre kondis! bakdelen måste med för att han ska sluta dra i tygeln och bära sig själv. Men det är svårt eftersom det kräver drivning, det känns så klart svårt att driva en häst med högt tempo. Tycker själv detta är jättesvårt med min kompis häst.
Nej, han får väl fortsätta vara en liten piggis. Tycker bara det är fascinerande hur han kan vara så pigg! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det viktigste med gamlingar är att värma upp och varva ner ordentligt, sånt får man inte slarva med och abxsolut inte när dom blir äldre. Då kan man nog rida dom lagom mycket! :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"