Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 3922 ggr
breki97
0

Problem med tölten!

Jag är ganska ny på min islandshäst Breki frá pvéra han är väldigt duktig i tölt men vet inte riktigt hur jag ska få med rumpan! jag vet ju att man kortar skritten och försöker samla men hur ska man annars göra? Även höja benen i tölten.. hur förbereder man det?

Och om jag ska rida honom överhuvudtaget är han väldigt stor han kan behöva hela volten om så behövs och jag kan inte riktigt få honom i en lugn galopp.. några bra övningar?

Även när jag ska longera honom.. hur får man dom till tölt i longering?

mvh Linda Berggren Glad

[Valtyr]
1

skänkelvikningar, övergångar, skritt samla honom uppåt driv in i tölten tölta en liten stund, skritta gör halt backa tölta igen skänkelvikningar osv, det stärker honom även galopp till tölt är bra galoppera och sen en övergång till tölt då brukar de få med baken, tölta kort tempo men med energi, öka tempot och läng steget korta igen.

Höga lyft handlar om samling, att å honom stark i kroppen och använda energin uppåt, klättra i backar och träna balansen genom dressyrarbete.

En bra galoppövning är att trava fatta glopp på halva långsidan, galoppera genom hörnorna på kortsidan och sen sakta av till trav och trava genom nästa kortsida då hinner dom inte få upp farten och tappa balansen.

Men det är jätte svårt att säga såhär hur du ska göra, ta hjälp av en bra tränare som ser vad ni behöver i verkligheten :)

Maja
1

Vad kul att du har börjat med islandshäst! :)

Jobba mycket med rumpan i skritt till en början!

Vet du vad Kyras fyrkant är? Jag är kass på att förklara, men kan göra ett försök i alla fall. Detta tränade jag mycket på med min förra häst. Placera fyra koner (eller vad som helst) i en kvadrat. Skritta sedan fram till första konen, gör halt, gör en fram- eller bakdelsvändning tills hästens mule pekar rakt fram till nästa kon, skritta vidare till den, gör halt, fram- eller bakdelsvändning tills mulen pekar mot kon nummer tre, skritta till den osv. Gör förslagsvis några varv med framdelsvändningar och några varv med bakdelsvändningar. Du får dels med rumpan och även en mer lyhörd häst!

Gör många halter så att hästen får med sig bakdelen. Ett förslag man vara att du skrittar, gör halt, backar något steg, halt, skritta, halt, backa, halt, skritta osv.

När du vill avancera det lite mer kan du köra galopp-halt-galopp-halt. Då måste du se till så att hästen verkligen gör halt när du säger åt den, så att det inte blir några steg i trav/tölt/skritt mellan, utan att det verkligen är galopp-halt-galopp!

Hur pass högt hästen lyfter i tölten ska man inte bry sig om vidare mycket. Det är i stort sett bara hästar på SM och VM som lyfter superhögt. Det är mycket som spelar in vilka lyft du får - hur pass tränad hästen är, om den har "anlag" för att kunna gå så (vanliga ridskolehästar töltar i princip aldrig med vinkellyft, men avlar du fram en häst för SM har den förmodligen många sådana höglyft i släkten) med mera.

I och med att du är så pass ny så skulle jag nöja med mig att tölta några korta sträckor i början så att du verkligen känner "Aha, det är så här det ska vara!".

Hur pass tränad är han nu? Om han har svårt att gå på mindre volter skulle jag gissa att han inte är helt stabil och väldigt tränad? Det där är sådant som brukar komma med mer träning. När hästen är mer stabil och lyssnar på sin ryttare så brukar det ge sig. Vi köpte en stor valack till stallet som absolut inte kunde gå på liten volt i någon annan gångart än skritt, men då var han rätt så ostabil. Nu, med mer träning både galopperar, töltar och travar han fint på volt.

Om han bara vill dra iväg i galoppen gissar jag återigen att han inte har muskler och ork nog att bära sig i den? Det är mycket lättare att galoppera på rakt spår i fullt ös än att ha en lugn och samlad galopp på volt. Det kommer att komma med mer träning och muskler ska du se! :)

Tölt i longering jobbar jag aldrig med så den lämnar jag nog hellre över till någon annan… :)

Lycka till med din häst!

[Valtyr]
0

fast jag håller inte med om att lyften handlar om gener och vad hästen har för lyft naturligt utan det handlar väldigt mkt om hur högt utbildad hästen är och hur ryttaren rider den, det är inget hästen gör av sig själv.

Visst har olika hästar olika förutsättningar och det krävs en bra häst också men mkt hänger på ryttaren.

Jag vet föera topp hästar som tävlat med seniorer på elitnivå, sålts till en junior som inte är lika duktig och sen lyfter dom inte alls lika högt. Såg en gammal topp häst när jag var i norrköping och satt domarsekreterare och jag trodde inte det var samma häst inne på banan.

Valtyr tex, han lyfte inte spec högt när han var 4 och reds in, tölten fanns där och den var bra i takten men han hade inte styrkan för att lyfta, nu med mkt träning och stärkande arbete lyfter han mkt högre och får kommentarerna flott aktion på tävling.

Klart en turridningshäst aldrig lyfter på samma sätt som en tävlingshäst för den är inte tränad för det, den är bara tränad för att vara snäll och rolig för nybörjare.

Jag vet en ridskolehäst på ridskolan, den hade inte mkt steg alls, helbrorsan som bodde hos grannen tävlade MSV dressyr och hade ett helt annat steg, tror inte att ridskolehästen var sämre, den var bara riden annorlunda.

Visst handlar det om hästens kapacitet också, men mkt kan man få fram genom rätt träning.

Tror inte att Briar skulle lyfta sådär flott på benen om nån annan vanlig ryttare red honom utan det är för att han har en duktig ryttare som har utbildat honom till att göra det.

Jag brukar heller inte longera i tölt så jag vet aktiskt inte heller hur man gör. men kanske kan du longera på tömmar som om du tömkör hästen? fast jag vet inte riktigt varför det ska vara bra heller? Jag tränar bara tölt uppsuttet tömkör jag eller longerar vill jag ha trav.

Maja
0

#3 - Mjo, det är klart att det har till stor del med hur pass välriden och utbildad hästen är. Men jag tror dock inte på att man kan få vilken häst som helst att tölta med vinkellyft. Hästen måste vara korrekt byggd för att klara av det, precis som en häst måste vara korrekt byggd för att klara av andra saker.

Sedan är det klart något som kan tränas fram. Många unghästar töltar inte alls med lyft på grund av att de är ostabila och inte riktigt känner sig säkra i tölten. När man kan "pressa" dem mer och träna hårdare så kan sådant uppstå, precis som du skriver om Valtyr.

[Valtyr]
0

självklart påverkar hästens kapacitet också, men det mesta är ryttarens inverkan och hästar på toppnivå går inte alls lika bra med en annan ryttare. Annars skulle det ju bara vara att köpa den bästa hästen och vinna allt men riktigt så lätt är det inte utan det krävs god ridning också för att bibehålla det.

Har sett många ungdomar som inte alls kan bibehålla det hästen egentligen kan.

Jag skulle inte kunna hoppa upp på Briar och få honom att gå alls lika snyggt och ha lika höga benlyft utan det skulle krävas massor med träning från min sida för att få till det.

Bra gångarter och höga lyft handlar mkt om ridteknik, hästarna gör inte det där av sig själva utan det är något man får träna fram.

Men sen måste ju såklart hästen ha kapacitet som du säger, jag tror inte att våran gamla Eistla skulle å vinkellyft hur mkt jag än tränade henne och Valtyr har ju väldigt bra stam så han är ju avlad för ändamålet.

Men det jag menade var att det lät på din kommentar som att det var kört med att få till mer lyft för det var något som hästen hade naturligt och inte gick att påverka och det var det jag ville få fram att det går att påverka jätte mkt med rätt ridning.

Valtyr har kapaciteten och rätt förutsättningar för att få lyft, men hade han hamnat hos någon annan som inte var lika duktig hade han kanske inte alls haft lyft eftersom det kräver träning och hade han hamnat hos en ännu bättre ryttare hade han kanske tävlat VM nu. det jag vill komma till är att träning påverkar otroligt mkt.

Missförstå mig inte nu :P jag känner att det här med att diskutera kanske inte är min grej känns som att alla missförstår mig och tror att jag är ute efter att tjafsa, men så är det inte :P

Maja
0

Ja, då var jag nog dålig på att förklara, för det går ju att träna fram mycket på en häst, men det är ändå viktigt att tänka på att vilken häst det rör sig om också påverkar en hel del. :)

Jag tycker om att diskutera, även om jag själv är kass på att förklara… ;)

[Valtyr]
0

jag är också kass på att förklara och ibland missförstår folk mig så dom tror jag är sur eller otrevlig och det är verkligen inte meningen :)

may-britt
0

viss hästen har travtakk i  tölten sett inte på bots :)

breki97
0

Tack så hemskt mycket för alla tips! Ska ta in malin schön men lite pengarbrist just nu så vill komma lite på min egna hand! Har ni några ännu bra övningar ? jätte bra med rumpövningen men att bygga kondition är väll motionera som vanligt? finns det fler?

mvh Linda Berggren Glad

[Valtyr]
0

Malin är jätte trevlig och duktig :) hoppas du kommer iväg till henne snart så kommer det bli jätte bra :)

breki97
0

Jaa, hoppas dt! :)

mvh Linda Berggren Glad