Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettavel
Läst 4037 ggr
powderpuff
0

Gårdsnamn.

Är de någon som vet om man måste vara meddlem i SIF för att skaffa ett gårdsnamn?

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

740tjejen
0

Tror inte de. men kolla med dom :)

powderpuff
0

Ok, ska ta och mejla de =)

powderpuff
0

Har fått svar så nu ska jag skicka in om ett gårdsnamn Glad

Maja
0

Behövde man det? :)

Spännande! Vad blir det för något som du ska ansöka om? :)

powderpuff
0

Man behöver inte ha ett gårdsnamn men tycker de är så tråkigt det jag döpt mina föl till tidigare, från Nymö. Vill ha något mer personligt.

Mejlade och frågade om man behövde vara medlem i sif men de behövde man inte

Jag vill inte skriva ut här heller än vad de tilltänkta namnet är Flört Måste bara kolla upp så de inte är taget än. Tror man kan kolla de på Sifs hemsida.

Maja
0

Toppen!

Hihi, nej, det är klart. Håll det hemligt fram tills det publiceras så att ingen annan kidnappar det! :)

Lycka till!

powderpuff
0

TackGlad

[Valtyr]
0

man behöver inte ens regga gårdsnamnet om man inte är orolig att nån ska ta det förstås. Våra har alltid hetat från Nygärdets Gård och det är inte reggat och ingen har tagit det. Nu har vi bytt till engelstoft, funderar på att regga det men vet inte om det behövs vem vill ta vårt efternamn liksom.

Hur gör du med de som redan har de gamla gårdsnamnet? fortsätter de heta det eller byter du på dom?

powderpuff
0

De är ju inte så dyrt att regga ett gårdsnamn så de kan ju vara bra att "låsa" namnet. På de avkommorna jag fått innan har jag bara tagit namnet på den byn jag bor i.

Jag skulle gärna bytt på Blædis i så fall i och med jag äger henne fortfarande.

Söta valpar ni fått :) Gör en tråd om de vet jag Flört

[Valtyr]
0

vi har ju fött upp så många så det blir ju lite pyssel att byta på alla, men funderar på att byta på dom från 2007 och framåt iaf och kanske Támyrja.

Men de e ju ett islandshästforum :p

powderpuff
0

Du kan skiva där under kategori 16 Off Topic  Flört

[Valtyr]
0

jo men de får vänta tills dom blir lite sötare haha dom ser ju bara ut som korvar just nu :P

powderpuff
0

Idag fick jag ett mejl ifrån SIF om att mitt gårdsnamn är registrerat =)

Och namnet är Änglatorpet Skrattande

740tjejen
0

Kan man döpa de till i stort sett vad som helst. Också sugen på ett gårdsnamn, tänkte börja avla både shetland och islandshäst i liten skala.

powderpuff
0

De står inne på SIFs hemsida vad du inte kan döpa gårdnamnet till. De är typ, Orstnamn, kommuner eller länsnamn och liknande och inte heller något som är likt något av de andra registrerade gårdsnamnen.

De är himla kul att ha ett eget men tyvärr får jag inte döpa om Blædis från Nymö även om jag äger henne fortfarande. Det gick inte i och med hon redan är registreradGråter

Zinoida
0

Finns det ingen lista på registrerade gårdsnamn?

Zinoida
0

Fint namn förresten powderpuff :D

powderpuff
0

De fanns innan på SIFs gamla hemsida men hittar inte den listan nu på den nya Rynkar på näsan

Tack Glad

Maja
0

Här kan ni läsa lite om gårdsnamn: http://www.icelandichorse.se/Avel/Gårdsnamn.aspx

#13 - Superfint! :)

powderpuff
0

#19 Saknar den sidan där de står alla registrerade gårdsnamn eller är de bara jag som inte hittar den sidanSkäms Hmm, kostar det inget längre att regga sitt gårdsnamn? De skulle de göra på den gamla sidanObestämd

Tack, nu äntligen kan de komma ut Tungan ute

Zinoida
0

Nej, jag kan inte heller hitta någon lista på den nya hemsidan…

powderpuff
0

Hoppas de lägger ut den igen så man kan kolla där innan man bestämmer sig vad man ska ha för gårdsnamn. Inget kul att ta ett och det sedan är upptagetSkrikandes

Maja
0

Jag hittar ingen lista, bara "Om du vill veta om ett namn är ledigt eller upptaget kan du skicka ett mail till Avelskansliet." Det finns ju rätt så många gårdsnamn och jag tyckte att det såg rätt så rörigt ut när alla låg radade förut. :P De kanske tycker att det är lättare så här (fast det känns som att det blir mer jobb, för nu måste folk fråga istället för att själva kunna ta reda på det). :P