tölt eller pass?
Jag har ett problem.. Jag känner inte när min islänning lägger in ''grisepass'' i tölten. Den är fortfarande fyrtaktig. Några tips hur man får bort grisepassen och får en renare tölt? MVH Sara och Gutti :)
Jag har bara tränat en femgångare "seriöst" och hon var ganska grisepassig eftersom att hon var så stel, så mycket mjukgörande kanske fungerar? Någon annan har säkert ett bättre svar :)
OT Heter din häst Gutti? Min heter Guffi :)
Jag har hört runt lite, och de säger samma sak som du att jag ska mjuka upp tex med skänkelvikningar eller liknande. Jag ska jobba med det för jag antar att det krävs lite tid.. Tack så mycket för rådet!
hehe, heter ju nästan samma ju :D Jag tror gutti betyder ''liten pojke'' på isländska :) lite kul tycker jag :D
Hoppas det går bra för er, uppdateraoss gärna om hur det går :-) Guffi verkar vara ett ovanligt namn så roligt med någon som nästan som heter så :-) Guffi betyder Långben, alltså som Musses kompis :P
Jag har inte haft honom så länge, kanske bara några veckor men när han kom var han ENORMT överviktig så jag ska göra allt för att få ner honom i vikt. Då kanske det går bättre med tölten också förhoppningsvis! :D ah, jusste det heter ju långben också :) gulligt!
Han orkar nog inte om han är väldigt överviktig, många 5-4,5 gångare har det oftast lättast för att gå i grisepass. Så försök träna bort övervikten först så kommer nog tölten senare, när han blivit mjukare också.
banta honom lite och trava trava traven er det som ligger til grun op en grisepassar trava mycke och la honom ha hode ned strekke nakken ned och opp med ryggen sen mycke sjenkel virkning och åpna och sluta
Ja nu travar jag honom, kan tänka det är bättre än och gå rundor och grisepassa. Det med övervikten är lite synd nu tycker jag när dom igentligen ska gå på sommarbete.. Så nu får han mestadels gå här hemma. lite tråkigt kan jag tycka men vad gör man.. :)
jep la honom strekke ut bra i travet så han kan få lös sin bog med. och ner du begynner och tölta så tölt honom i sepentiner och 8 men ta det lungt til och begynne med sen han har nok inte tölt muskler nei:))))
Idag har jag travat och travat och travat! slutade med att jag trillade av… Red barbacka så det var svårt att hålla sig kvar. Men det gick bra :) Tack för tipsen, är mycket tacksam :D
men herre min HA HA du moste da sitte kvar:) har du inte sadel til honom?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
haha, det var i galoppen, han blev rädd för ett rådjur och vek undan, men jag är oskadd ;) Jo jag har sadel men jag väntar på en pad som jag har beställt, kan inte ha sadel för den kasar fram utan pad.. På grund av att han är överviktig har han inte en manke direkt därför kasar sadeln runt som den vill..
Å ok da fattar jag du får holde deg til trav til du får sadeln inte kul och åka av he he
jag tror också det! haha. En fråga bara.. Menar du att jag ska trava honom med långa tyglar? är det så han får lös sin bog?
ja trava med lite lange tygler hans hode skall helt ned i marken och du skall öka alt han klarar går han over i galopp sitter du bare stille så bremsar du ned och ökar igjen i begge verv.
han skall legge sitt hode ned och strekke sin rygg samtidig som han får strekke på sine ben i ökelsen selvfölgelig ner han öker kraftig så vill han ta hode noe opp men det skall ned igjen når du lungnar traven och ner du ökar skall dine hender väre still for och få kontakt med honom skall du ha en levende hånd dine fingrar skall krama tyglen inte dra men krama.
du kan oxså skritte honom på löse tygler i skogen hvor han får gå och finne sin egen balags i 1 1/2 time:) brukar jag 2 ganger i veckan.
det som er viktig med och trava honom på löse tygler er så han kan strekke ut och få finne sin balags noe som er jätte viktig for tölt och galoppen ren galopp så du inte störar honom.
har han grisepass i tölten så får du la honom trava jätte mycke jag menenar inte i timer men trena på det en stund han kan trava galoppera och skritta på löse tygler men inte tölte, ner du startar och trena tölt kan du tölte lite i en slak nedover bakka så får han sine bak ben på plass.
en häst med trav takt i tölten skal töltas på löse tygler och galoppera mycke och trava lite de skall man tölte lite i oppover bakke.
och sen veldig lite kontakt med munnen på en is med trav takt.
men er din häst fet så ta det jätte lungt nu med honom så musklene inte låsar seg kom i håg det er tungt for honom och musklene tar 24 til 48 timer och henta seg tilbaka etter en hard trening pass.
ner han töltar lite och bogen er fri så kan du tölta halt tölta halt men det kommer sen. och galopp löser opp for tölten sen når han er mere i trening bedre kondis och inte fet:)
tålmod og kom i håg la honom ha det kult med så löser det meste seg med tid:)
okej, Jag ska verkligen tänka på vad du sagt. TACK så hemskt mycket 
Hästen jag har, han har en "fin" grisepass som kan smälta in rätt bra i tölten. För att få honom att tölta värmer jag upp länge, travar lite, skrittar, travar osv och ställer honom lite hit och dit :) Sen efter han har fått galoppera några varv brukar tölten komma. Sedan har jag ett spö som jag killar honom lite på rumpan med när han ska tölta :) När väl tölten kommer så känner man det, sakta då av och beröm ganska omgående :)
Jag brukar smörja in honom lite med liniment innan på benen och bogen, jag vet inte om det hjälper, jag har bara fått för mig det :)
okej, min häst har också den passen som smälter in bra. Därför tycker jag det är jättesvårt att känna om han töltar eller passar. Det är en blandning.. Men jag ska göra som ni säger och kolla om han blir bättre 
Tänk "black and decker, black and decker" den takten är det om det är ren tölt :)
Jag brukar ofta sitta och sjunga högt en fyrtaktig låt när jag töltar på unghästar/hästar med sämre tölt. Då kan de i vissa fall själva hitta takten när ryttaren "bjuder" lite på den. :P
rid kort tempo då är det lättare för hästen att hålla takten och för dig att känna om det är rätt, när du hittat rätt takt i kort tempo kan du börja öka lite.
När det är pass takt brukar det låt mer ojämnt titack titack, medan ren tölt låter ticketacke ticketacke jämnt, träna gärna på en grusväg för där hör man bättre.
Jag tycker det är omöjligt att träna tölt på mjukt underlag på vissa hästar eftersom jag varken hör eller känner ordentligt om det är rätt eller ej.
hehe, man kan ju hitta melodi på ''black and decker, black and decker''
Ja man säger väl att pass är två taktigt. Men hans grisepass är fyrtaktig, det är det som är mitt stora problem.. Han blandar tölt och pass så mycket.
Därför tycker jag det är svårt att höra när han verkligen har en ren tölt.
Jag skulle lägga mycket fokus på att få hästen att bli mjukare och mer avslappnad. Grisepassen kommer ofta fram när hästen är stel och styv i kroppen. Det kommer att bli väldigt svårt att få fram en ren tölt på en stel häst.
ja holder med det er inte mulig och få ren tölt på en styv häst.
man skall väre lungn med och tölte for mycke ner de styv sen man kan påföra dem skader.
jag bruka 1 år på min och jag red 5 til 6 dager i veckon trena skritt och trav och sen galopp men mycke muk gjörenede
har du inte en trenar der som kan kolla på honom?
en annan ting du behöver inte höre tölten jag lovar deg du vill kjenne sen i sadelen ner han töltar rent:)
Så då kanske jag ska strunta i att tölta nu när han är så tjock, Ska nog bara trava och mjuka upp honom.
Jo jag har gått på ridkurs för en tränare och hon sade att hon skulle hjälpa mig. Så förhoppnpngsvis löser det sig, men jag ville också se vad ni hade för tips eller erfarenheter :)
har jag fått det med meg rett så er dette en grisepassar och honom skall du muka opp och trava så han får brukt og strekt ut sine ben och rygg.
du kan tölte lite men prov om du kan få ren tölt 5 steg så over i trav det er så töltar du inte als så får han jo ingen tölt muskler som du moste bytte opp på honom
och tölta inte en grisepassar rett frem tölte honom i 8 du kan starte på volte i skritt och legge honom i sjenkelvirkning sen ner han er duckig i skritt tar du det samma i tölt
ner du töltar rundt på banan så han han hode inn mot mitten av banan du töltar honom i opne.
viss du töltar i serpentiner på banan vill du kjenne at vär gang du kommer ut av en sveng på serpentinen så har han en ren tölt det kan vära 2 til 3 skritt men tölta honom alldri bare rett frem.
och nu ner han legger sine muskler och går i grisepass så behöver du inte tölte fort det skall gå lagom det som er viktig er at han löser opp och setter under seg med sine bak ben så tölten blir ren
du kan tölta i liten nedoverbakke lungt och trava i oppoverbakker han skall ut i skogen och strekke på seg i trav och galopp.
hverfor er han så tjock? och hva får han av mat? jo moste ride en så dan häst vär enda dag i 30 min for och få honom tunn igjen.
och du moste verkelig jobba på honoms tölt for at den skall bli ren men kom i håg rid honom inte rett frem i tölt even ner du er i skogen så får du tölta honom i åpne eller serpentiner men i slak nedoverbakke kan han tölta rett med hode och bog sen han moste holde balagse.
nedover bakken gjör at han moste jobbe med sine bak ben sette under seg
en annan ting i skritt skall han gå i bra skritt och jobba rett skritt med hästen runda rundt ditt inderste ben kjennes så her 1 2 3 lungt kjennes konstig och ner han da tuggar på sitt bett er han på veg til och jobba rett
jag brukar gjöre det der på en volt inte vär dag men 3 ganger av 7 dager.
du burde også trena honom fra bakken för du sitter opp sen det er grisepasser så står du med hästen tar tak i ene siden på tyglen så du har lang tygle så pekar du på hans bak part med spöet du står still han skall gå rundt deg och kryssa bak og for ben, hans hode skall väre vent mot deg och han nakke lite böyd och dette gjör du på begge sider för du sitter opp.
vill han inte fatta hva du önsker de förste gangene så forteller du klart at han skal dra rompan vekk fra deg och spöet.
kom i håg at ditt spö er en forlegelse av din arm inte noe annat.
dette gjör du för du sitter opp helt til hans tölt er ren.
dette gjör honom mjuk i begge sider och legger til grunn for at han lärer och bruke sine bak ben.
du skall kune ta sjekelvirkning och opna med honom i begge verv fra bakken da har du kontakt med din häst.
och du glem inte goddis til honom jag gir godis ner jag sitter opp frågar etter ettergift på tyglen och så sitter jag opp ner jag er ferdig och ride frågar jag etter ettergift hoppar av och gir goddis.
ner jag frågar etter ettergift så gir han meg det.
mitt is sto er så at ner jag kommer på banan för jag har tatt i tyglen ser jag på henne och hon gir meg ettergift sen hon hvet at det er hva jeg kollar for samma er ner hon fattar jag er ferdig med och ride blir hon stående i ettregift til jag har hoppa av.
men dette er hästar jag har trena i 2 år och jag lovar deg värken min grisepasser eller hon som har travtakt var så her for 1 år sen.
Så, jag antar att det bara är att sätta igång att träna. Jag har bara haft hästen i någon månad. När jag fick honom hade han gått på sommarbete och var nära att få fång. Så nu går han på bantnings diet. Tack för att ni engagerar er så mycket. det hjälper mig verkligen :)
hej
ja det er nok bare och sette i gang trening men ta det lungt med honom 30 min vär dag er nok ner han bantar.
så kan du öka ner han får lite mere kondis sen ner han har kondis och begynner och sette muskler så får du finne en balagse i hans foder som och analysere hans hö och gi honom fullverdig foder så musklene får det de skall uten at han blir tjock.
kom i håg at muskler trenger tid for och komme seg etter et hardt ride pass så viss han har gått hardt en dag så ta det lungt neste dag.
VIKTIG er sen han er ny hos deg så bli kompis med din häst jätte viktig ta en dag och fest på honom grimman och bare gå en tur med honom.
lykke til tålmod er det man moste ha for och få en bra häst:)