Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 3759 ggr
Toltaren
0

Bärighet i galopp

Jag har märkt att detta blivit ett stort problem för mig nu, med bärgheten i traven, men framförallt i galoppen när Glói blir trött och/eller går på banan. Han kastar sig gärna fram på bettet och framdelen och går väldigt djupt och är även väldigt nära pass hela tiden. Han faller alltså isär väldigt mycket. Är det någon som har några bra tips på hur jag ska träna bärighet i galoppen? Hoppar honom 1-2 gånger i månaden och rider ut och klättrar ibland (inte så ofta dock).

Kan även tillägga att sist gång han blev skodd fick han väldigt stora hovar, och funderar på om det kan ha något med saken att göra? Han är lite snubblig nu, som han alltid blir när han har för stora hovar.

Maja
0

Stärk baken - jobba mycket med hans rumpa. Backa, fram- och bakdelsvändningar och så vidare. Det brukar hjälpa en hel del. Även jobba mycket med sidförflyttningar. Öppna och sluta (i alla gångarter, eller ja, inte pass då Flört).

Sedan kan skoningen givetvis spela en roll. Varför fick han större hovar än normalt (som jag uppfattar det)? Ny hovslagare? Är det dags att sko om snart?

Toltaren
0

Hovarna beror helt på att hovslagaren var slarvig Obestämd Ska nog sko om snart ändå. Känns även som att stärka baken är allt vi gör, och att vi aldrig kommer framåt… Lite småjobbigt, det är nackdelen med femgångshäst Tungan ute

Maja
0

Ajdå, slarviga hovslagare är inte kul… :( Hihi, jo, det är ett heltidsjobb det där! ;)

Toltaren
0

Verkligen!! Han satte för det första sömmen för nära det gamla sömhålet, så hoven är lite sprucken på ena sidan, och så sitter skorna lite långt fram (?) också tror jag. (Som tur är har Glói toppenbra hovar, så de har inte gått sönder och skorna har inte lossnat) I vilket fall är hans hovar mycket längre och bredare än de brukar vara. Tror att det bara var typ 5 veckor sedan vi skodde om honom. Vanligen är det inte förän i sista veckan som han blr lite snubblig…

Josefineep
0

Jag har också en femgångare, han faller lätt isär på rakt spår om jag inte hela tiden är uppmärksam. Det har blivit otroligt mycket bättre med arbete på volt och såklart mycket för att stärka baken.

Jobbigt med slarvig hovslagare, har också vart med om det, slutade med att jag fick byta hovsagare helt, Herkules fick nämligen alldeles för stora hovar och det märktes tydligt i gångarterna.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Toltaren
0

#5 Ja, problemet är att varken han eller jag har tillräckligt bra balans (speciellt han, då han är ganska svag också) för att galoppera på volt. Han klarar inte ens att galoppera löst i rundkorallen Obestämd Lite jobbigt.

Men igår hade vi galoppträning i ridhuset! Det blev uppvärmning med små serpentiner i trav och tunga (270 g) boots på och stångbett för att få tydliga signaler. Sedan körde vi galopp typ 3 steg, halt, galopp, trav på serpentiner, halt galopp och så vidare. I slutet gick det faktiskt fantastiskt bra! När han började tröttna lite och komma upp med ryggen. Blir till att träna mer så tror jag, hehe Glad

Josefineep
0

#6 ajdå! Men i takt med träning kommer galopp på volt fungera utmärkt tror jag! :)

Jättebra träning med ett par steg, avbrott och ett par steg galopp igen! Ger enormt med styrka, speciellt om man får dom att stanna med baken och fram och inte "ramla ner i skritt eller halt" om du förstår hur jag menar? ;)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Toltaren
0

#7 Fattar precis. Det är han faktiskt förvånansvärt bra på! Halvhalt steget innan och sen kan han nästan stanna från galopp till halt direkt, haha, snacka om att jag blev förvånad (trodde han skulle protestera som tusen eller dra typ i pass!) Skrattande

breki97
0

kan tipsa om en mycket duktig hovlsagare: Micke Billow!

mvh Linda Berggren Glad

Eveline
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För att byta ämne lite, islänningen jag har på prov heter också Glói =)

Toltaren
0

#9 Vart skor han? :)

#10 Kul! Lycka till :)