Allergisk och har häst
Hej!
Jag har lite funderingar angående allergi och häst.
Finns det någon här på Islandshästar.iFokus som är allergisk men trots det har häst?
Jag är allergisk mot i princip alla pälsdjur, har dock hund hemma och klarar av det på en bra nivå. Och vad jag vet så har jag enligt läkaren byggt upp en sk. tolerans mot hundar.
Då mina allergier är pollen, gräs, hö, pälsdjur, starka dofter och rök. Men jag har en bekant som jag brukar umgås med och denne har gett mig några få ridlektioner just så jag kan få se hur min allergi visar sig. Och jag har då ridit islandshäst, har visserligen blivit lite täppt i näsan och att det kliar i näsan, men inte mer än det.
Så eftersom jag är halvt häst-tokig och mer än gärna vill ha häst så skulle jag vela höra efter om det finns andra som har allergi och häst. Hur gör ni isåfall för att få ihop det?
Jag vet att det låter helt upp åt väggarna att jag som är allergisk skulle ha häst, men skulle det visa sig att jag halvt avlider av hästlukten så kommer jag självklart inte skaffa mig en häst eller befinna mig i närheten av häst i onödan.
Jag själv är bara allergisk mot gräs, eller jag har konstaterat det själv eftersom jag blir som förkyld när gräset börjar växa på våren eller om någon klipper gräset osv.
Men jag vet en tjej i stallet som är allergisk. Hon och mamman rider hästen och tar hand om den. Det enda som hon inte gör är att vara i stallet, hon kan springa in och hämta något och springa ut igen, men annars har de hästen utanför så hon kan vara med. Utan hus samlas ju inte lukten osv från hästarna som det gör inom fyra väggar.
Så om du har hästen på lösdrift och inte måste vara i ett stall kanske det fungerar för dig med?
Vet inte om du hört talas om Basjkirer. Det är en allergivänlig ras. Min syster har en hel del sådana och det är några som är allergiker som är och rider hos henne och de funkar kanonbra
Bara ett litet tips om rasen.
Basjkirer vill jag tipsa om! Vi har själv ägt ett flertal och efter islänningen kommer de absolut som favorit! Vi hade bla Sveriges högst bedömda hingst (numer) valack! ;)
Det är otrevligt trevliga hästar och många allergiker tål dom underbart nog!
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Basjkier ska jag definitivt titta upp! Bor i Lappland, någon av er som har en susning om det finns någon Basjkier här uppe?
Har lite fullt upp med jobb så därför är jag lite seg att svara.
Gå in på Basjkirhästföreningen och ev mejla de och hör om de finns någon med basjkirer i dina trakter.