Dagens träning
Vad kul att det går bra! :)
Har de planer på att fixa i ordning passbanan på Tuna? Såg att de hade stängslat av där, eller jag kanske bara såg fel?
Ändrar han formen när du ökar traven något? Eller är den om på bilden?
Vilket tempo har du på galoppen idag innan du lägger passen? I vissa fall kan det gå bättre om du lägger en galopp med mer tempo innan passen och sedan driver, driver, driver när han har lagt sig. Vet många som bara lägger hästen i pass och sedan bara "åker med", då tappar hästen lätt både gångarten och hastigheten.
Jag tror de ska börja göra iordning den, tror den kanske kommer användas vid Upplandslöpet i oktober
Ja när jag ökar traven tar han upp huvudet mera.
När jag ska lägga pass har jag strax under mellantempo, inte högre. Som du säger kanske jag borde prova med ett högre tempo… Svårt det här med pass 
Ja, det var de tankarna som jag hade också. Är ju en del att göra på den banan, det var väl ett bra tag sedan den andvändes? ;)
Hm, hur sitter formen i "vanlig" trav då? Har han muskler nog att hålla formen?
Ja, prova att ösa på lite! :)
Jo det var ju ett tag sedan ;)
Som på första bilden. Så blir formen i arbetstrav på volt. Men såfort jag ska öka lite, och när jag ska rida rakt i fortare tempo blir formen för hög.
Han såg trevlig ut. Får man fråga vad du har för sadel, den såg bekväm ut.
Hm, jag skulle nog jobba på att se till så att formen sitter till 100% i normalt tempo innan jag ställer krav på form i högre tempo.
Sedan jobba mycket med muskler. Ut och rid i skogen (dumt att det är så platt där bara). Jobba mycket med att få honom att söka sig neråt och framåt. Jag travade en hel del "dammsugartrav" som jag kallar det på min förra dam, alltså med mulen mot marken (på helt långa tyglar) och när jag sedan samlade upp henne jobbade hon betydligt bättre i formen, både i kort och snabbare tempo. :P
#10 Det är en Globus, 17.5 tror jag! :) Den är riktigt skön att rida i!
#11 Okej, jag ska prova med dammsugartraven ;) Jag kan rida upp i skogen bakom Tuna, där är det bra! Klättra mycket lär ju vara bra! Vid Agersta finns det riktigt bra skog också! =) Tack för tipsen! :)
Min häst är ju bra på att dra upp huvudet vid vissa tillfällen, men jag har upptäckt att om man kräver ganska mycket i tölt först en liten bit bara och sedan släpper ner honom i trav så håller han huvudet låg och i form av egen vilja. Kanske kan prova det och se var din häst väljer att ha sitt huvud när den får bestämma det själv, det blir ju som belöning.
#4 Träna ute! Våga gasa så mycket så han precis ligger på gränsen till vad han klarar i passen.
Hur går han i passen annars? Har han hittat viljan och suget framåt än?
#14 Okej, för varje gång jag har pushat honom, blir det för mycket och han går över i korsgalopp ;) Han går ganska så bra i passen, när man ska lägga på honom så saktar han inte av och tycker det är tråkigt eller hur man ska säga, han fortsätter ju i passen. Han har mer vilja när man rider ut än på banan. =)
#15 Så var det med Glói innan han upptäckte att han kunde ta i och fick suget framåt ordentligt. Det allra viktigaste är känslan! Pusha honom långt, men var hela tiden beredd på att fånga upp honom i munnen så att säga, så han inte slår upp. (Det kan ju leda till att han slår sig och sen inte vågar ta i alls i passen…) Han måste hela tiden lyssna på dig! Du ska såklart inte sätta så stor press på honom att han slår upp, men bara så han fattar att han kan ta i. Säg att ni gör en ökning på tre steg. Gör sedan halt (vilket också är jätteviktig att kunna, annars kommer du aldrig få stopp på honom när han väl fått smak för att gå fort i passen…
) Säg att han är duktig och så gör ni en ny läggning.
För att träna hållbarheten i passen kan ni börja med att träna på en längre sträcka i ett tempo som du känner att han behärskar bra.
Senare kan du även vid längre sträckor sätta mer och mer press på honom.
Och om du är osäker på hur du ska göra så tycker jag du ska testa att rida en häst som kan gå i pass för tränare! (Vilket är superbra, så får man känslan i sig lite). Tänk också på att passen, precis som allt annat tar tid att träna upp 
Okej tack för tipsen! Jag ska prova :D