Form i tölten
Vilken form ska man ha på hästen i tölten?
Alltså vad vill domaren se för form? :)
Lägg gärna in bild.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Domaren vill se en häst med ren takt, bra benaktion både fram och bak, där hästen sätter under sig med bakbenen ordentligt. Huvudets placering har väldigt liten betydelse, om ens någon.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Okej, då vet jag. :)

Sen är frågan, vad är en bra form? Att rida i hög/öppen form jämt är ju inte direkt optimalt, även om man får höga poäng för att hästen lyfter på benen, därför är det så himla viktigt att rida olika på tävling och på hemmaplan.
Att TRÄNA en häst innebär ju att man stärker den, får den att jobba genom kroppen och ta i, givetvis inte jämt men ofta. Med det innebär inte att man måste rida med höga benlyft. På tävling vill man ju självklart ha en korrekt samlad häst som ger efter på rätt sätt i nacken, men det är inte direkt prioritering 1.
På sistone har det blivit mycket att allt ska vara så pampigt och stora rörelser på tävling att det börjat gå ut över den vanliga träningen. Och det är ju synd, för det innebär att hästarna i slutändan går sönder. :(
Jag tycker just formen är ett fantastiskt intressant ämne!! :)
Speciellt eftersom att jag har en häst med hög form men stor aktion, och en med bra bärighet men inte lika stor aktion. Gissa vem som får högst poäng..? Tyvärr.
Ja precis. Jag tävlar ju inte, men då jag tävlat så skojs skull så har han fått väldigt mycket aktion och fick höga poäng. Hans form var kass, traven och galoppen sprang han med nosen bland molnen. Nu kan han däremot gå bakom hand i tölten, så vi har tränat mycket på det. Fast i traven då, inte i tölten. ;)

Att de inte bedömmer form är fel har jag upptäckt, jag kommer från halvblodsvärlden och sa lika dant i början, de premierar bara fräsridning och inte korrekt form, men korrekt form i tölt och tex trav är helt olika.
Man kan tycka att vissa inte har någon form på sina hästar och bara rider runt i fri form och en annan som rider lite lugnare och har en mer dressyrform får sämre poäng.
Men om man tittar på bedömningen så ser det ut så här, takt kommer alltid först och det är ju självklart att hästen först och främst ska gå i ren takt, takten är grunden och prio 1 så en häst som går i form men kanske är mot travtakt eller passtakt och är bunden i sina rörelser kan inte slå en med fri form och rätt takt.
Prio 2 är tempo, självklart måste man rida i rätt tempo man kan inte rid i ökad tölt när det ska vara arbetstempo.
Sen kommer aktion och aktion hör ofta ihop med en bra form, en häst som är fri i sitt rörelsemönster är ofta avslappnad och går i en bra form även om den är lite friare.
Därefter kommer form och ja uppfyller du alla dessa grundsaker och dessutom har en bra form där hästen är samlad och jobbar bra med hela kroppen får du också bra poäng, allt hänger ihop, men vart hästen placerar huvudet kommer inte i första hand vilket jag tycker är bra, vill vi ha en sport som går ut på att tvinga ner hästens huvud eller hur?
Allt hänger ihop, om jag rider min häst i lite lägre dressyrform i tölten så blir han ganska stel och bunden i sina röreser, så här red jag i början när vi tävlade och jag undrade varför får jag inte högre poäng han går ju i fin form och har ren takt.
Sen började jag rida i en friare form och öka på tempot lite, poängen blev bättre, men han var lite platt lång och springig, visst han har bra lyft och takt ändå men inte den här kraften som domarna vill se. då fick jag kommentarer som ok takt och tempo, ngt lång
Sen började jag samla upp honom och rida mer ordentligt och få mer kraft uppåt nu gick han i en högre form och hela hästen kom upp men han är inte i lodplan och han har en viss krök på nacken men inte som i traven, i tölten behöver hästen komma upp mer, svårt att förklara men jag har börjat förstå vad det är domarna är ute efter, nu får vi kommentarer som bra form, fin aktion bra tempo mm och poängen har gått från 4.5-5.0 till 6.0
Det jag försöker säga är att formen har stor betydelse för allt hänger ihop, är hästen samlad har en bra form och dessutom fin takt och aktion så får man höga poäng och ibland kanske det bara ser ut som om ryttarna rejsar på i ökad tölt tex, men det kräver en jäkla massa arbete för att nå dit och ökningen kommer genom samling och styrka.
Jag har kommit en bit på vägen och har lärt mig mkt genom att titta på andra duktiga ryttare och läsa kommentarer från domare än har jag inte nått till den samlingen jag vill ha men jag vet vad jag ska sträva emot.
nu rider jag en ny unghäst på tävling och hon har inte alls samma form och bärighet än som hingsten har fått och kommentarerna och poängen skiljer ganska mkt även om hon har ne okej takt.
hej
du nr 5 er inte den formen for lav i tölten ????? ser ut som hästen henger på tyglen?
jo jag tkr också den är lite låg och "dressyrformig" den skulle behöva komma upp mer och lägga mer vikt på sina bakben, nu blir den lite låg och låst i fram.
Den här bilden på Hvinur tycker jag har trevlig form, den är inte i lodplan, men heller inte i vågrät plan som förr i tiden utan har en bra resning och hållning i nacken och är fri i rörelserna.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 Ja tyvärr går han ofta på framdelen, han har lite svårt att få me rumpan (iaf när jag rider).
Tycker ni att detta är bättra form på honom i tölten ?

kissmekate.blogg.se
#6 Håller med dig! Jag tror att efter takt och tempo så blir det mycket "helheten" iallafall på mindre tävlningar. En häst som har "lite friare" form men som går framåt med kraft och energi kommer antagligen få högre poäng än en häst som inte tar i ordentligt men går i fin form.
#8 Den ser riktigt trevlig ut. Inte en stjärnkikare som många är.

Ja och nej.
Vad Form innebär är att man rider hästen fram till handen; man ökar drivningen och möter upp med förhållande hjälper, hästens bakben trampas längre inunder den och steget riktas mer uppåt istället för framåt i och med att bäckenet vinklas, ryggen och bålmuskulaturen höjs, halsen blir lite mera rest och slutligen kommer eftergiften i nacken. Hästen BÄR sig själv och tar stöd från ryttarens hand..
En häst som går på framdelen jobbar inte i en korrekt form, den är framtung och ser ut att hänga lite i ryttarens hand - även om den är på tygeln.
Jag tycker att man bör vara väldigt noga med att kalla huvudets placering för form - en form kommer alltid, alltid, alltid bakifrån.
Jag skulle träna mycket samling i skritten, få hästen att bära sig själv och inte hänga i handen - skolor, böjda spår, tempoväxlingar, HALVHALTER etc etc. Förbered tölten noga och få hästen att stanna kvar i övergången - gångartens kvalité är aldrig bättre än övergången.
Hur som helst - det var en fin häst! Är den som på bilden tror jag att den kan bli jättefin med mer styrka i bakkärran :-)
MVH Frida
ja holder med 8 det er en bettre form
du skulle inte la din häst tölta och legge seg på fronten din is skal holde i mange år forover och inte legge på seg skadar så jag ville fått hästen av fronten så den kunne ha rett holdning i tölten
höyna dine hender til hästen legger av det der och henge på fronten
det 2 bile var bettre form det er jätte viktig at hästen inte får gå på fronten i tölten sen du kan få en skada häst viss du lar honom gjöre det over tid.

Nu har han börjat bli låg iformen igen i tölt, ven inte hur jag ska göra för att han inte ska bli så låg.

kissmekate.blogg.se
14 lyfta dine hender lite opp hästen skall opp sen nu går han på bogen och det er inte bra men inte dra honom opp med dine hender det er inte hva jag menar lyft hendene opp och gjör halv halt på honom en annan ting du får flytta din sadel lite mere bak sen den er for nära bogen
hästen jobber bettre i tölten ner han har fri bog en annan ting rid din häst i 8 inte bare rett frem sven honom mycke:)
kanske byta till ett vanligt bett istället?
Tycker det ofta blir den effekten med stång att hästen gärna vill ner och krulla ihop sig.

Rider oftast med tränsbett, han brukar bli nästan lika låg då med hemma.
kissmekate.blogg.se
jag vet hur jag gör själv men är kass på att förklara :P men ett bra tips är att samla hästen i skritten samla upp honom och få honom mer uppåt och driv så han liksom går energiskt och samlat i skritten sen driver du in honom i tölt och behåller honom där uppe när han börjar komma neråt så sakta av och låt honom pusta lite.
Jag har massa små knep för att få hästarna att samla sig uppåt och använda energin mer uppåt istället för att bara springa på och bli låga, men jag är liksom en kass tränare haha :P
Men jag brukar dels jobba med övergångar mellan skritt och tölt, backa några steg samla uppåt sen komma in i tölt samla yppåt och driva, göra skänkelviktningar ställa utåt och inåt göra halt galoppera några steg gå över till tölt från galopp göra mkt lydnadsövningar så dom lyssnar och börjar använda energin till att bära sig och få med baken.
Sen är det viktigt att inte låsa sig i handen utan få hästen att samla sig och stanna kvar där och slappna av, så så fort den gör rätt ska den få eftergift men behåll drivningen. Jag tar förhållningar och driver med säte och skänklar och när hästen är där jag vill släpper jag efter jag vill inte bära runt hästen utan den ska vara där själv.

okay, tack för tipsen
kissmekate.blogg.se
nr 9 det ene lortet ditt der ser han mycke bettre ut hvor gammal er din häst? du skall inte bry deg så mycke om hans form den kommer ner han får sine bak ben under seg och er sterk nok til och holde sin form.
så lenge han inte går med hode i skyende så la honom gå hvor han vill med hode sen han moste jobbe opp sine muskler for och kunne klara och holde formen i tölt
ride honom i tölt på volte och 8 och rid inte med dinr tygler men med ditt sete och ben