Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1464 ggr
Odinn
0

Konstig häst..

Min häst har blivit helt tokig… för att vara han!

Han som alltid är så mjuk i munnen och svarar på minsta lilla signal har nu blivit jättestark. Han som var arbetsvillig och gick i form i nästan alla gångarter springer nu runt med huvet i luften och struntar i vad man gör. Han var väldigt lättskrämd förut, men har inte varit det på två år nu.. Men nu blir han rädd för allt, en liten vattenpöl på marken, bilar, ljud och hastiga rörelser.

Först trodde jag att vi bara hade en liten svacka, men det har varit såhär sen mars.. Jag har testat med vila, träning från marken, ridning i grimma.. Det spelar ingen roll.. :/

Vad ska jag göra?

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

selfrejection
0

Han kanske har ont någonstans? Konstigt att han skulle bli rädd för saker av det, men man vet ju aldrig hur de visar det som.

Tallullah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du borde uppsøka en veterinär. Hästen kan kanske ha ont el vara sjuk?

Om et djur pløtselig ändrar sig så, nästan øver natten så uppsøk en veterinär. En som KAN häst.

Maja
0

"Ont" var det första jag tänkte på också.

Bytt foder?

Ändrat något annat i hans liv på senaste tiden?

Vad gör han när han blir rädd? Sticker?

Odinn
0

Han var ju mycket så förut, han stack ju med mig minst två gånger per ridpass. Och han sprang även då ofta med huvudet i luften.. Men eftersom han inte gjort det på nästan två år så början man ju undra.. Jag har inte bytt foder eller ändrat på något i hans liv. Det är olika när han blir rädd, ibland hoppar han bara till, ibland sticker han. Jag har funderingar över ifann det kan vara sadeln. Vet att den är något förstor för honom och jag skulle egentligen bara ha den sålänge tills jag köpt en ny, men det har inte riktigt blivit av.. :/

Maja
0

Men det skulle ju kännas lite skumt om han blev rädd för sadeln nu om du har haft den ett tag (så länge han inte har ändrats i kroppen mycket).

När började han med det? Mars skriver du, men var det "bara så där" eller var det efter att någonting hade hänt (skrämd av en bil, skenade eller liknande)?

Odinn
0

Menar att han kanske har ont i ryggen av sadeln eftersom den är något för stor. Ja han har ändrats lite i kroppen pga mask. Tog ett tag innan jag kom på det, men så han har blivit ganska smal på vissa ställen. Vi avmaskade honom och så har han fått vila sen dess. Idag red jag igen och det var samma sak..

I slutet av mars/ början av april nån gång. Det kom bara sådär vad jag vet. Minns att det var ett ridpass som min mamma skulle fota oss för jag hade precis köpt ett nytt träns. Då tyckte jag att han var väldigt jobbig. Ville inte riktigt lyda och var inte lika mjuk som han brukar vara.

monsi
0

Kolla tänderna hos en kunnig vett inte en som bara raspar, sen ta honom till en bra häst vett.

Hästar som har ont någonstans ex inflamaton i en kota kan bli skumma att rida över en natt.

En häst som har varit som din o helt plöttsligt går tillbaka till det betendet brukar oftast ha ont, derför blir de osäkra mm igen.

Lätt skrämd kan bero på att han vet att han kanske inte kan fly lika snabbt som innan.

Har själv en häst som har haft samma betende men honom behöver jag ex bara klippa pälsen på o lägga sadel o rida efter för att han ska var kocko under första delen av turen.

Han är super känslig för minsta förändring i sin dagliga rutin, har dock blivit mycket bättre med tiden.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Odinn
0

Tack för ditt svar!

Ska kolla upp det!

may-britt
0

ja du kolla din sadel sen jag tror det er den jag har sett så  der förut.

kan du  inte få  hem en sadel provar och  så  få  kolla sadelen.

ner sadelen klemmer da gjör hästen så  der bokkar stikker tar hode opp och  löper på:)