Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 2442 ggr
Maja
0

Dagens problem: Lättskrämd häst

Dagens påhittade problem:

Vængur är en känslig valack på 8 år. Han har alltid varit väldigt känslig och lättskrämd. Om man tappar en borste i stallgången bakom honom så flyger han tre meter rakt upp i luften. Kommer man och hämtar honom i hagen och gör för hastiga rörelser så tvärvänder han och flyger iväg i full galopp. När man är ute och rider i skogen och hostar så blir han panikrädd och sticker iväg för att han tror att det är livsfarligt.

Vængurs psyke är inte det mest stabila om man säger så. Nu har Patrik precis köpt Vængur och han ber dig om hjälp. Hur ska han få Vængur att lugna ner sig och inte vara så rädd och skrämd hela tiden? Patrik vill gärna kunna rida och träna med sin häst utan att behöva oroa sig för att det blir sken hela tiden.

Vad har du för råd?

740tjejen
0

Jag hade börjat i ridhus, paddock eller rundkorall. Först de klassiska NH-övningarna.

Sen hade jag börjat med ett sånt där (spö) med plastpåse längst ut. Går ut på att man ska kunna röra sticken över hela hästen utan reaktion. Mycket bra övning.

Allt eftersom hästen blir tryggare kan man lägga in svårare saker, Tex pressing, folk som står utefter inhägnaden som gör diverse olika saker. Dock inte allt på en gång.

All träning bör ske från marken tills hästen är trygg därav kan man göra det med ryttare men endå inom inhägnaden. Sen ha med en äldre och trygg häst på uteritterna.

Killen
0

Ännu ett "problem" jag har haft med min häst.

Känslighet kan ofta vara förmycket energi, så mycket motion och inte allt förmycket kraftfoder.

Vængur behöver kanna trygghet med Patrik och lära känna honom. Rykta, massera så de får kontakt med varandra.

Sen att inte vara allt för daltig, händer något som Vængur blir rädd för, ryck på axlarna och fortsätt med det du höll på med så Vængur förstår att det det där var ju inget, onödigt att bli rädd.

kissmekate.blogg.se

selfrejection
0

Så där var Guffi i början, fast kanske inte lika drastiskt och han skenar aldrig riktigt, förutom i paddocken. Jag har jobbat mycket på våran relation, men vi har långt kvar fortfarande. Jag har gjort som #2 beskriver, och har tänkt börja lite med NH nu men har inte riktigt kommit igång än. Mamma ska också få göra det så dom kan få en bättre relation och mamma kan ta hand om honom om jag inte kan.

Jag har också fått tipset att göra de saker vi är bra på och tycka det är roligt för att vi kan det så bra, sedan testa de svårare sakerna ibland, men alltid gå tillbaka det vi har lätt för. Och när man gör de sakerna man är bra på ska hästen få mycket beröm så den vet att det är bra att göra de sakerna vi är bra på. Luddig förklaring, men ni förstår nog ändå :)

Så att göra saker Vængur är bra på och kan och visa hur duktig han är då kan hjälpa för att bygga upp hans självförtroende.

annika.g
0

Mycket friendly game (lek 1 i Parelli NH), gå över från lätt friendly game till extreme friendly game. ett exempel på hur man kan göra detta är att först slänga ett rep över hans rygg, när han står trygg och avslappnad kan man slå den över hans hals, rumpa, runt hans ben. Gör det med en vänlig attityd, som när ett sto slår med sin svans över sitt föls rygg för att skydda den från flugor.Sen kan man trappa upp genom att slå repet i marken vid sidan av hästen, hårdare och hårdare, när hästen står avslappnad- gå tillbaka till att slå den rytmiskt och vänligt över ryggen.

När hästarna är bekväma med detta brukar de tycka det är väldigt skönt att gå tillbaka till som pauser när man tränar annat, då de vet att de bara behöver stå och slappna av tillsammans med mig.

gå in på youtube och sök på extreme friendky game för inspiration om hur man kan utv. friendly game