HÖVER
Noen som har gode råd til meg for is med törre höver ????
Först och främst: Varför är hovarna torra? Försök att ta reda på anledningen (för det finns det alltid). Blöter du ner hovarna ovanligt mycket så riskerar de att torka ut. Är det för torrt i boxen? Dålig hovslagare? Fel foder? Finns många anledningar. Så här års är det extra vanligt med torra hovar dessutom.
En del föredrar att smörja in hovarna med någon fet salva eller olja, men det är jag lite emot. Om man väl börjar smörja så måste man fortsätta med det för då "vänjer sig hoven" vid att få det och kan torka ut om man slutar smörja. Men om du använder någon sådan salva/olja skulle jag rekommendera så naturligt som möjligt, exempelvis olivolja då hoven drar åt sig det och då är det inte bra med allt för mycket "skit" i produkten.
Du skulle kunna prova att stryka på ett lager olja en gång och se om det hjälper något. Men akta dig bara för att hovarna inte blir för beroende av oljan. Kan bli riktigt jobbigt i längden med hovar som "måste" ha olja för att vara fina.
Finns ett gäng produkter som är framtagna för torra hovar, men jag var inte provat något sådant själv så jag vågar varken säga det ena eller det andra om dem. :)
Jag har en superbra olja som jag penslade över min killes hovar förra sommaren när de blev torra. Det räckte med en enda gång sen låg det kvar som skydd ett par dagar och efter det behövdes inget mer. Kan verkligen rekommenderas.
Minns inte vad det heter, kan kolla när jag åker till stallet imorgon.
Hej
Nr 1 ja si det jag har inte en aning hvorfor de er så törre i år sen det har de inte värt för ut men moste gjöre noe med dem ser du
Nr ja det hadde värt jätte fint om du kunne kolla opp navnet for meg:)
När jag fyller på vattenbaljan så brukar jag vattna runt omkring baljan också så de blir blött där så hovarna suger åt sig lite fukt när de står och dricker.
En salva som ska vara jätte bra för hovarna är Cornucresin, är lite osäker på stavningen men den har jag fått rekomendationer ifrån både veterinär och hovslagare.